AESTHETIC EDUCATION IN THE CONSTITUTION OF A WELCOMING EDUCATIONAL ENVIRONMENT

RELATIONSHIPS OF OTHERNESS IN A SUPPORT GROUP FOR LGBTI+ AND QUEER PEOPLE IN HIGHER EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.entreletras.e18924

Keywords:

support, aesthetic education, learning community, otherness, LGBTI+

Abstract

This article discusses relationships of otherness in a support group for LGBTI+ people at a university in Brazil. Aesthetic activities were carried out with the objective of understanding the contribution of this dimension to a welcoming educational environment in higher education. The theoretical basis was constituted on a learning and aesthetics community in a dialogical perspective, based on a process of queer pedagogy. It is an action research study. The importance of the aesthetic dimension experienced in community for supporting the subjects was considered. An aesthetic education that considers singularities, the other, responsibility and a love ethic is defended.

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Author Biographies

Daniel Cesar Tecila, Universidade Regional de Blumenau

Artista Visual, professor e pesquisador. É licenciado em Artes Visuais pela Universidade Regional de Blumenau (FURB) e Mestrando (Bolsista de Demanda Social CAPES) em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), na mesma universidade. Membro do Grupo de Pesquisa Arte e Estética na Educação (GPAEE).

Carla Carvalho, Universidade Regional de Blumenau

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR), Mestra em Educação pela Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI), professora licenciada em Educação Artística pela Universidade Regional de Blumenau (FURB). Professora do Departamento de Arte e do Programa de Pós-Graduação em Educação da FURB. Líder do GP Arte e Estética na Educação. Artista visual.

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Published

2024-12-10

How to Cite

Tecila, D. C., & Carvalho, C. (2024). AESTHETIC EDUCATION IN THE CONSTITUTION OF A WELCOMING EDUCATIONAL ENVIRONMENT: RELATIONSHIPS OF OTHERNESS IN A SUPPORT GROUP FOR LGBTI+ AND QUEER PEOPLE IN HIGHER EDUCATION. EntreLetras, 15(2), 47–65. https://doi.org/10.70860/ufnt.entreletras.e18924

Issue

Section

DOSSIÊ: DIVERSIDADES FALADAS E FALANTES NA ARTE E NA VIDA - v. 15, n. 2, 2024