MULTIMODAL COMPOSITION IN ADVERTISEMENTS FROM ESPAÇO NATURA MAGAZINE
PERCEPTIONS ACCORDING TO THE GRAMMAR OF VISUAL DESIGN
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft2179-3948.2022v13n1p396-413Keywords:
advertisement, GDV, compositional metafunction, espaço natura magazineAbstract
This study will prove that the visual texts construction of Espaço Natura Magazine advertisement maintains a logical construction which is capable of being analysed. For this purpose, the article is based on Trindade (2012), Silva (2015), Rojo and Moura (2019) and Kress and Van Leeuwen (2021). The corpus that was analysed was one advertisement in Espaço Natura Magazine from cycle 12 in the year 2021, considering the value of information and its subcategories. It was found that, the visual piece is made up of a persuasive and intimate language, presenting an apparent reality that leads the interlocutor to consumption.
Downloads
References
ESPAÇO Natura: dia dos pais. São Paulo: Plural, n. 12, 2021. Disponível em: https://sites.natura.com.br/revista/espaco-natura-c202112-v1. Acesso em: 24 abr. 2022.
FAIRCLOUGH, N. Analyzing discourse: textual analysis for social research. London: Routledge, 2003.
GOMES, F. W. B.; SILVA, A. P. O. Multimodalidade e persuasão em uma peça publicitária audiovisual. Entrepalavras, Fortaleza, v. 8, n. 2, p. 55-79, maio/ago. 2018. Disponível em: http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/1158. Acesso em: 24 abr. 2022.
HALLIDAY, M. A. K. An introduction to functional grammar. London: Edward Arnold, 1994.
KRESS, G.; van LEEUWEN, T. Multimodal discourse: the modes and media of contemporary communication. London: Theo Hodder Education, 2001.
KRESS, G.; van LEEUWEN, T. Reading images: the grammar of visual design. 3. ed. London: Routledge, 2021.
NATURA (BR). Nossa história. 2022. Disponível em: https://www.natura.com.br/a-natura/nossa-historia. Acesso em: 22 abr. 2022.
ROJO, R.; MOURA, E. Letramentos, mídias e linguagens. São Paulo: Parábola Editorial, 2019.
SILVA, C. C. Os gêneros anúncio publicitário e anúncio de propaganda: uma proposta de ensino ancorada na análise do discurso crítica. Orientadora: Maria Cecília de Lima. 2015. 155 f. Dissertação (Mestrado em Linguística, Letras e Artes) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2015. Disponível em: http://repositorio.se.df.gov.br/handle/123456789/1013. Acesso em: 24 abr. 2022.
TRINDADE, E. Propaganda, identidade e discurso: brasilidade midiáticas. Porto Alegre: Sulina, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 EntreLetras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.