ÁFRICA IMAGINADA PELOS DISCENTES DA DISCIPLINA DE LITERATURA AFRICANA EM LÍNGUA PORTUGUESA

Authors

  • Hélio Márcio Nunes Lacerda Instituto Federal do Tocantins - IFTO
  • Hélio Márcio Nunes Lacerda Universidade Federal do Tocantins

Keywords:

lei 10.639/03, história e cultura afro-brasileira e africana, investigação

Abstract

This work is part of a research took placed at the Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal do Tocantins which investigated the meanings of African literature in the reports of beginner teachers. This research has as its starting point the Law 10.639/03 which made compulsory the teaching of history and culture African-Brazilian and African in educational institutions in the country. Generating data we loan the Oral History semi-structured interview technique based on the following questions: 1) "What are the five (5) words that come to mind when you think about Africa?" 2) What are five (5) words that come to mind when thinking about Europe?"

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Hélio Márcio Nunes Lacerda, Instituto Federal do Tocantins - IFTO

Professor de Língua e Literatura do Instituto Federal do Tocantins, Câmpus Araguaína. Mestre em Ensino de Língua e Literatura pela Universidade Federal do Tocantins.

References

ACHARD, Pierre [et al]. Papel da memória. Tradução: José Horta Nunes. Editora Pontes. Campinas-SP, 1999

ALVES, Eva Esperança Gueterres. Uma litura do poema: “Encontrei minhas origens”, de Oliveira Silveira: possibilidades para o cumprimento da legislação. In: SILVEIRA, Regina da Costa da;. COSTA, Rosilene Silva da (orgs.). Literatura, História e Cultura Africana e Afro-brasileira nas escolas: redes de possibilidades para o cumprimento da legislação: lei 10.639/03. Porto Alegre/RS. Editora UniRetter, 2011.

BRASIL. Guia de Orientação da Secretaria de Políticas de Promoção da Igualdade Racial da Presidência da República (SEPPIR/PR). Pg. 7. Brasília, 2013.

______. Conselho Nacional de Educação: Parecer nº 003/2004. Disponível em:http://www.espacoacademico.com.br/040/40pc_diretriz.htm#_ftn3. Acesso em: 27/09/2015.

FIORIN, José Luiz. Linguagem e Ideologia. 6ª edição. Editora Ática, São Paulo, 1998.

GARCIA, Elisa Frühauf. O projeto pombalino de imposição da língua portuguesa aos índios e a sua aplicação na América meridional. Revista Dossiê, Vol 12, Nº 23, a03. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tem/v12n23/v12n23a03.

OLIVA, Anderson Ribeiro. O espelho africano em pedaços: diálogos entre as representações da África no imaginário escolar e os livros didáticos de História, um estudo, de caso no Recôncavo Baiano. Revista do Centro de Artes, Humanidades e Letras. Vol. 1 (1), 2007. Página 1-18.

ORLANDI, Eni P. As formas do silêncio. Campinas. Editora da Unicamp, 2007.

______. Análise de Discurso: Princípios e Procedimentos. Campinas, SP: Ed. Pontes, 1999.

Published

2016-10-04

How to Cite

Lacerda, H. M. N., & Lacerda, H. M. N. (2016). ÁFRICA IMAGINADA PELOS DISCENTES DA DISCIPLINA DE LITERATURA AFRICANA EM LÍNGUA PORTUGUESA. EntreLetras, 6(2), 38–48. Retrieved from https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/2728

Most read articles by the same author(s)