INCLUSIVE EDUCATION AND SCIENCE TEACHING
TRAINING AND PRACTICES OF TEACHERS ACTING IN BASIC EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.20873/riecim.v2i1.13881Keywords:
Science teaching, Inclusion, Teaching practiceAbstract
This study adds to previous research on inclusion in the area of Science Education, with the following objectives: to understand the relationship between the education of science teachers and their practices related to inclusion and to identify the teaching practices developed by teachers in their classes aimed at students with special educational needs (SEN). From a qualitative approach, the data were produced in structured interviews conducted with three science teachers. The results indicate the lack of disciplines focused on inclusive education in undergraduate courses, the need to encourage continuing education, the interest of the interviewees in receiving this training and the efforts of the teachers in carrying out activities with the SEN, despite not having material support (infrastructure) and personnel (mediators, for example).
References
ALMEIDA, M. S. L; LIMA, R. C. P. A identidade profissional do professor de ciências em
tempo de educação inclusiva: o desafio de ensinar alunos cegos. Atas... X Encontro Nacional
de Pesquisa em Educação em Ciências - ENPEC. Águas de Lindóia, SP: ABRAPEC, 2015.
Disponível em: http://www.abrapecnet.org.br/enpec/x-enpec/anais2015/resumos/R1711-
PDF. Acesso em: 30 jan. 2022.
BRASIL. Resolução CNE/CEB Nº 2, de 11 de setembro de 2001. Diretrizes Nacionais para a
Educação Especial na Educação Básica. Brasília: MEC/SEESP, 2001.
______. Resolução CNE/CP 1, de 18 de fevereiro de 2002 . Diretrizes Curriculares
Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de
licenciatura, de graduação plena. Brasília: CNE, 2002.
______. Saberes e práticas da inclusão: Recomendações para a construção de escolas
inclusivas. Brasília: MEC/SEESP, 2006.
BENITE, C. R. M.; BENITE, A. M. C.; ECHEVERRÍA, A. R. A pesquisa na formação de
formadores de professores: em foco, a educação química. Química Nova na Escola, v. 32, n.
, p. 257-266, 2010. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc32_4/08-PE1909.pdf.
Acesso em: 30 jan. 2022.
BERETA, M. S.; GUELLER, M. Ensino de ciências: Adaptação curricular para alunos de
inclusão. Atas... XII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – ENPEC.
Natal, RN: ABRAPEC, 2019. Disponível em: http://abrapecnet.org.br/enpec/xiienpec/anais/resumos/1/R0217-1.pdf. Acesso em: 30 jan. 2022.
BRAUN, V.; CLARKE, V. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in
Psychology, v. 3, p. 77-101, 2006.
CARVALHO, R. E. Educação inclusiva: com os pingos nos “is”. Porto Alegre: Mediação,
CEREALI, A. L.; PLAÇA, J. S. V.; GOBARA, S. T. Atendimento Educacional Especializado
nas Salas de Recursos Multifuncionais na perspectiva de Ensino de Ciências. Atas... XII
Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – ENPEC. Natal, RN: ABRAPEC,
Disponível em: http://abrapecnet.org.br/enpec/xii-enpec/anais/resumos/1/R2005-1.pdf.
Acesso em: 30 jan. 2022.
COSTA, W. S.; VIANA, B.; GOMES, L. S. Gamificação: Uma estratégia para socializar o
aluno autista de grau leve nas aulas de ciências. Atas... XII Encontro Nacional de Pesquisa em
Educação em Ciências – ENPEC. Natal, RN: ABRAPEC, 2019. Disponível em:
http://abrapecnet.org.br/enpec/xii-enpec/anais/lista_area_10_1.htm. Acesso em: 30 jan. 2022.
DUARTE, A. C. S.; SANTOS, N. S.; DUARTE, J. B. Práticas educativas voltadas para o
desenvolvimento de ações inclusivas. Atas... XII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação
em Ciências - XII ENPEC Natal, RN: ABRAPEC, 2019. Disponível em:
http://abrapecnet.org.br/enpec/xii-enpec/anais/lista_area_10_1.htm. Acesso em: 30 jan. 2022.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GLAT, R. (Org.) Educação inclusiva: cultura e cotidiano escolar. (Questões atuais em
Educação Especial IV). Rio de Janeiro: Letras, 2007.
GLAT, R.; BLANCO, L. de M. V. Educação Especial no contexto de uma Educação
Inclusiva. In: GLAT, R. (org.). Educação Inclusiva: cultura e cotidiano escolar. (Coleção Questões atuais em Educação Especial, v. VI), Editora Sete Letras. Rio de Janeiro, 2007. (p.
-35).
MACHADO, M. S.; SIQUEIRA, M.; OLIVEIRA, R. R. Formação de professores de Ciências
e Educação Inclusiva, um recorte temporal de 2004-2014: Tendências de teses e dissertações.
Atas... X Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – ENPEC. Águas de
Lindóia, SP: ABRAPEC, 2015. Disponível em: http://www.abrapecnet.org.br/enpec/xenpec/anais2015/resumos/R0718-1.PDF. Acesso em: 30 jan. 2022.
MANTOAN, M. T. E. Inclusão escolar: O que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Moderna,
MESQUITA, A. M. A. A formação inicial de professores e a educação inclusiva: analisando
as propostas de formação dos cursos de licenciatura da UFPA. Dissertação (Mestrado em
Educação). Belém: Universidade Federal do Pará, 2007. Disponível em:
http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/1656. Acesso em: 30 jan. 2022.
MINAYO, M. C. S. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 21. ed. Petrópolis,
RJ: Vozes, 1994.
O'RIORDAN M.; PASSETTI F. Discrimination in autism within different sensory modalities.
Journal of Autism and Developmental Disorders, n. 36, p. 665-675 2006.
PLAÇA, J. S. V.; GOBARA, S. T. O Ensino de Ciências para alunos com baixa visão: a
realidade da sala de aula na perspectiva de um aluno. Atas... XII Encontro Nacional de
Pesquisa em Educação em Ciências – ENPEC. Natal, RN: ABRAPEC, 2019. Disponível em:
http://abrapecnet.org.br/enpec/xii-enpec/anais/lista_area_10_1.htm. Acesso em: 30 jan. 2022.
PLETSCH, M. D.; FONTES, R. de S. La inclusión escolar de alumnos con necesidades
especiales: directrices, prácticas y resultados de la experiencia brasileña. Revista Educar,
Jalisco, México, n. 37, p. 87-97, 2006.
PIMENTA, S. G. Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 1999.
RAMOS, A. C. C.; CARDOSO, P. S.; MONTEIRO, M. S. Ensino de Ciências & Educação
de Surdos: avaliação da formação docente, formas de comunicação e metodologias. Atas... IX
Encontro Nacional de Pesquisa em Educação Em Ciências - ENPEC. Águas de Lindóia, SP:
ABRAPEC, 2015. Disponível em:
http://abrapecnet.org.br/atas_enpec/viiienpec/resumos/R0201-1.pdf. Acesso em: 30 jan. 2022.
ROSA, E. A. C.; BARALDI I. M.. Inclusão escolar: algumas discussões em educação
matemática. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, São Paulo, v. 11, n. 2, p. 690,
Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8225.
Acesso em: 30 jan. 2022.
RIBEIRO, M. L. S.; BAUMEL, R. C. R. de C. Educação Especial: do querer ao fazer. São
Paulo, Avercamp, 2003.
SANTANA, R. S.; OLIVEIRA, I. S. A educação em ciências para surdos adultos: possibilidades e desafios iniciais em uma escola bilíngue. Atas... XII Encontro Nacional de
Pesquisa em Educação em Ciências - XII ENPEC Universidade Federal do Rio Grande do
Norte, Natal, RN: ABRAPEC, 2019. Disponível em: http://abrapecnet.org.br/enpec/xiienpec/anais/lista_area_10_1.htm. Acesso em: 30 jan. 2022.
SILVA, E. N.; SALGADO, A. H. I. O ensino de ciências para alunos com deficiência visual.
Estariam os professores capacitados para lidar com esse público? Atas... XI Encontro
Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – ENPEC. Florianópolis, SC: ABRAPEC,
Disponível em: http://www.abrapecnet.org.br/enpec/xi-enpec/anais/resumos/R0260-
pdf. Acesso em: 30 jan. 2022.
SANTOS-SOUZA; K; GALIETA, T. Ensino de Ciências e Educação Inclusiva: Uma análise
dos trabalhos apresentados no ENPEC. Atas... XII Encontro Nacional de Pesquisa em
Educação em Ciências. Natal, RN: ABRAPEC, 2019. Disponível em:
http://abrapecnet.org.br/enpec/xii-enpec/anais/resumos/1/R1657-1.pdf. Acesso em: 30 jun.
TARDIF, M. Saberes Profissionais dos Professores e Conhecimentos Universitários. Revista
Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 13, Jan- Abr., p. 5-24, 2000. Disponível em:
https://www.anped.org.br/sites/default/files/rbe/files/rbe_13.pdf. Acesso em: 30 jan. 2022.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
TESSARO, N. S. Inclusão Escolar: concepções de professores e alunos da educação regular e
especial. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2005.
VYGOTSKY, L. S. Obras completas. Tomo V. Fundamentos de defectología. Cuba: Editorial
Pueblo Educación, 1983.
Downloads
Published
Versions
- 2023-01-04 (2)
- 2022-07-27 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Tatiana Galieta, Katiane Souza Santos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright Policy
Copyrights are retained by the authors, who grant RIEcim the exclusive rights for first publication. Authors will not be remunerated for the publication of their work in this journal. Authors are permitted to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the work's published version in this journal (e.g., post it to an institutional repository, on a personal website, publish a translation, or as a book chapter), with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal. The Journal's editors have the right to make textual adjustments and adaptations to conform to publication standards.
Open Access Policy
This journal provides immediate open access to its content, following the principle that freely providing scientific knowledge to the public contributes to the global democratization of knowledge. Users can read, download, copy, distribute, print, search, or use the content for any legal purpose, respecting national copyright laws and without seeking prior permission from the publisher or the author. The opinions presented in the articles are the responsibility of the authors. The Journal does not charge Article Processing Charges (APCs).
Licensing Policy - Usage License
Licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License. This license allows sharing, copying, redistributing the manuscripts published in RIEcim in any medium or format. Additionally, it allows adapting, remixing, transforming, and building upon the material, as long as proper credit is given to the author and initial publication in this journal is acknowledged.