SIGNIFICADOS EXPERIENCIAIS E INTERPESSOAIS EM UMA CARTILHA DE PORTUGUÊS COMO LÍNGUA DE ACOLHIMENTO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft2179-3948.2022v13n1p22-40

Keywords:

Systemic Functional Linguistics; embedded clauses; rankshift; extension; projection.

Abstract

Abstract: This work articulates language studies from a systemic-functional perspective to the context of Portuguese as a Host Language. The objective is to show, through the analysis of lexical-grammatical realizations of the transitivity, speech functions and modality meanings that build the field and the tenor in portuguese teaching material as a Host Language. Based on the systemic-functional perspective of language (HALLIDAY, 1989; HALLIDAY; MATHIESSEN, 2014), the results showed that the information is concentrated in the both fields documentation and legislation. As for the tenor variable, there was a prevalence of statements and questions and the use of modality to soften commands.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cristiane Fuzer, Universidade Federal de Santa Maria

Cristiane Fuzer -

Pós-doutora em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUCSP). Mestra e Doutora em Letras pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), com estágio doutoral na Faculdade de Letras de Lisboa, Portugal. Graduada em Letras – Licenciatura em Língua Portuguesa e Literaturas. Professora Associada do Departamento de Letras Vernáculas e do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Vice-Diretora do Centro de Artes e Letras (CAL). Coordenadora do programa de extensão Ateliê de Textos na UFSM desde 2011. Autora das obras “Introdução à Gramática Sistêmico-Funcional em Língua Portuguesa” e “Diretrizes para elaboração e revisão de questões em processos seletivos”. Co-organizadora e autora da obra “Linguagem e representação: estudos em linguística sistêmico-funcional”.

 

References

ACNUR – Alto Comissariado das Nações Unidas para Refugiados. Refugiado x Migrante. ACNUR, 2018. Disponível em: https://help.unhcr.org/brazil/asylum-claim/refugiado-x-migrante/. Acesso em: 26 maio 2021.

ACNUR – Alto Comissariado das Nações Unidas para Refugiados. Brasil reconhece mais 7,7 mil venezuelanos como refugiados. Agência da ONU para Refugiados, 28 ago. 2020. Disponível em: https://www.acnur.org/portugues/2020/08/28/brasil-reconhece-mais-77-mil-venezuelanos-como-refugiados/. Acesso em: 13 mar. 2020.

BRASIL. Ministério da Justiça; IPEA – Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada. Migrantes, Apátridas e Refugiados: subsídios para o aperfeiçoamento de acesso a serviços, direitos e políticas públicas no Brasil. Brasília, DF: Ministério da Justiça, Secretaria de Assuntos Legislativos (SAL); IPEA, 2015. (Pensando o Direito, 26)

EGGINS, S. An Introduction to Systemic Functional Linguistics. London: Continuum, 2004.

FEITOSA, J. et al. Pode Entrar – Português do Brasil para Refugiadas e Refugiados. São Paulo: ACNUR, 2015. Disponível em: http://www.acnur.org/t3/fileadmin/Documentos/portugues/Publicacoes/2015/Pode_Entrar.pdf. Acesso em: 22 jul. 2020.

AUTOR; CABRAL, S. Introdução à gramática sistêmico-funcional em línguaportuguesa. Santa Maria, RS: Universidade Federal de Santa Maria, 2010.

AUTOR; CABRAL, S.Introdução à gramática sistêmico-funcional em língua portuguesa. Campinas: Mercado de Letras, 2014.

GROSSO, M. J. R. Língua de acolhimento, língua de integração. Horizontes de Linguística Aplicada, Brasília, DF, v. 9, n.2, p. 61-77, 2010.

AUTOR. Textos factuais em material didático de Português como Língua de Acolhimento: um estudo de gêneros de texto na perspectiva sistêmico-funcional. 2021. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS, 2021.

HALLIDAY, M. A. K. An Introduction to Functional Grammar. 2. ed. London: Edward Arnold, 1994.

HALLIDAY, M. A. K.Language as Social Semiotic. London: Edward Arnold, 1978.

HALLIDAY, M. A. K.Part A. In: HALLIDAY, M. A. K.; HASAN, R. Language, context and text: Aspects of language in a social-semiotic perspective. 2. ed. Oxford: Oxford University Press, 1989. p. 3-49.

HALLIDAY, M. A. K.; HASAN, R. Language, context, and text: aspects of language in a social-semiotic perspective. Oxford: Oxford University Press, 1985.

HALLIDAY, M. A. K.; MATTHIESSEN, C. An introduction to functional grammar. 3. ed. London/New York: Arnold, 2004.

HALLIDAY, M. A. K.; MATTHIESSEN, C. Halliday’s introduction to functional grammar. 4. ed. London/New York: Routledge, 2014.

MARTIN J. R.; ROSE, D. Genre relations: mapping culture. London: Equinox, 2008.

ROSE, D.; MARTIN, J. R. Learning to write, Reading to learn: genre, knowledge and pedagogy in the Sydney School. London: Equinox, 2012.

THOMPSON, G.; THETELA, P. The sound of one hand clapping: The management of interaction in written discourse. Text, [s. l.], v. 15, n. 1, p. 103-127, 1995.

Published

2022-10-26

How to Cite

de Moraes Gugelmim, L., & Fuzer, C. . (2022). SIGNIFICADOS EXPERIENCIAIS E INTERPESSOAIS EM UMA CARTILHA DE PORTUGUÊS COMO LÍNGUA DE ACOLHIMENTO . EntreLetras, 13(1), 22–40. https://doi.org/10.20873/uft2179-3948.2022v13n1p22-40