BEYOND SUBORDINATION

LEXICOGRAMMATICAL REALIZATION OF CONJUNCTIVE CASUAL RELATIONS IN CHILDREN AND YOUTH LITERATURE

Authors

  • Luiz Eduardo Cardoso Caldas Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Vania Lúcia Rodrigues Dutra Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft2179-3948.2022v13n1p63-86

Keywords:

Linguística Sistêmico-Funcional; léxico-gramática; relações conjuntivas causais

Abstract

Based on the concept of causal conjunctive relationships by Halliday & Hasan (1976) and Halliday & Matthiessen (2014), this research investigated the lexical-grammatical realization of causal conjunctive relationships in the systemic-functional perspective in children and youth literary narratives. For this, twenty books by Sylvia Orthof and Ana Maria Machado were analyzed. The systemic-functional perspective allowed us to observe that, in addition to the causal structures traditionally addressed at school, there are other lexicogrammatical realizations that build the idea of cause. This work contributes to the functionalist studies of causality in Portuguese and to the studies of cohesion through conjunction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vania Lúcia Rodrigues Dutra, Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ

É graduada em Letras (Português-Inglês) pela Universidade Federal Fluminense (1987), Mestre em Língua Portuguesa pela Universidade Federal Fluminense (1992) e Doutora em Língua Portuguesa pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2007). Atualmente é Professora Associada de Língua Portuguesa da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Orcid: https://orcid.org/0000-0001-7028-7690

References

Teoria linguística

ABREU, Antônio Suárez. Gramática Integral da Língua Portuguesa: uma visão prática e fun-cional. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2018.

AZEREDO, José Carlos Santos de. Fundamentos de Gramática do Português. 2 ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002.

AZEREDO, José Carlos Santos de. Ensino de Português - fundamentos, percursos, objetos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2007.

AZEREDO, José Carlos Santos de. Gramática Houaiss da Língua Portuguesa. 4 ed. São Paulo: Publifolha-Instituto Houaiss, 2018.

BECHARA, Evanildo. Moderna Gramática Portuguesa. 37 ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2004.

COELHO, Nelly Novaes. Literatura Infantil: teoria, análise, didática. São Paulo: Moderna, 2000.

DUARTE, Maria Eugenia Lamoglia. Coordenação e subordinação. In: VIEIRA, Silvia Rodri-gues; BRANDÃO, Silvia Figueiredo (org.). Ensino de Gramática: descrição e uso. São Paulo: Contexto, 2007.

DUTRA, Vania Lúcia Rodrigues. Relações Conjuntivas Causais no Texto Argumentati-vo.2007.149 f. Tese (Doutorado em Língua Portuguesa) – Instituto de Letras, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.

GARCIA, Othon Moacyr. Comunicação em prosa moderna. 23 ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2003.

HALLIDAY, Michael A. K.et al. As Ciências Linguísticas e o Ensino de Línguas.Petrópolis: Vozes, 1974.

HALLIDAY, Michael A. K.; HASAN, Ruqaiya. Cohesion in English. Essex: Longman Group UK Limited, 1976.

HALLIDAY, Michael A. K.& MATTHIESSEN, C.M.I.M. An Introduction to Functional Grammar. 3 ed. London: Edward Arnold, 2014.

HAWAD, Helena Feres. Tema, sujeito e agente: a voz passiva portuguesa em perspectiva sis-têmico-funcional. 2002. 153 f. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem) – Departamento de Letras, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.

KOCH, Ingedore G. Villaça. A Coesão Textual. 19 ed. São Paulo: Contexto, 2004.

RIBEIRO, Manoel Pinto. Gramática Aplicada da Língua Portuguesa. 23 ed. Rio de Janeiro: Metáfora, 2017.

ROCHA LIMA, Carlos Henrique da. 17 ed. Rio de Janeiro: Livraria José Olympio Editora, 1974.

ROCHA LIMA, Carlos Henrique da. Em torno da conjunção e. In: ROCHA LIMA, Valenti-na da et al (org.). Dispersos. Rio de Janeiro: Botelho, 2010.

SANTOS, Leonor Werneck dos. O Ensino de Língua Portuguesa e os PCN. In: PAULIU-KONIS, Maria Aparecida; GAVAZZI, Sigrid (org.). Da Língua ao Discurso: reflexões para o ensino.2 ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2007.

SILVEIRA, Olmar Guterres da. Orações subordinadas sem conectivo. In: FREITAS, Horácio Rolim (org.). A obra de Olmar Guterres da Silveira: sua contribuição aos estudos das línguas portuguesa e latina. Rio de Janeiro: Ed. H. Rolim de Freitas, 1996.

Textos literários

MACHADO, Ana Maria. Amigos secretos. São Paulo: Ática, 1996.

MACHADO, Ana Maria. Bem do seu tamanho. 5 ed. Rio de Janeiro: Editora Brasil-América, 1983.

MACHADO, Ana Maria. Bento que bento é o frade. 2 ed. São Paulo: Salamandra, 2003b.

MACHADO, Ana Maria. O canto da praça. São Paulo: Ática, 2002b.

MACHADO, Ana Maria. Do outro mundo. São Paulo: Ática, 2002a.

MACHADO, Ana Maria. Isso ninguém me tira. 4 ed. São Paulo: Ática, 1997.

MACHADO, Ana Maria. Palavras, palavrinhas e palavrões. São Paulo: Quinteto Editorial, 2003a.

MACHADO, Ana Maria. Passarinho me contou. 3 ed. Curitiba: A Página, 2018.

MACHADO, Ana Maria. Raul da ferrugem azul. 23 ed. Rio de Janeiro: Salamandra, 1979.

ORTHOF, Sylvia. As casas que fugiram de casa. 2 ed. Rio de Janeiro: Record, 2009.

ORTHOF, Sylvia. Doce, doce…E quem comeu regalou-se! São Paulo: Paulinas, 1987a.

ORTHOF, Sylvia. Enferrujado, lá vai o soldado. Rio de Janeiro: Salamandra, 1984a.

ORTHOF, Sylvia. Galo, galo, não me calo. 6 ed. Belo Horizonte: Formato Editorial, 2009.

ORTHOF, Sylvia. A limpeza de Teresa. 3 ed. São Paulo: Ática, 1987b.

ORTHOF, Sylvia. Malandragens de um urubu. 2 ed. Rio de Janeiro: Record, 2012.

ORTHOF, Sylvia. A mesa de botequim e seu amigo Joaquim. São Paulo: Editora Salesiana Dom Bosco, 1986.

ORTHOF, Sylvia. No fundo do fundo-fundo lá vai o tatu Raimundo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984b.

ORTHOF, Sylvia. Ovos nevados. Belo Horizonte: Formato Editorial, 1997.

ORTHOF, Sylvia. A vaca Mimosa e a mosca Zenilda. São Paulo: Ática, 1982.

Published

2022-10-26

How to Cite

Cardoso Caldas, L. E., & Dutra, V. L. R. (2022). BEYOND SUBORDINATION: LEXICOGRAMMATICAL REALIZATION OF CONJUNCTIVE CASUAL RELATIONS IN CHILDREN AND YOUTH LITERATURE. EntreLetras, 13(1), 63–86. https://doi.org/10.20873/uft2179-3948.2022v13n1p63-86

Most read articles by the same author(s)