COMMUNITIES OF PRACTICE AND RE-EXISTENCE LITERACIES IN A SAMBA SCHOOL IN RIO DE JANEIRO

Authors

  • Danielle da Silva Martins Rio de Janeiro State University image/svg+xml
  • Marcia Lisbôa Costa de Oliveira Rio de Janeiro State University image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.entreletras.e18950

Keywords:

carnival, samba schools, re-existence literacies, community of practices, multimodal literacies

Abstract

The study discusses reexistence literacies in the carnival of the G.R.E.S. Unidos do Viradouro (RJ), seeking to understand how multimodal meanings, including in digital media, are negotiated in this community of practice. We adopted a qualitative approach, using participant observation, text and document analysis. In the samba schools, the largest common venture is the official parade, while mutual engagement is experienced in social events and carnival-related activities, situations in which a shared repertoire is constituted. The analysis indicates that Viradouro’s literacies of reexistence are multimodal and inseparable from the valorization of Afro-diasporic cultures, anchored in belonging to the community.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Danielle da Silva Martins, Rio de Janeiro State University

Mestra em Língua Portuguesa pelo Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, docente de Língua Portuguesa - Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro, Diretora de Harmonia do G.R.E.S Unidos do Viradouro.

Marcia Lisbôa Costa de Oliveira, Rio de Janeiro State University

Doutora em Letras, professora associada do Departamento de Letras da Faculdade de Formação de Professores - Universidade do Estado do Rio de Janeiro.

References

ARAÚJO, Hiram. A cartilha das escolas de samba. Joinville: Clube dos autores. 2012.

BORTONI-RICARDO, Stella Maris. O professor pesquisador: introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

ECKERT, Penelope; MCCONNEL-GINET, Sally. Comunidades de práticas: lugar onde co-habitam linguagem, gênero e poder. In: OSTERMANN, Ana Cristina; FONTANA, Beatriz. Linguagem, sexo, sexualidade. São Paulo: Parábola Editorial, 2010. p. 93-107

FABATO, Fábio. Conheça a sinopse do enredo da Mocidade para o Carnaval 2022. In: Carnavalesco. Rio de Janeiro: 2022. Disponível em: https://carnavalesco.com.br/conheca-a-sinopse-do-enredo-da-mocidade-para-o-carnaval-2022/ Acesso em: 15 mar. 2024.

KRESS, Gunter. Multimodality: a social semiotic approach to contemporary communication. London: Routledge, 2010.

LAVE, Jean; WENGER, Etienne. Situated learning. Legitimate peripheral participation. Cambridge: Cambridge University Press, 1991.

LAVE, Jean; WENGER, Etienne. Communities of practice: Learning, meaning, and identity. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.

LEOPOLDI, José Sávio. Escola de Samba: ritual e sociedade. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2010.

LOPES, Nei; SIMAS, Luiz Antônio. Dicionário da história social do samba. 3 ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2019.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. ed. Rio de Janeiro: E.P.U., 2015.

MARTINS, Danielle da Silva. “Foi nesse chão que me criei”: Letramentos baluartes da Galeria da Velha Guarda do G.R.E.S Unidos do Viradouro. 2023. 185 f. Dissertação (Mestrado em Letras e Linguística) – Faculdade de Formação de Professores, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2023. Disponível em: https://www.bdtd.uerj.br:8443/handle/1/20604 Acesso em: 20 mar. 2024.

SILVA, Mayara Grazielle Consentino Ferreira da. Algumas considerações sobre a reforma urbana Pereira Passos. Urbe. Revista Brasileira de Gestão Urbana, Curitiba, v. 11, p. 1-11, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-3369.011.e20180179. Disponível em: https://www.scielo.br/j/urbe/a/RZQZ3vhLgqTmYWXQXZrqSgJ/?lang=pt# Acesso em: 20 set. 2023.

SIMAS, Luiz Antônio. O corpo encantado das ruas. 5 ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2020.

SIMAS, Luiz Antônio; FABATO, Fábio. Pra tudo começar na quinta-feira: O enredo dos enredos. Rio de Janeiro. Mórula, 2015.

SIMAS, Luiz Antônio; RUFINO, Luiz. Fogo no mato: A Ciência Encantada das Macumbas. Rio de Janeiro: Mórula, 2018.

SIMAS, Luiz Antônio; RUFINO, Luiz. Flecha no tempo. Rio de Janeiro: Mórula, 2019.

SODRÉ, Muniz. Samba, o dono do corpo. 2 ed. Rio de Janeiro: Mauad, 1998.

SOUZA, Ana Lúcia Silva e. Letramentos de reexistência: poesia, grafite, música, dança: HIP-HOP. São Paulo: Parábola Editorial, 2011.

SOUZA, Ana Lúcia Silva e. Linguagem e letramentos de reexistências: exercícios para reeducação das relações raciais na escola. Linguagem em Foco, Fortaleza, v. 8, n. 2, p. 67-76, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/1908 Acesso em 18 ago. 2023.

STREET, Brian. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.

STREET, Brian; LEFSTEIN, Adan. Literacy: an advanced resource book. London/New York: Routledge, 2007.

UNIDOS DO VIRADOURO. As Ganhadeiras de Itapuã - As Ganhadeiras da Viradouro (Carnaval 2020). Youtube. 18 de fev. de 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=8Tzbf5PGFFg&ab_channel=UnidosdoViradouro. Acesso em: 18 ago. 2023.

UNIDOS DO VIRADOURO. Sinopse Viradouro - “Não há tristeza que possa suportar tanta alegria.” Youtube. 13 de dez. de 2022a. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=j_1v_ays4T0&ab_channel=UnidosdoViradouro Acesso em: 18 ago. 2023.

UNIDOS DO VIRADOURO. Clipe Oficial do Samba-Enredo da Viradouro 2022. Youtube. 8 de mar. de 2022b. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=dr4KcJl0D7Y&ab_channel=UnidosdoViradouro Acesso em: 18 ago. 2023.

Published

2024-12-10

How to Cite

Martins, D. da S., & Oliveira, M. L. C. de. (2024). COMMUNITIES OF PRACTICE AND RE-EXISTENCE LITERACIES IN A SAMBA SCHOOL IN RIO DE JANEIRO. EntreLetras, 15(2), 159–178. https://doi.org/10.70860/ufnt.entreletras.e18950

Issue

Section

DOSSIÊ: DIVERSIDADES FALADAS E FALANTES NA ARTE E NA VIDA - v. 15, n. 2, 2024