ELEMENTS FOR A PEDAGOGY OF ORALITY AT SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft2179-3948.2023v14n1p77-91

Keywords:

portuguese language teaching, orality, school poetry slam

Abstract

The problem of orality (and other semiotic systems, other languages) at school is part of a set of guidelines silenced or left historically in an accessory plan in the curriculum and school practices. In this essay, I propose to discuss this problem with the purpose of: a) qualifying the status of orality in the processes of schooling and in the historical course of formation of the teaching of Portuguese language in Brazilian schools; and b) discussing about the new places of orality in curricula and school practices, in the light of the most recent phenomenon of the insertion of Slam poetry - as communicative practice and cultural product of multimodal nature - between the school walls.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sandoval Nonato, USP

Doutorado em Linguística, Estágio Pós-doutoral em Didática de Línguas, Professor da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, e-mail: sandovalnonato@usp.br, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3976-584X

References

BENTES, A. Ch. A arte verbal de narrar – da constituição das estórias e dos saberes dos narradores da Amazônia paraense. 2000. Tese (Doutorado em Linguística). Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2000.

BENTES, A. Ch. Linguagem oral no espaço escolar: rediscutindo o lugar das práticas e dos gêneros orais na escola. In: ROJO, R.; RANGEL, E. (Orgs.). Explorando o ensino: Língua Portuguesa. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2010, p. 129-154.

BENTES, A. Ch. Oralidade, política e direitos humanos. In: ELIAS, V. M. (Org.). Oralidade, leitura e escrita no ensino de língua portuguesa. São Paulo: Contexto, 2011, p. 41-53.

BENTES, A. Ch.; LIMA, E. L. A. de. Parecer sobre o Projeto de Lei No. 10/2021. Campinas, SP: Instituto de Estudos da Linguagem/Universidade Estadual de Campinas, 2021. Disponível em https://www.iel.unicamp.br/sites/default/files/Parecer_e_oficio_pl10_21.pdf

CHERVEL, A. La culture scolaire – une approche historique. Paris: Belin, 1998.

CHERVEL, A. A história das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação, no. 2, Porto Alegre, p. 177-229, 1990.

BOTO, C. A educação escolar como direito humano de três gerações: identidades e universalismos. Educação e Sociedade. Campinas, vol. 26, no. 92, p. 777-798, 2005.

BOTO, C. Um credo pedagógico na democracia escolar: algum traçado do pensamento de John Dewey. Educação, Porto Alegre, RS, ano XXIX, n 3 (60), p. 599-619, 2006.

CARVALHO, M. M. C. de. Tempos de formação, tempos de produção: rememorando um itinerário. In: MONARCHA, C.; GATTI Jr., D. (Orgs.). Trajetórias de formação do campo da história da educação brasileira. Uberlândia, MG: Editora da Universidade Federal de Uberlândia – EDUFU, 2013, p. 113-144.

CHAFE, W. L. Linguistic differences produced by differences between speaking and writing. In: OLSON, D. R. et. al. (eds.). Literacy, language, and learning: the nature and consequences of reading and writing. Cambridge: Cambridge University Press, 1985, p. 105-123.

COPE, B.; KALANTZIS, M. (eds.). Multiliteracies: Literacy Learning and the Design of Social Futures. London: Routledge, 2000.

EVARISTO, C. A escrevivência e seus subtextos. In: DUARTE, C. L.; NUNES, I. R. Escrevivência: a escrita de nós – reflexões sobre a obra de Conceição Evaristo. Rio de Janeiro: Mina Comunicação e Arte, 2020, p. 26-46.

FALAR bem se aprende na escola. Revista Nova Escola. São Paulo, no. 230, Março 2010. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/2586/falar-bem-em-publico-se-aprende-na-escola.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1967.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1970.

GOODY, J; WATT, I. As consequências do letramento. Paulistana Editora, [1963] 2006.

GRAFF, H. J. Em busca do letramento: as origens sociais e intelectuais dos estudos sobre letramento. Revista Brasileira de História da Educação. Maringá, PR, v. 16, n. 1 (40), p. 233-252, 2016.

HAVELOCK, E. Prefácio a Platão. Campinas, SP: Papirus, [1963] 1996.

LAHIRE, B. La raison scolaire – école e pratiques d’ecriture, entre savoir et pouvoir. Rennes, FR: Presses Universitaires de Rennes, 2008.

LAHIRE, B. L'inscription sociale des dispositions métalangagières. Repères - recherches en didactique du français langue maternelle, n. 9, p. 15-27, 1994.

MARCUSCHI, L. A. Da fala para a escrita – atividades de retextualização. São Paulo: Cortez, 2003.

MARCUSCHI, L. Oralidade e ensino de língua: uma questão pouco “falada”. In: DIONÍSIO, A. P., MACHADO, A. R., BEZERRA, M. A. (Orgs.). Gêneros textuais e ensino. Rio de Janeiro: Lucerna, 2000, p. 21-34.

MARTINS, L. Performances da oralitura: corpo, lugar de memória. Letras (26), UFSM, p. 63-81, 2003.

MIOTELLO, W. Um mito amazônico em narrativas de roda – repetição e mudança nos processos enunciativos. 1996. Dissertação (Mestrado em Linguística). Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1996.

MIQUELON, L. Pelo direito de ser e existir na (oral)cidade: as potencialidades da poesia Slam como ensino de oralidade no currículo de Língua Portuguesa. Relatório de estágio supervisionado (Licenciatura em Letras – Língua Portuguesa). Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2021.

NASCENTES, A. Idioma Nacional na Escola Secundária. São Paulo: Editora Cia. Melhoramentos, 1935.

NEVES, C. A. de B. Slams – letramentos literários de reexistência ao/no mundo contemporâneo. Linha D'Água (Online), São Paulo, v. 30, n. 2, p. 92-112, 2017.

NONATO, S. Oralidade e ensino de língua portuguesa. Na ponta do lápis, São Paulo, p. 28-33, 2017.

NONATO, S. Oralidade, ensino de língua portuguesa e formação do professor. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 19, p. 49-68, 2019.

NONATO, S. Processos de legitimação da linguagem oral no ensino de língua portuguesa: panorama histórico e desafios atuais. Cadernos CEDES (UNICAMP), v. 38, p. 222-239, 2018.

ONG, W. J. A oralidade da linguagem. In: Oralidade e cultura escrita: a tecnologização da palavra. Campinas, SP: Papirus, [1982] 1998, p. 13-24.

RAZZINI, M. P. G. O Espelho da Nação: A Antologia Nacional e o ensino de Português e de Literatura (1838-1971). Tese de Doutorado. Campinas, SP: Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, 2000.

ROJO, R. H. R. Gêneros de discurso/texto como objeto de ensino de línguas: um retorno ao trivium? In: SIGNORINI, I. (Org.). Rediscutir texto, gênero e discurso. São Paulo: Parábola Editorial, 2008, p. 73-108.

ROJO, R. H. R. Gêneros do discurso e gêneros textuais: questões teóricas e aplicadas. In: MEURER, J. L.; MOTTA-ROTH, D.; BONINI, A. (Orgs.). Gêneros: teorias, métodos e debates. São Paulo: Editora Parábola, 2005, p. 184-207.

SANTOS, R. C. dos. Leituras e leituras de mundo: a compreensão textual de contos da literatura periférica por alunos do Ensino Médio. Revista MELPE. São Paulo, n. 8, p. 176- 226, 2018. Disponível em https://revistamelpe.wordpress.com/volumes/volume-8/artigo-5/]

SANTOS, S. N. G. O gesto de recontar histórias: gêneros discursivos e produção escolar da escrita. 1999. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada). Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1999.

SIGNORINI, I. Invertendo a lógica do projeto escolar de esclarecer o ignorante em matéria de língua. SCRIPTA, Belo Horizonte, v. 7, n. 14, p. 90-99, 2004.

SOARES, M. A escolarização da literatura infantil e juvenil. In: EVANGELISTA, A. A. M.;

BRANDÃO, H. M. B.; MACHADO, M. Z. V. (Orgs.). A escolarização da leitura literária – o jogo do livro infantil e juvenil. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2003, p. 17-48.

VIDAL, D. G.; HILSDORF, M. L. S. Brasil 500 anos: tópicas em História da Educação. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2001.

ZUMPTOR, P. Em torno da ideia de performance. In: Performance, recepção, leitura. São Paulo: Cosac Naify, 2014, p. 31-46.

Published

2023-05-18

How to Cite

Nonato, S. (2023). ELEMENTS FOR A PEDAGOGY OF ORALITY AT SCHOOL. EntreLetras, 14(1), 77–91. https://doi.org/10.20873/uft2179-3948.2023v14n1p77-91