DISCURSIVE REGULARITIES IN THE TEACHING OF TEXTUAL GENRES THROUGH DIDACTIC SEQUENCES

Authors

  • Maria de Jesus Melo Lima Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Sulemi Fabiano Campos Universidade Federal do Rio Grande do Norte https://orcid.org/0000-0002-7212-0621

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft2179-3948.2022v13n3p218-234

Keywords:

Discursive regularities, Textual genres, Didactic sequences

Abstract

This text aims to reflect on teaching in Portuguese with regard to the teaching of genres that aim to be defined or categorized through the use of didactic sequence (SD), although we know that Bakhtinian studies recognized that genres do not they must be aggregates of fixed characteristics, but which involve continuous transformations, are malleable and plastic, however, as they are guided, directed by SD, the genres do not acquire static and standardized characteristics of a text that is the same for all. Therefore, to support the research, describe, analyze and interpret, Foucault (1995; 2013; 2014a; 2014b, 2017) is used, as well as Bakhtin (2010) to understand the importance of not categorizing genres. As well as Geraldi (1984; 1992; 2010, 2018) and Larrosa (2017; 2002) to remind us of the importance of experience, of writing in the school context. The corpus is composed of excerpts from twenty-six dissertations of the Professional Master in Letters (ProfLetras) with the objective of analyzing the use of DS as a methodological procedure that aims to categorize the teaching of genres, taking into account the authors Dolz, Noverraz & Schneuwly (2004), authors who make up the Geneva Group, known for setting up teaching strategies. The results reveal that the subject teacher in training is led to use genres as a mediating object in the teaching and learning process, thus, the emphasis in teaching is based on genres as the only way to teach reading and writing.

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Author Biographies

Maria de Jesus Melo Lima, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Professora pelo Governo do Estado do Rio Grande do Norte. Doutora do Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagem (Universidade Federal do Rio Grande do Norte), Brasil. ORCID: http://orcid.gov/0000-0002-7668-2605.

Sulemi Fabiano Campos, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Possui graduação em Letras pela Universidade do Estado de Mato Grosso (1997) Campus de Alto Araguaia, Especialização em Língua Portuguesa pela Universidade Federal de Rondônia (1999), Campus de Ji-Paraná, Mestrado em Linguística e Língua Portuguesa pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2003) e Doutorado em Linguística e Língua Portuguesa pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2007). É professora Associada I do Departamento de Letras, do Programa de Pós-graduação em Estudos da Linguagem e do Mestrado Profissional - PROFLETRAS da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Atua na graduação na área de Leitura e Produção de Textos e na Pós-Graduação na área de leitura, escrita acadêmica e apropriações de conceitos teóricos. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Análise do Discurso, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino da leitura e da produção escrita, formação de professores. É líder do Grupo de Pesquisa em Estudos do Texto e do Discurso - GETED. Chefe do Departamento de Letras da UFRN, Vice-Coordenadora do Curso de Letras a distância - EAD /UFRN, Coordenadora dos Mestrados Profissionais da CAPES área Linguística e Literatura, Editora Chefe da Revista Gelne e Coordenadora do Curso de Especialização em Fundamentos Linguísticos para o ensino da leitura e da escrita - CEFLE. Autora do livro Pesquisa na Graduação: a produção do gênero acadêmico, organizadora do livro Ensino da Leitura e da Escrita e já publicou vários artigos científicos sobre a temática da escrita no ensino superior.

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Published

2023-02-01

How to Cite

Lima, M. de J. M., & Campos, S. F. (2023). DISCURSIVE REGULARITIES IN THE TEACHING OF TEXTUAL GENRES THROUGH DIDACTIC SEQUENCES. EntreLetras, 13(3), 218–234. https://doi.org/10.20873/uft2179-3948.2022v13n3p218-234