LINGUISTIC REPRESENTATIONS OF TRANS WOMEN ABOUT TRANSSEXUALITY IN THE CONTEXT OF CEARÁ

Authors

  • Antonio Soares da Silva Júnior UNIVERSIDADE ESTADUAL DE CAMPINAS

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft2179-3948.2022v13n1p83-110

Keywords:

Transexualidade feminina. Representação. Etnografia online. Sistema de Transitividade. Representação de Atores Sociais.

Abstract

This article aims to analyze the linguistic representation of transsexual women from Ceará about the female transsexuality. To generate and collect data, I used online ethnography (ANDROUTSOPOULOS, 2008) through semi-structured interviews. In the analysis, the lexical-grammatical choices were considered in the light of the system of transitivity of the Systemic Functional Linguistics (HALLIDAY; MATTHIESSEN, 2014) and the category of Inclusion of the Theory of Representation of Social Actors (VAN LEEUWEN, 2008). The analysis indicates that the transsexual experience of the participants is mainly related to the mental world of 'feeling' and that the participants used assimilations and classifications to represent themselves as active participants in different situations.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDROUTSOPOULOS, Jannis. Potentials and limitations of discourse-centered online ethnography. Language@Internet, Londres, v. 5, n. 8, p. 29 -60, jan. 2008. Disponível em: https://www.languageatinternet.org/articles/2008/1610. Acessado em: 03. jul. 2020.

ANJOS, Luiza; GOELLNER, Silvana. Esporte e Transgeneridade: corpos, gêneros e sexualidades plurais. In: DORNELLES, Priscila. G.; WENETZ, Ileana; SCHWENGBER, Maria. Educação física e sexualidade: desafios educacionais. Ijuí: Ed. Unijuí, 2017, cap. 3. p. 51 – 72.

BENTO, Berenice. A reinvenção do corpo: gênero e sexualidade na experiência transexual. Rio de Janeiro: Garamond, 2006.

BENTO, Berenice. O que é transexualidade. São Paulo: Brasiliense, 2008.

BLOOR, Thomas; BLOOR, Meriel. The functional analysis of English: a hallidayan approach. London: Arnold, 2004.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Tradução de Renato Aguiar. Rio de janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

CUNHA, Maria; SOUZA, Maria. Transitividade e seus contextos em uso. Rio de Janeiro: Lucerna, 2007.

FUZER, Cristiane; CABRAL, Sara. Introdução à Gramática Sistêmico-Funcional em Língua Portuguesa. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2014.

GRUPO GAY DA BAHIA. MORTES VIOLENTAS DE LGBT+ NO BRASIL

RELATÓRIO DO GRUPO GAY DA BAHIA, 2021. Disponível em: https://grupogaydabahia.files.wordpress.com/2022/02/mortes-violentas-de-lgbt-2021-versao-final.pdf. Acesso em: 3 mar. 2022.

HALLIDAY, Michael. An introduction to functional grammar. London: Arnold, 1994.

HALLIDAY, Michael. The notion of “context” in language education. In: GHADESSY, Mohsen. Text and Context in Functional Linguistics. Amsterdã: Benjamins, 1999. cap. 1, p. 1 – 24.

HALLIDAY, Michael; MATTHIESSEN, Christian. An Introduction to Functional Grammar. 4. ed. London: Arnold, 2014.

HASAN, Ruqaiya; PERRET, Gillian. Learning to function with the other tongue: a systemic functional perspective on second language teaching. In.: ODLIN, Terence. (Org.). Perspectives on pedagogical gramar. Cambridge: Cambridge University Press, 1994. cap. 10, p. 179-226.

HINE, Christine. Virtual Ethnography: Modes, Varieties, Affordances. In.: FIELDING, Nigel, The SAGE Handbook of Online Research Methods. SAGE Publications, Ltd,, 2008. cap. 2, p. 257-270.

MAGALHÃES, Izabel. Eu e tu. A constituição do sujeito no discurso médico. Brasília: Thesaurus, 2000.

MAGALHÃES, Izabel; MARTINS, André; RESENDE, Viviane. Análise de Discurso Crítica: um método de pesquisa qualitativa. Brasília: Editora da Universidade De Brasília, 2017.

MELO, Iran. Ativismo LGBT na imprensa brasileira: análise crítica da representação de atores sociais na Folha de S. Paulo. 2013. 385f. Tese (Doutorado em Filologia e Língua Portuguesa) – Programa de Pós-Graduação em Filologia e Língua Portuguesa, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.

MOITA LOPES, Luiz. (org.) Por uma Linguística Aplicada Indisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2006.

PEDRO, Emília. Análise Crítica do Discurso: uma perspectiva sociopolítica e funcional. Lisboa: Caminho, 1997.

PRAXEDES FILHO, Pedro. A corpora-based study of the development of EFL Brazilian leaners’s interlanguage from simplification to complexification in the light of Systemic functional grammar. 2007. 1307f. Tese (Doutorado em Letras/Inglês e Literatura Correspondente) – Programa de Pós-graduação em Letras/Inglês e Literatura Correspondente, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2007.

SILVA JÚNIOR, Antonio. As mulheres transexuais no contexto do ENEM: um enfoque a partir da Gramática Sistêmico-Funcional e da Teoria de Representação dos Atores Sociais. Revista MEMENTO, Belo Horizonte, v. 10, n. 1, p. 1-21, jun. 2019. Disponível em: http://periodicos.unincor.br/index.php/memento/article/view/5411. Acesso em: 5 de jul. 2019.

SILVA JUNIOR, Antonio. Representações linguístico-discursivas de mulheres trans sobre a transexualidade no voleibol em Fortaleza - Ceará. 2021. 180 f. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Linguística Aplicada) – Programa de Pós-graduação em Linguística Aplicada, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2021. Disponível em: http://siduece.uece.br/siduece/trabalhoAcademicoPublico.jsf?id=105793. Acesso em: 8 de jan. de 2022

SUESS, Amets. Análisis del panorama discursivo alredor de la despatologização trans: procesos de transformación de los marcos interpretativos en diferentes campos sociales. In: MISSÉ, Miquel; COLL-PLANAS, Gerrad. El género desordenado: críticas en torno a la patologización de la transexualidad. Barcelona - Madrid: EGALES, 2010. cap. 3, p. 29-54.

TRANSGENDER EUROPE. TMM Update Trans Day of Remembrance 2019. (TvT) project website. Disponível em: https://transrespect.org/en/tmm-update-tdor-2019/. Acesso em: 14 jul. 2020.

VAN LEEUWEN, Théo. Discourse and Practice: new tools for critical discourse analysis. New York: Oxford University Press, 2008.

VIEIRA, Viviane. Perspectivas decoloniais feministas do discurso na pesquisa sobre educação e gênero-sexualidade. In: RESENDE, Viviane de Melo. (Org.). Decolonizar os Estudos Críticos do Discurso. Campinas: Pontes, 2019. p. 83-116.

Published

2022-10-26

How to Cite

Silva Júnior, A. S. da. (2022). LINGUISTIC REPRESENTATIONS OF TRANS WOMEN ABOUT TRANSSEXUALITY IN THE CONTEXT OF CEARÁ. EntreLetras, 13(1), 87–110. https://doi.org/10.20873/uft2179-3948.2022v13n1p83-110