ORALITY AND TEACHER EDUCATION

DIDACTIC-TEST AS ORAL GENRE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft2179-3948.2023v14n1p24-52

Keywords:

oral genre, teacher’s métier genre, didactic-test, teacher education

Abstract

In this paper, we analyze the configurations of the oral genre didactic-test in the context of a public contest for the teaching career. We seek fundamentals about the importance of teacher education strongly related to the field of work, which involves a series of professional knowledge and practices. In addition, we are based on the concept of textual genre, from different theoretical perspectives, which cover pragmatic, historical and ideological issues in the analysis, which allowed us to unveil still fragile topics in public notices for such a career. In this exploratory study, we used six public notices, in addition to the authors' experiences - in the role of candidates and members of the examining committee; with these data, we featured the most common topics of this practice of orality. The data were organized into eight items, which reveal the settings of the genre: the context of circulation, the interlocutors and roles, other genres involved, the simulation, the typical forms of interaction, the didactic resources, the content and the non-linguistic aspects of this typical oral genre. The study allows us to better visualize fundamental elements for the performance of the teacher-candidate, which also strengthens the discourse in favor of learning the teacher’s métier gender in their professionalization.

 

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Author Biographies

Adriana Aparecida Silva, UFJF

Doutora em Educação (UFJF/MG) e graduada em Matemática e Física (UFJF/MG). Professora na graduação em Física e Pedagogia da UFJF. adrianaaparecida.silva@ufjf.br . https://orcid.org/0000-0003-0315-8279

Carolina Alves Fonseca, UFJF

Doutora em Linguística (UFJF/MG) e graduada em Letras (UFJF/MG). Professora da UFJF, atuando no Colégio de Aplicação João XXIII e no Mestrado Profissional em Letras. alvesfonsecacarolina@gmail.com.   https://orcid.org/0000-0002-3286-2831.

Daniela Silva Vieira, UFJF

Doutora em Linguística Aplicada (UFRJ/RJ) e graduada em Letras (UFJF/MG). Professora da UFJF (MG), atuando no ProfLetras e na graduação em Letras. daniela.vieira40@ufjf.br. https://orcid.org/0000-0001-8164-1384

Dedilene Alves de Jesus Oliveira, UEMG

Doutora em Língua Portuguesa (Letras Vernáculas/UFRJ) e graduada em Letras (USS/RJ), Professora no Departamento de Fundamentos e Metodologias da Educação (UEMG), dedilene.alves@uemg.br, https://orcid.org/0000-0002-0380-3146

Elaine Cristina Forte-Ferreira, UFERSA

Doutora em Linguística (UFC/CE) e graduada em Letras (UFC/CE). Professora dos cursos de Letras da UFERSA/RN. elaine.forte@ufersa.edu.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2847-5230

Tânia Guedes Magalhães, Universidade Federal de Juiz de Fora

Possui graduação em Letras (UFJF), Mestrado em Letras - Linguística (UFJF) e Doutorado em Letras - Estudos Linguísticos (UFF). Professora da Universidade Federal de Juiz de Fora, atua no Programa de Pós-Graduação em Educação, na linha "Linguagens, culturas e saberes". É líder do Grupo de pesquisa "Linguagem, Ensino e Práticas sociais", vinculado ao Núcleo FALE - Formação de Professores, Alfabetização, Linguagem e Ensino, da Faculdade de Educação da UFJF. É colaboradora do Grupo Linguagem e Educação (UEL). Desenvolve pesquisas nas seguintes áreas: Linguística Aplicada, Ensino de Língua Portuguesa e Formação de professores.

Vicente Lima-Neto, UFERSA

Doutor em Linguística (UFC/CE) e graduado em Letras (UFC/CE). Professor dos cursos de Letras da UFERSA/RN. vicente.neto@ufersa.edu.br . ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5068-666X 

 

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Published

2023-05-18

How to Cite

Silva, A. A., Fonseca, C. A., Vieira, D. S., Oliveira, D. A. de J., Forte-Ferreira, E. C., Magalhães, T. G., & Lima-Neto, V. (2023). ORALITY AND TEACHER EDUCATION: DIDACTIC-TEST AS ORAL GENRE. EntreLetras, 14(1), 24–52. https://doi.org/10.20873/uft2179-3948.2023v14n1p24-52

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