THE AESTHETIC EXPERIENCE IN THE REDUCTION OF SCHOOL-RELATED GENDER-BASED VIOLENCE (SRGBV)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft2179-3948.2023v14n2p175-190

Keywords:

SRGBV, gender violence, statement literature

Abstract

This paper explores the problem of school-related gender-based violence, (SRGBV), advocating its reduction through aesthetic experience, whether with literature or other arts. The aim has been to reflect upon and build a dialogical review between different approaches from the field of philosophical aesthetics on the subject. The purpose was to show how the aesthetic experience can involve the potency of transformation in order to reduce violence caused by certain conformations of masculinity in schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGÊNCIA SENADO. Violência contra a mulher aumentou no último ano, revela pesquisa do DataSenado. Senado Notícias. 09 de nov. 2021. Disponível em: <https://www12.senado.leg.br/noticias/materias/2021/12/09/violencia-contra-a-mulher-aumentou-no-ultimo-ano-revela-pesquisa-do-datasenado>. Acesso em: 20 nov, 2022.

CPPHA – Comitê Paulista pela Prevenção de Homicídios na Adolescência. Por um estado mais seguro para nossos meninos e meninas (relatório). São Paulo: 2022. Disponível em: <https://www.pelavidadeadolescentes.com.br/vidas-protegidas> Acesso em: 16 de nov, 2022

BOURDIEU, Pierre. A Dominação Masculina. Trad. de Maria Helena Kühner. Rio de Janeiro: Ed. Bertrand Brasil, 2003

FOUCAULT, Michel. História da Sexualidade I: A Vontade de Saber. Trad. de Maria Thereza da Costa Albuquerque e J. A. Guilhon Albuquerque. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1977.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir. Trad. de Raquel Ramalhete. 38 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 63ª ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2017.

G1. Aluna trans agredida em Mogi das Cruzes diz que não quer voltar para a escola 'nunca mais'. G1 Mogi das Cruzes e Suzano. São Paulo, 01 de fev. 2022. Disponível em: <https://g1.globo.com/sp/mogi-das-cruzes-suzano/noticia/2022/02/10/aluna-trans-agredida-em-mogi-das-cruzes-diz-que-nao-quer-voltar-para-a-escola-nunca-mais.ghtml>. Acesso em: 06 de dez, 2022.

G1. Adolescente afirma ter sido espancado por homofobia após episódios de bullying em escola de Arujá. G1 Mogi das Cruzes e Suzano. São Paulo, 17 de fev. 2022. Disponível em: <https://g1.globo.com/sp/mogi-das-cruzes-suzano/noticia/2022/02/17/adolescente-afirma-ter-sido-espancado-por-homofobia-apos-episodios-de-bullying-em-escola-de-aruja.ghtml>. Acesso em: 06 de dez, 2022.

GANDOLFI, Leonardo. Urgência & coleção no último livro de Horácio Costa. Revista Cult. UOL. 12 de jan, 2017. Disponível em: <https://revistacult.uol.com.br/home/urgencia-colecao-no-ultimo-livro-de-horacio-costa/> Acesso em: 12 nov, 2022.

GUALANDI, Alberto. Lyotard. São Paulo: Estação Liberdade, 2007.

JAUSS, Hans Robert. Pequeña apología de la experiencia estética. Barcelona/Buenos Aires: Editorial Paidós, I.C.E de la Universidad Autónoma de Barcelona, 2002.

JAUSS, Hans Robert. A história da literatura como provocação à teoria literária. Trad. de Sérgio Tellaroli. São Paulo: Ática, 1994.

MARCUSE, Herbert. La Dimensión Estética: Crítica de la ortodoxia marxista. Madrid: Biblioteca Nueva, 2007.

MENA, Fernanda. Mais da metade dos LGBT diz ter sofrido violência desde as eleições. Folha de S. Paulo. Cotidiano. São Paulo, 20 de mar, 2022. Disponível em: <https://www1.folha.uol.com.br/cotidiano/2019/03/mais-da-metade-dos-lgbt-diz-ter-sofrido-violencia-desde-as-eleicoes.shtml> Acesso em: 26 nov, 2022.

MISKOLCI, Richard; BALEIRO, Fernando. O drama público de Raul Pompeia: sexualidade e política no Brasil finissecular. Revista Brasileira de Ciências Sociais, Vol. 26 n° 75 [online] 2011 p. 73-88.

POMPÉIA, Raul. O Ateneu. 16ª ed., São Paulo: Ática, 1996.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. 34ª ed. Trad. de Mônica Costa Netto. São Paulo: Exo experimental, 2005

RANCIÈRE, Jacques. El mal estar en la estética. 1ª ed. Buenos Aires: Capital Intelectual, 2011.

SANTOS, Jean; CERQUEIRA-SANTOS, Elder. Homofobia e Escola: Uma Revisão Sistematizada da Literatura. Revista Subjetividades, 20 (Esp 1. Relações Intergrupais: Preconceito e Exclusão Social), 2020.

SOUSA, Jair S. de. Independência: libertação da arte na dimensão estética de Herbert Marcuse. Diaphonía, e-ISSN 2446-7413, v. 4, n. I, 2018

UNESCO - United Nations Educational, Scientific and Cultural organization. Global guidance on addressing school-related gender-based violence. Paris: UNESCO, 2016.

Published

2023-10-15

How to Cite

Matiassi Cantarin, M., & Alexandre Andreato, C. (2023). THE AESTHETIC EXPERIENCE IN THE REDUCTION OF SCHOOL-RELATED GENDER-BASED VIOLENCE (SRGBV). EntreLetras, 14(2), 175–190. https://doi.org/10.20873/uft2179-3948.2023v14n2p175-190

Issue

Section

Dossiê - Testemunhos do presente: vínculos entre ética e estética