Soccer teaching-learning process in sports initiation schools
DOI:
https://doi.org/10.20873/abef.2595-0096v5n17083Keywords:
Sports initiation. Soccer. Teaching methods.Abstract
The study analyzed the procedures and methodological strategies adopted by instructors of soccer in sports initiation schools localized in the cities of XX and XX, MG. From a qualitative research using semi-structured interviews and systematic observations of the training sessions of five instructors, it was possible to understand, mostly, actions aimed at specialized and early training with a view to the participation of the instructors. students in competitions and tournaments in the locality and in other states in that sport. It is concluded that the scenario observed in these sports initiation schools is far from the scientific-methodological bases coming from the numerous researches in the area of sports initiation, such as Sport Pedagogy.
References
TUBINO, M. G. Dimensões sociais do esporte. 2ª. ed. São Paulo: Cortez, 2001.
SANTANA, W.C. Futsal: Metodologia da participação. 2ª ed. Londrina: Lido, 2001.
COUTINHO, N. F.; SILVA, S. A. P. S. Conhecimento e aplicação de métodos de ensino para os jogos esportivos coletivos na formação profissional em Educação Física. Revista Movimento. Porto Alegre, v. 15, n. 1, p. 117-144, 2009.
KNIJNIK J. D. MASSA M. FERRETTI M. C. Direitos humanos e especialização esportiva precoce: considerações metodológicas e filosóficas. In: Machado AA, organizador. Especialização esportiva precoce: perspectivas atuais da psicologia do esporte. Jundiaí: Fontoura, p. 109-28, 2008.
SCAGLIA, A. J. et al. O ensino dos jogos esportivos coletivos: as competências essenciais e a lógica do jogo em meio ao processo organizacional sistêmico. Movimento, Porto Alegre, v. 19, n. 4, p. 227-49, 2013
BROTTO, F. O. Os jogos cooperativos: o jogo e o esporte como um exercício de convivência. Santos, Projeto Cooperação, 2001
BENTO, J. O. Da pedagogia do desporto. In: TANI, G.; BENTO, J. O.; PETERSEN, R. D. S. Pedagogia do Desporto. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, p. 26-40, 2006.
FERREIRA, H. B. Pedagogia do esporte: identificação, discussão e aplicação de procedimentos pedagógicos no processo de ensino-vivência e aprendizagem da modalidade basquetebol. 2009. 259f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Faculdade de Educação Física. Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2009.
PAES, R. R.; BALBINO, H. F. Pedagogia do esporte: contextos e perspectivas. Rio de Janeiro: Guanabara-Koogan, 2005.
GONÇALVES, A. Análise frente aos professores de educação física quanto ao seu conhecimento, utilização e diversificação dos métodos no ensino dos jogos esportivos coletivos. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. Edição Especial: Pedagogia do Esporte, São Paulo, v. 4, n. 14, p. 294-300, 2012.
MARQUES, A. T. As profissões do corpo: treinador. Treinamento Desportivo, Curitiba, v.5, n.1, p. 4-8, junho. 2000.
GRECO, P. J. Iniciação esportiva universal: metodologia da iniciação esportiva na escola e no clube. Belo Horizonte: UFMG, 1998.
FILGUEIRAS, L. F. A. S. Comparação entre a metodologia de abordagem sistêmica e a metodologia tecnicista: razões para promover o processo de ensino aprendizagem dos jecs através de jogos. Revista Brasileira de Futsal e Futebol, Edição Especial: Pedagogia do Esporte, São Paulo, v. 6, n. 22, p. 317-321, 2014.
ARMBRUST, M.; SILVA, A. L. A.; NAVARRO, A. C. Comparação entre método global e método parcial na modalidade futsal com relação ao fundamento passe. Revista Brasileira de Futsal e Futebol. São Paulo. v. 2. n.5. p. 77-81, 2010.
VIEIRA FILHO, M. H. A preferência de metodologia de treinamento e postura profissional dos atletas de futebol de campo da Equipe União Atlética Guarulhense-SP, categoria sub 13 masculino. Revista Brasileira de Futsal e Futebol, edição especial: Pedagogia do Esporte, São Paulo, v. 5, n.18, p. 291-296, 2013.
AQUINO, R. L. Q. T. et al. Proposta de sistematização de ensino do futebol baseada em jogos: desenvolvimento do conhecimento tático em jogadores com 10 e 11 anos de idade. Motricidade, São Paulo, v. 11, n. 2, p. 115-128, 2015.
MINAYO, M. C. S. (org.) Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 33ª ed. Petrópolis: Vozes, 2013.
SAMPIERI, R. H.; COLLADO, C. F.; LUCIO, M. D. P. B. Metodologia de pesquisa, 5ª ed. São Paulo: Artmed, 2013.
BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora. 2010.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. A. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas, São Paulo: EPU. 2013.
PAES, R. R. A Pedagogia do esporte e os jogos coletivos. In: DE ROSE JUNIOR, D. (Org.). Esporte e atividade física na infância e na adolescência: uma abordagem multidisciplinar. Porto Alegre: Artmed, 2002. p. 89-98.
MENEZES, R. P.; MARQUES, R. F. R.; NUNOMURA, M. Especialização esportiva precoce e o ensino dos jogos coletivos de invasão. Movimento, Porto Alegre, v. 20, n. 1, p. 351-73, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Brazilian Archives of Physical Education
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in an institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).