RECOGNITION EXPERIENCES WITH CHILDHOOD

A POSSIBLE ALTERITY WITH MIA COUTO’S AESTHETICS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.entreletras.e18124

Keywords:

childhood, recognition, aesthetic, teacher training

Abstract

The objective of this article is to understand the experiences of recognition that take place in alterity with childhood, identifying the mirroring possibilities with teacher training in the characters of the short story O rio das quatro luzes by Mia Couto (2013). With a hermeneutic approach, the marks of recognition and forgetting of recognition the characters carry are identified. It is understood that this aesthetic experience of recognition that permeated one’s childhood is an invitation to continuity and renewal of life, taking one’s inner child by the hand and (re)making their historicity for the children arriving in the world.

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Author Biographies

Juliana Marques de Farias, Federal University of Pelotas

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Pelotas, na linha de pesquisa Formação de Professores, Ensino, Processos e Práticas Educativas. Mestra em Educação na referida instituição. Integrante do Grupo de Pesquisa Laboratório de Formação e Estudos da Infância (Labforma/UFPel/CNPq).

Maiane Liana Hatschbach Ourique, Federal University of Pelotas

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria. Professora Adjunta da Universidade Federal de Pelotas no curso de Pedagogia e no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UFPel). Líder do Grupo de Pesquisa Laboratório de Formação e Estudos da Infância (Labforma/UFPel/CNPq).

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Published

2024-12-10

How to Cite

Farias, J. M. de, & Ourique, M. L. H. (2024). RECOGNITION EXPERIENCES WITH CHILDHOOD: A POSSIBLE ALTERITY WITH MIA COUTO’S AESTHETICS. EntreLetras, 15(2), 287–307. https://doi.org/10.70860/ufnt.entreletras.e18124

Issue

Section

DOSSIÊ: DIVERSIDADES FALADAS E FALANTES NA ARTE E NA VIDA - v. 15, n. 2, 2024