SUPERVISED INTERNSHIP IN FRENCH AS A FOREIGN LANGUAGE (FLE) AT A UNIVERSITY IN AMAPÁ

(DIS)FLAVORS EXPERIENCED BY A TEACHER-INTERN DURING THE PANDEMIC TIME

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.entreletras.e18132

Keywords:

supervised internship, French foreign language, teacher training, pandemic

Abstract

In recent years, several studies on Supervised Internship have been the focus of investigations by educators. This article aims to discuss and reflect on some experiences experienced by a future French Foreign Language (FLE) teacher during the Supervised Internship in FLE II, during the period of the covid-19 pandemic. It is un interpretative qualitative research and the instruments used to generate data were questionnaires, observation, final report, and interview). The results indicate that the internship plays a relevant role by providing experiences that contribute to training and enabling approaches to professional practice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CONSU/UNIFAP. Colegiado do Curso de Letras Português-Francês, UNIFAP. Projeto Pedagógico. Macapá, AP. [2018]. Disponível em: http://www2.unifap.br/letras/projetos-pedagogicos-dos-cursos-de-letras/. Acesso em: 1 set. 2023.

COUTO, Adenice de Andrade. As identidades profissionais de um professor de francês língua estrangeira (FLE) na formação inicial crítico-reflexiva em uma universidade pública do Amapá: algumas reflexões. In: Anais do I Simpósio de Nacional de Estudos em Línguas, Memórias, Identidades e Culturas. Anais... São Luís (MA) On-line, 2023. Disponível em: https//www.even3.com.br/anais/sinelmic-ufma/658188.

DENZIN, Norman Kent; LINCOLN, Yvonna (Orgs.). O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Porto Alegre: Artmed, 2006.

FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. Tradução de Joice Elias Costa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 9. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

MOITA LOPES, Luiz. Paulo. Pesquisa interpretativista em Linguística Aplicada: a linguagem como condição e solução. D.E.L.T.A., São Paulo, v. 10, n. 2, p. 329-338, 1994. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/45412. Acesso em: 10 abr. 2023.

PIMENTA, Selma. Garrido. O estágio na formação de professores: unidade teoria e prática. 11. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

PIMENTA, Selma. Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2017. (Coleção Docência em Formação. Série Saberes Pedagógicos)

SANTOS, Ana Carla dos; NÓBREGA, Danielle Oliveira da. Dores e Delícias em ser Estagiária: o Estágio na Formação em Psicologia. Revista Psicologia: Ciência e Profissão, Belo Horizonte, v. 37, n. 2, p. 515-28, abr./jun. 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-3703002992015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/a/6cGHYvPWPpvfdKCWmGNpVSm/abstract/?lang=pt. Acesso em: 28 set. 2023.

Published

2024-06-27

How to Cite

De Andrade Couto, A. (2024). SUPERVISED INTERNSHIP IN FRENCH AS A FOREIGN LANGUAGE (FLE) AT A UNIVERSITY IN AMAPÁ: (DIS)FLAVORS EXPERIENCED BY A TEACHER-INTERN DURING THE PANDEMIC TIME. EntreLetras, 15(1), 152–174. https://doi.org/10.70860/ufnt.entreletras.e18132

Issue

Section

DOSSIÊ: DIVERSIDADE LINGUÍSTICA NA AMAZÔNIA: DESAFIOS E CONEXÕES, LINGUAGEM, DISCURSO E ENSINO/FORMAÇÃO DE PROFESSORES NAS AMAZÔNIAS - v. 15, n. 1, 2024