THE BOREL’S NUDE
THE POETIC RESISTANCE ON THE PHOTOGRAPHY OF ONE COMUNITY
DOI:
https://doi.org/10.70860/ufnt.entreletras.e19274Keywords:
Discourse semiotic, Semissimbolism, Slum, ResistanceAbstract
We analyzed the construction of meaning in Inner beauty photography (FAVELAGRAFIA, 2016) by discursive semiotic and its development into plastic semiotic, in order to infer what relations have received the influenced of meaning inscriptions. Results showed that the analyzed photography is poetic: aesthetic apprehension of Inner beauty is similar to “reciprocal want of conjunction”; at the same time, it objects the stereotyped view in cultural imaginary about slum, signs (pictures) the view of the residents that see it with their potential are subdued and they answer with resistance.
Downloads
References
BARTHES, Roland. A câmara clara: nota sobre a fotografia. Trad. de Júlio Castañon Guimarães. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.
BARTHES, Roland. A mensagem fotográfica. In: BARTHES, Roland. O óbvio e o obtuso: ensaios críticos III. Tradução de Léa Novaes. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1990. p. 11-25.
BARTHES, Roland. A retórica da Imagem. In: BARTHES, Roland. O óbvio e o obtuso: ensaios críticos III. Tradução de Léa Novaes. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1990. p. 27-43
FIORIN, José Luiz. O regime de 1964: discurso e idologia. 1.ed. São Paulo: Atual, 1988.
FIORIN, José Luiz. Para uma definição das linguagens sincréticas. In: OLIVEIRA, Ana Claudia; TEIXEIRA, Lucia (Org.). Linguagens na comunicação: desenvolvimentos de semiótica sincrética. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2009. p.15-40.
FIORIN, José Luiz. Elementos de análise do discurso. São Paulo: Contexto, 2014.
FAVELAGRAFIA, 2016. Morro do Borel. Disponível em: http://www.favelagrafia.com.br/2016/home Acesso em: 03 jun. 2010.
FONTANILLE, Jacques. Semiótica do discurso. Trad. De Jean Cristus Portela. 1 ed. São Paulo: Contexto, 2011.
FLOCH, Jean-Marie. Petites mythologie de l’oeil et de l1espirit, pour une semiotique plastique. 1. ed. Paris-Amsterdam: Hadès-Benjamins, 1985.
FLOCH, Jean-Marie. Alguns conceitos fundamentais em semiótica geral. In: Documentos de estudo do Centro de Pesquisas Sociossemióticas. São Paulo: Centro de Pesquisas Sociossemióticas, 2001. V. 1. p. 9-29.
FLOCH, Jean-Marie. Une lecture de Tintim au Tibet. Paris: PUF, 2002.
GREIMAS, Algirdas Julius. Por uma teoria do discurso poético. In: GREIMAS, Algirdas Julien. Ensaios de semiótica poética. São Paulo: Cultrix, 1975. p. 10-32.
GREIMAS, Algirdas Julius. Semântica estrutural. Trad. de Haquira Osakape e Izidoro Blikstein. São Paulo: Cultrix; Ed. da Universidade de São Paulo, 1976.
GREIMAS, Algirdas Julius. Semiótica e Ciências Sociais. Trad. de Álvaro Lorencini e Sandra Nitrini. São Paulo: Cultrix, 1981.
GREIMAS, Algirdas Julius. Semiótica figurativa e semiótica plástica. Significação: Revista de Cultura Audiovisual. São Paulo, n. 4, p. 18-46, jun. 1984. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.1984.90477 Disponível em: https://revistas.usp.br/significacao/article/view/90477 Acesso em: 29 jul. 2020.
GREIMAS, Algirdas Julius. Da imperfeição. (trad. de Ana Claudia de Oliveira). São Paulo: Hacker Editores, 2002.
HJELMSLEV, Louis. Prolegômenos a uma teoria da linguagem. São Paulo: Perspectiva, 1975.
NASCENTES, Antenor. Dicionário Etimológico Resumido. Rio de Janeiro: INL, 1966.
NASCIMENTO, Edna Maria F. S. Imaginário cultural e persuasão em textos publicitários. In: CORTINA, Arnaldo; MARCHEZAN, Renata Coelho (org.). Razões e sensibilidades: a semiótica em foco. Araraquara: Laboratório Editorial/FCL/UNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica Editora, 2004. (Série Trilhas Linguísticas, 6) p. 191-202.
PIETROFORTE, Antonio Vicente. Semiótica Visual: os percursos do olhar. 3. ed., 1. reimpressão. São Paulo: Contexto, 2017.
REVISTA USERESERVA, 2017. Favelagrafia + Reserva: conheça a parceria. Disponível em: http://revista.usereserva.com/2017/02/08/favelagrafia-reserva-conheca-a-parceria/ Acesso em: 29 jul. 2020
TEIXEIRA, Lucia. Entre dispersão e acúmulo: para uma metodologia de análise de textos sincréticos. Gragoatá, Niterói, n. 16, p. 229-242, 1. Sem. 2004. Disponível em: https://periodicos.uff.br/gragoata/article/view/33349 Acesso em: 29 jul. 2023.
TEIXEIRA, Lucia. Para uma leitura de textos visuais. In: BASTOS, Neusa Barbosa (Org.). Língua portuguesa: lusofonia-memória e diversidade cultural. São Paulo: EDUC, 2008. p. 299-306.
TEIXEIRA, Lucia. Percursos de visita em sites da internet. Casa: Cadernos de Semiótica Aplicada, v. 13, n. 2, 2015. p. 33-55. DOI: https://doi.org/10.21709/casa.v13i2.8494 Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/casa/article/view/8494 Acesso em: 05 set. 2022.
UNISUAM NEWS, 2017. CCULT recebe alguns dos fotógrafos da exposição Favelagrafia. Disponível em: http://www.unisuamnews.com.br/ccult-recebe-alguns-dos-fotografos-da-exposicao-favelagrafia/. Acesso em: 29 jul. 2020.
VALENTIM, Anderson. Beleza interior. 2016. 1 fotografia. Disponível em: http://www.favelagrafia.com.br/2016/borel. Acesso em: 03 jun. 2020.
WOLFFLIN, Heinrich. Conceitos fundamentais da história da arte. São Paulo: Martins Fontes, 1984.
YALOM, Marilyn. História do seio. (Trad. de Maria Augusta Júdice). Lisboa: Editorial Teorema, 1998.
ZILBERBERG, Claude. Présence de Wölfflin. Nouveaux actes semiotiques. Limoges: Pulim, 1992.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 EntreLetras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.