TEACHER ACTIONS TO TRANSFORM SOMETHING TO BE LEARNED INTO SOMETHING TAUGHT

Authors

  • Gabriela Martins Mafra, Mestranda do Programa de Pós-Graduação Universidade Estadual de Londrina
  • Edna Pagliari Brun, Doutoranda em Estudos da Linguagem/PPGEL Universidade Federal de Mato Grosso do Sul/FAALC/UFMS
  • Elvira Lopes Nascimento, Doutora em Filologia e Língua Portuguesa Universidade Estadual de Londrina/UEL

Abstract

The purpose of this article is to report the results of an analysis of gestures undertaken by a teacher in an elementary school in a poems workshop. Inserted in the area of applied linguistics, the object of this research were the founding and specific gestures highlighted in the observable discursive movements of the teacher in transforming something to be learned into something taught. Using as analytical categories the macro preoccupations of the professional agenda (BUCHETON; SOULÉ, 2009) and the didactic activities (AEBY-DAGHÉ; DOLZ, 2008; NASCIMENTO, 2014), the results point towards a variety of activities uses, especially, the presentification of the didacticize object of knowledge.

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Author Biographies

Gabriela Martins Mafra, Mestranda do Programa de Pós-Graduação , Universidade Estadual de Londrina

Mestranda  do Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem da Universidade Estadual de Londrina. Graduação em Letras Português/Inglês (UENP/Cornélio Procópio). Colaboradora externa do subprojeto PIBID (UENP) “Letramentos na escola: práticas de leitura e produção textual”. E-mail: gabi_martins_mafra@hotmail.com.

Edna Pagliari Brun, Doutoranda em Estudos da Linguagem/PPGEL, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul/FAALC/UFMS

Doutoranda em Estudos da Linguagem/PPGEL/UEL, Mestra em Estudos de Linguagens/PPGMEL/UFMS, Professora Adjunta da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul/FAALC/UFMS. e-mail: ednapbrun@gmail.com.

Elvira Lopes Nascimento, Doutora em Filologia e Língua Portuguesa, Universidade Estadual de Londrina/UEL

Doutora em Filologia e Língua Portuguesa, Docente do Programa de Pós-graduação em Estudos da Linguagem.  Professora Associada da Universidade Estadual de Londrina/UEL. E-mail: elopes@sercomtel.com.br

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Published

2017-11-29

How to Cite

Martins Mafra, G., Pagliari Brun, E., & Lopes Nascimento, E. (2017). TEACHER ACTIONS TO TRANSFORM SOMETHING TO BE LEARNED INTO SOMETHING TAUGHT. EntreLetras, 8(2), 432–452. Retrieved from https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/4198