VARIATIONS IN THE PRONUNCIATION OF THE SOUNDS /θ/, /ð/ AND [ɫ] IN SPEECH SAMPLES OF (PROSPECTIVE) ENGLISH TEACHERS

IMPLICATIONS FOR THE REVISION OF PROFICIENCY BANDS IN AN EXAMINATION FOR FOREIGN LANGUAGE TEACHERS

Authors

  • Marina Melo Cialdini Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP) https://orcid.org/0000-0001-8125-0148
  • Douglas Altamiro Consolo Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.entreletras.e18738

Keywords:

English, Pronunciation, Complex sounds, Proficiency, EPPLE

Abstract

The sounds /θ/, /ð/, and [ɫ] are challenging for Brazilian English learners, who often substitute them by unmarked segments. With the aim of revising the proficiency bands used to assess pronunciation in the Proficiency Examination for Foreign Language Teachers (EPPLE), we analysed the production of these sounds in 53 oral production samples of (future) English teachers. The production of the sounds was variable across all proficiency levels, but corresponding to native variants of the language. However, since production according to the standards emerged as a proficiency marker, we developed a specific descriptor for these sounds, separate from segmental variations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marina Melo Cialdini, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)

Doutoranda e Mestra em Estudos Linguísticos pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP), campus de São José do Rio Preto.

Douglas Altamiro Consolo, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)

Professor Associado no Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP), campus de São José do Rio Preto.

References

ALVES, Ubiratã Kickhöfel; BRAWERMAN-ALBINI, Andressa; LACERDA, Mariza. Fonética e Fonologia do inglês. Porto Alegre: SAGAH, 2017.

BLEVINS, Juliette. New perspectives on English sound patterns: “natural” and “unnatural” in evolutionary phonology. Journal of English Linguistics, Bellingham, v. 34, n. 1, p. 6-25, 2006.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

CAGLIARI, Luiz Carlos. A fonética e o ensino de língua estrangeira. Campinas: UNICAMP, 1978.

CARR, Philip. English phonetics and phonology: an introduction. Chichester: Wiley-Blackwell, 2013.

CIALDINI, Marina Melo. Uma proposta de aprimoramentos para faixas de proficiência destinadas à avaliação da pronúncia em um exame para professores de línguas estrangeiras: um produto da análise dos seus critérios avaliativos e da pronúncia dos sons /θ/, /ð/ e [ɫ] em falas de (futuros) professores de língua inglesa. 2023. 268f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho, São José do Rio Preto, 2023.

COLLISCHONN, Gisela; QUEDNAU, Laura Rosane. As laterais variáveis na região sul. In: BISOL, Leda; COLLISCHONN, Gisela. (Org.). Português do sul do Brasil: variação fonológica. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2009, p. 152-184.

CONSOLO, Douglas Altamiro; TEIXEIRA DA SILVA, Vera Lúcia. Em defesa de uma formação linguística de qualidade para professores de línguas estrangeiras: o exame EPPLE. Horizontes de Linguística Aplicada, Brasília, v. 13, n. 1, p. 63-87, 2014. DOI: https://doi.org/10.26512/rhla.v13i1.1334. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/1334. Acesso em 30 out. 2025.

CRISTÓFARO-SILVA, Thaïs. Dicionário de Fonética e Fonologia. São Paulo: Contexto, 2011.

CRYSTAL, David. A Dictionary of Linguistics and Phonetics. Oxford: Blackwell Publishing, 2008.

DURIAN, David. The vocalization of /l/ in urban blue collar Columbus, OH African American Vernacular English: a quantitative sociophonetic analysis. OSU WPL Archive, Columbus, v. 58, p. 30-51, 2008.

ECKMAN, Fred. Typological markedness and second language phonology. In: EDWARDS, Jette G. Hansen; ZAMPINI, Mary L. (Org.). Phonology and Second Language Acquisition. Amsterdam: John Benjamins, 2008, p. 95-115.

ECKMAN, Fred. The Structural Conformity Hypothesis and the acquisition of consonant clusters in the interlanguage of ESL learners. Studies in Second Language Acquisition, Bloomington, v. 13, p. 23-41, 1991.

HANCOCK, Mark. English Pronunciation in Use. Cambridge: Cambridge University Press, 2003.

JENKINS, Jennifer. The Phonology of English as an International Language: New Models, New Norms, New Goals. Oxford: Oxford University Press, 2000.

JOHNSON, Wyn; BRITAIN, David John. L-vocalisation as a natural phenomenon: explorations in sociophonology. Language Sciences, Tokyo, v. 29, p. 294-315, 2007.

LADEFOGED, Peter; JOHNSON, Keith. A course in Phonetics. Wadsworth: Cengage Learning, 2011.

MADDIESON, Ian. Patterns of Sounds. Cambridge: Cambridge University Press, 1984.

MUGGLESTONE, Lynda. Received Pronunciation. In: BERGS, Alexander; BRINTON, Laurel (Org). The history of English: varieties of English. Berlin: Mouton Reader, 2017, p. 151-168.

OLIVEIRA, Diego Fernando. Faixas de Proficiência Analíticas para Avaliação da Língua(gem) Oral do Professor de Língua Estrangeira. 2021. 136 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho, São José do Rio Preto, 2021.

PAGOTO DE SOUZA, Marcela Ortiz. Produção e percepção das vogais e das fricativas /θ/ e /ð/ da língua inglesa por alunos de um curso de Letras. 2012. 170f. Tese (Doutorado em Linguística e Língua Portuguesa) –Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Araraquara, 2012.

REIS, Mara Silvia. The perception and production of the English dental fricative phonemes by Brazilian EFL learners. 2006.167 f. Dissertação (Mestrado em Inglês e Literatura Correspondente – Língua Inglesa e Linguística Aplicada) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2006.

ROACH, Peter. English Phonetics and Phonology: a practical course. Cambridge: Cambridge University Press, 2009.

RODRIGUES, Jamila Viegas. A emergência da lateral pós-vocálica em inglês-L2 de falantes do português brasileiro. 2014. 84 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Teórica e Descritiva) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2014.

ROSE, Yvan; MACWHINNEY, Brian. The PhonBank Project: Data and Software-Assisted Methods for the Study of Phonology and Phonological Development. In: DURAND, Jacques; GUT, Ulrike; KRISTOFFERSEN, Gjert. (Org.). The Oxford Handbook of Corpus Phonology. Oxford: Oxford University Press, 2014, p. 380-401.

SNELLER, Betsy. Antagonistic contact and inverse affiliation appropriation of /TH/-fronting by white speakers in South Philadelphia. The University of Pennsylvania Working Papers in Linguistics, Philadelphia, v. 20, n. 2, p. 169-178, 2014.

WELLS, John. Accents of English 2: The British Isles. Cambridge: Cambridge University Press, 1982.

Published

2025-11-09

How to Cite

Cialdini, M. M., & Consolo, D. A. (2025). VARIATIONS IN THE PRONUNCIATION OF THE SOUNDS /θ/, /ð/ AND [ɫ] IN SPEECH SAMPLES OF (PROSPECTIVE) ENGLISH TEACHERS: IMPLICATIONS FOR THE REVISION OF PROFICIENCY BANDS IN AN EXAMINATION FOR FOREIGN LANGUAGE TEACHERS. EntreLetras, 16(2), 87–111. https://doi.org/10.70860/ufnt.entreletras.e18738