A MAPPING OF RESEARCH IN PHYSICS TEACHING ON GENDER AND SEXUALITIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/riecim.v2i2.14878

Keywords:

Physics teaching, Genders, Sexualities, Mapping

Abstract

This text presents a mapping of research in Physics Teaching on gender and sexualities. For this, we searched for academic productions published in Portuguese, English and Spanish. The organization of the data was based on Content Analysis and the results allowed us to categorize the texts mapped into four large groups: 1) Are boys really better than girls in Physics? Searching for psychological-cognitive patterns in quantitative data, 2) Physics at school and the “gender problem”, 3) The constitution of gendered identities in/in Physics and 4) Reviews and Diagnostics. In general, the results point to most of the works with a binary and cisgender-based understanding of gender, and little exploring sexualities.

References

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

ESQUINCALHA, Agnaldo da Conceição. (Org.). Estudos de Gênero e Sexualidades em Educação Matemática: tensionamentos e possibilidades. Brasília: Sociedade Brasileira de Educação Matemática, 2022.

GEPFPM. Grupo de Estudo e Pesquisa sobre Formação de Professores de Matemática e as Revisões Sistemáticas. In: OLIVEIRA, Andreia Maria Pereira de; ORTIGÃO, Maria Isabel Ramalho. (Eds.). Abordagens teóricas e metodológicas nas pesquisas em Educação Matemática. Brasília: Sociedade Brasileira de Educação Matemática, 2018.

GUSE, Hygor Batista; WAISE, Tadeu Silveira; ESQUINCALHA, Agnaldo da Conceição. O que pensam licenciandos(as) em matemática sobre sua formação para lidar com a diversidade sexual e de gênero em sala de aula? Revista Baiana de Educação Matemática, v. 1, p. e202012, 20 nov. 2020.

GUSE, Hygor Batista; ESQUINCALHA, Agnaldo da Conceição; MOURA, Jónata Ferreira. Que relações podem ser estabelecidas entre matemática e pessoas LGBTI+? Narrativas de um professor desviante das cis-heteronormas que ensina matemática. In: SILVA, Sirlene Mota Pinheiro da; MACHADO, Raimunda Nonata da Silva; SALES, Tatiane da Silva. (Org.). Gêneros e sexualidades: tensões e desafios na Educação. São Luís, MA: EDUFMA, 2021, v. 1, p. 223-246.

KELLY, Alison. The Construction of Masculine Science. British Journal of Sociology of Education, v. 6, n. 2, p. 133–154, 1985.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: Uma perspectiva pós-estruturalista. 16a edição ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2014.

NASCIMENTO, Letícia Carolina Pereira do. Transfeminismo. São Paulo: Jandaíra, 2021.

SCHIENBINGER, Londa. O feminismo mudou a ciência? Bauru, SP: EDUSC, 2001.

SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação & Realidade, v. 20, n. 2, p. 71-99, 1995.

Published

2022-12-30

How to Cite

DA CONCEIÇÃO ESQUINCALHA, Agnaldo; DOS REIS DETONI, Hugo. A MAPPING OF RESEARCH IN PHYSICS TEACHING ON GENDER AND SEXUALITIES. Interdisciplinary Journal in Science and Mathematics Education, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 186–202, 2022. DOI: 10.20873/riecim.v2i2.14878. Disponível em: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/RIEcim/article/view/14878. Acesso em: 23 nov. 2024.