PHOTOGRAPHIC NARRATIVES IN THE POETRY OF MARÍLIA GARCIA
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft2179-3948.2022v13n2p213-227Keywords:
Marília Garcia, Contemporary poetry, Photography, Photography narrativeAbstract
We present in this work a critical reading of the poem “Parque das ruínas”, by the Brazilian poet Marília Garcia, published in the homonymous book. The writer places her text on the threshold between poem, diary and essay, thus addressing the issue of photography as a means of recording capable of narrating events that can go beyond the narrative of the word, but without putting one form over another. We have poetry and criticism attached to the same narratological measure. For purposes of analysis, we will resort to the studies of Martelo (2012), on poetry and image; Rezende (2013), about contemporary poetry; Ludmer (2007), on post-autonomous literature; among others.
Downloads
References
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. O que é a filosofia? Trad. Bento Prado Jr. e Alberto Alonso Muñoz. São Paulo: Editora 34, 1992.
EL-JAICK, A. P. G. Uma geografia sensível a um centro. OuvirOUver, 16(1), p. 56-68. Disponível em: https://doi.org/10.14393/OUV-v16n1a2020-50960 Acesso em: 07 out 2020.
GARCIA, M. Encontro às cegas. Rio de Janeiro: 7 letras, 2001.
GARCIA, M. 20 poemas para seu walkman. Rio de Janeiro: 7 letras, 2007.
GARCIA, M. Engano geográfico. Rio de Janeiro: 7 letras, 2012.
GARCIA, M. Um teste de resistores. 2ª ed. Rio de Janeiro: 7 letras, 2016.
GARCIA, M. Paris não tem centro. Rio de Janeiro: 7 letras, 2016.
GARCIA, M. Câmera lenta. São Paulo: Companhia das letras, 2017.
GARCIA, M. Parque das ruínas. São Paulo: Luna Parque, 2018.
JUSTINO, L. Literatura de multidão: crítica literária e trabalho
imaterial. Rio de Janeiro: Makunaima, 2019.
JUSTINO, L. Poesia, não-poesia, Marília Garcia. Disponível em: https://medium.com/objorc/cr%C3%B4nica-barroco-de-leitura-f9bad7007589 Acesso em: 30 set. 2020.
LUDMER, Josefina. Literaturas pós-autônomas. Trad. Flávia Cera. Sopro 20, Desterro, n. 17, p. 1-6, jul. 2007. Disponível em: http://culturaebarbarie.org/sopro/n20.pdf Acesso em: 14 set. 2021.
MAGALHÃES, D. A poesia como um teste de resistores. Revista Escrita, Rio de Janeiro, n. 23, p. 160-176, ago. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.17771/PUCRio.escrita.31110 Acesso em: 2 out. 2019.
MARTELO, Rosa Maria. De imagem em imagem. Revista do Núcleo de Estudos de Literatura Portuguesa e Africana da Uff, Niterói, v. 5, n. 9, p. 15-26, nov. 2012.
NEGRI, A.; COCCO, G. O trabalho da multidão e o êxodo constituinte. In: PACHECO, Anelise; COCCO, Giuseppe; VAZ, Paulo. O trabalho da multidão: império e resistências. Rio de Janeiro: Gryphus, 2002.
NEGRI, A. Para uma definição ontológica da Multidão. Lugar Comum, v. 20, n. 19, p. 15-26, s.d.
REIS, J. T. A palavra iminente de Marília Garcia. SEMINÁRIO DOS ALUNOS DOS
PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO DO INSTITUTO DE LETRAS DA UFF
ESTUDOS DE LITERATURA, 6., 2015, Rio de Janeiro. Estudo de literatura. Rio de
Janeiro: Uff, 2015, p. 283-291. Disponível em:
http://www.anaisdosappil.uff.br/index.php/VISAPPIL-Lit/article/view/369 Acesso em: 30 out. 2019.
REZENDE, R. A poesia brasileira contemporânea e sua crítica. In: VIOLA, A. F. (Org.). Crítica literária contemporânea. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 2013, p. 121-142.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 EntreLetras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.