SYMBOLIC VIOLENCE OF POLARIZATION

DISCURSIVE STRATEGY OF DISQUALIFYING THE OTHER IN PUBLIC-INSTITUTIONAL SPEECH

Authors

  • Ana Cláudia Dias Ribeiro Instituto Federal de Rondônia
  • Álvaro José da Silva Fonseca Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT
  • Janete Silva dos Santos UFT http://orcid.org/0000-0003-2823-6114

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft2179-3948.2021v12n1p191-210

Keywords:

subject, (no) identification, sense, network

Abstract

In this article, meaning effects around the political/ideological polarization, mobilized as a strategy to deconstruct the other in public opinion, are analyzed. It focuses on the polarization built on discursive fragments that circulate and (re)produce themselves in the virtual space, with the aim of understanding how the formulation, constitution and circulation of these discursives takes place in the network. In this investigation, discursive clippings in the digital space are analyzed in which “black” and “racism” point to the (non) identification of the subject-position in relation to the enunciator's social position. The analysis points out that the subjects are moved to discursive positions in a construction movement based on the polarization of the political debate in which the subversion of the public-institutional discourse provokes effects of (non)identification of the subject-position, producing a meaning “already there”. In other words, it is understood that the socio-historical-subject-position points to a (non)identification with the enunciator's social-subject-position.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Cláudia Dias Ribeiro, Instituto Federal de Rondônia

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Letras: Ensino de Língua e Literatura (PPGL), da Universidade Federal do Tocantins (UFT), Araguaína (TO). Professora efetiva do Instituto Federal de Ciências e Tecnologia de Rondônia (IFRO), Campus PVH Zona Norte. Orcid: https://orcid.org/0000-0001-9755-5915

Álvaro José da Silva Fonseca, Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT

Doutorando do Programa de Pós-graduação em Letras: Ensino de Língua e Literatura (PPGL) pela Universidade Federal do Tocantins (UFT), Araguaína (TO). Orcid: https://orcid.org/0000-0002-0268-6021

Janete Silva dos Santos, UFT

Possui mestrado (2001) e doutorado (2010) em Linguística Aplicada pela Unicamp. Licenciada plena em Letras pela UFPA (1996). Docente (adjunto IV) da universidade Federal do Tocantins (UFT) no curso de Letras (graduação) e no PPGL. Membro do Comitê PIBIC da UFT na área de Ciências humanas, sociais aplicadas e Letras. É líder do grupo de pesquisa LES (Linguagem, Educação e Sustentabilidade). Foi bolsista de produtividade em pesquisa da UFT de 2014 a 2015. Tem experiência na área de Letras, Linguística, com ênfase em Letras/Linguística, atuando principalmente nos seguintes temas: gramática e contextualização, escrita, texto, ensino, estratégia de leitura em livro didático, análise do discurso, letramento, discursos de sustentabilidade

References

DIAS, Cristiane. Textualidades seriadas: entre a repetição, a regularização e o deslocamento, o caso dos memes. Rasal - Revista de la Sociedad Argentina de Estudios Linguísticos, v. 2, p. 55-74, 2019.

DIAS, Cristiane. Análise do discurso digital: Sujeito, espaço, memória e arquivo. Campinas, SP: Pontes Editores, 2018.

GRIGOLETTO, E. Do lugar social ao discursivo: o imbricamento de diferentes posições sujeito. In: Seminário de Estudos em Análise do Discurso UFRGS, 2005, Porto Alegre. Anais eletrônicos. Porto Alegre: UFRGS, 2005, p. 154-164. Disponível em: http://www.ufrgs.br/analisedodiscurso/anaisdosead/2SEAD/SIMPOSIOS/EvandraGrigoletto.pdf. Acesso em: dez. 2019.

INDURSKY, Freda. Unicidade, desdobramento, fragmentação: a trajetória da noção de sujeito em Análise do Discurso. In: MITTMANN, Solange; GRIGOLETTO, Evandra; CAZARIN, Ercília (Orgs.). Práticas Discursivas e identitárias. Sujeito & Língua. Porto Alegre, Nova Prova, PPG-Letras/UFRGS, 2008. (Col. Ensaios, 22).

INDURSKY, Freda. Polêmica e denegação: dois fundamentos discursivos da denegação. Cadernos de estudos linguísticos. Campinas (19), juh/dez, 1990, p.117-122.

MARIANI, Bethania. As formas discursivas e a ameaça comunista. Revista Línguas e Instrumentos Linguísticos, Campinas, SP, n. 44, p. 270-289, jul./dez. 2019.

OLIVEIRA, C. Cavalcanti de. Das concepções e representações do gosto pela mídia: reflexões acerca da imagem estetizada da comida na divulgação de receitas culinárias. Culturas Midiáticas, v. 9, p. 136-150, 2016.

OLIVEIRA, C. Cavalcanti de. A gourmetização como fenômeno mediático: uma análise dos processos de estetização do cotidiano por meio de práticas comunicacionais e de consumo com a gastronomia. 2018. 380 f. Tese (Doutorado em Comunicação e Linguagens) - Universidade Tuiuti do Paraná, Curitiba, 2018

ORLANDI, E. P. A contrapelo: incursão teórica na tecnologia - discurso eletrônico, escola, cidade. Revista Rua. Campinas, n. 16, Vol. 2, 2010.

ORLANDI, Eni P. Discurso em análise: Sujeito, Sentido e Ideologia. 3ª ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2017.

PALMIERI JÚNIOR, Valter. A gourmetização em uma sociedade desigual: um estudo sobre a diferenciação no consumo de alimentos industrializados no Brasil. 2017. 1 recurso online (224 p.). Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Economia, Campinas, SP. Disponível em: <http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/325569>. Acesso em: 18 mai. 2020.

PÊCHEUX, M. Ler o arquivo hoje. In. ORLANDI, Eni P. (org) [et. al.]. Gestos de leitura: da história no discurso. Campinas: Editora da Unicamp, 2014, p.57-67.

PÊCHEUX [1975]. Semântica e Discurso: uma crítica à afirmação do óbvio / Michel Pêcheux; tradução: Eni Puccinelli Orlandi et al. 5ª ed. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2014a.

POSSENTI, S.; OLIVEIRA, H. Violência e perversidade discursiva. Entreletras (Araguaína), v.12, n.01, 2021, p.06-24.

Published

2021-06-13

How to Cite

Ribeiro, A. C. D., Fonseca, Álvaro J. da S. ., & Silva dos Santos, J. . (2021). SYMBOLIC VIOLENCE OF POLARIZATION: DISCURSIVE STRATEGY OF DISQUALIFYING THE OTHER IN PUBLIC-INSTITUTIONAL SPEECH. EntreLetras, 12(1), 191–210. https://doi.org/10.20873/uft2179-3948.2021v12n1p191-210