READINGS OF THE PAST BY FICTION:

A LITERARY VIEW OF THE BRAZILIAN COLONIZATION IN THE NOVEL A MÃE DA MÃE DA SUA MÃE E SUAS FILHAS (2002)

Authors

  • Patrícia de Oliveira UNIOESTE
  • Gilmei Francisco Fleck Universidade Estadual do Oeste do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2179-3948.2019v10n1p288

Abstract

This text presents an analysis of the Brazilian historical novel A mãe da mãe da sua mãe e suas filhas (2002), by Maria José Silveira. This novel approaches the story of a family along 20 generations. The focus is put upon the feminine characters once they represent the “view from below”, concerning those people who lived lots of the historical events but their voices remained silent in the official registers. Our intention is to reflect about the process of reading historical novels in the context of the final years of the Elementary school and also at High school. This could be done by introducing in this context the latest modality of this hybrid literary gender which classification was proposed by Fleck (2017) as the “contemporary historical novel of mediation”. In this way we, firstly, approach the studies about reading and its importance in school contexts, by using the theories written by Lajolo (1993), Zilbermann (2004), Silva (2005), Martins (2005) and others. Then, following the course, we focus upon the historical novel, under the support of theories like the ones written by Weinhardt (1994; 2011); Fleck (2017), and others, to evidence the formal aspects of Silveira’s (2002) work and specially to identify her novel as a model of the contemporary historical novel of mediation. We believe that the reading of this modality of historical novels can decisively contribute to a more conscious reader at school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patrícia de Oliveira, UNIOESTE

Mestranda em Letras pelo Programa de Pós-graduação da Unioeste\Cascavel-PR, na linha de pesquisa: Linguagem Literária e Interfaces Sociais. Atua como professora de Língua Portuguesa no Ensino Fundamental e Médio no Estado do Paraná e integra a equipe de pesquisadores do Grupo de pesquisa “Ressignificações do passado na América: processos de leitura, escrita e tradução de gêneros híbridos de história e ficção – vias para a descolonização”, cadastrado na Capes.

Gilmei Francisco Fleck, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Possui Pós doutorado (2015) em Literatura Comparada e Tradução pela Universidade de Vigo, com Bolsa da CAPES, Doutorado (2008) em Letras pela Universidade Estadual Paulista - UNESP/ Assis. Mestrado em Letras (2005) pela Universidade Estadual Paulista - UNESP/ Assis. Especialista em Língua Espanhola e respectivas literaturas (2000) pela Universidade do Oeste de Santa Catarina - UNOESC/Xanxerê e em Ensino de Inglês como língua estrangeira pela Universidade do Oeste de Santa Catarina - UNOESC/Chapecó. Possui graduação em Letras Habilitação Português/ Espanhol e Respectivas Literaturas (2001) pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões -URI/Frederico Westphalen e graduação em Letras Habilitação Português/ Inglês e Respectivas Literaturas (1996) pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões -URI/Frederico Westphalen. Atualmente é professor associado da Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em literaturas hispânicas e língua espanhola, atuando principalmente nos seguintes temas: cultura hispânica, literatura comparada, literatura hispano-americana e espanhola e prática educacional. Líder do Grupo de Pesquisa Ressignificações do passado na América: processos de leitura, escrita e tradução de gêneros híbridos de história e ficção - vias para a descolonização - UNIOESTE.

Published

2019-06-01

How to Cite

Oliveira, P. de, & Fleck, G. F. (2019). READINGS OF THE PAST BY FICTION:: A LITERARY VIEW OF THE BRAZILIAN COLONIZATION IN THE NOVEL A MÃE DA MÃE DA SUA MÃE E SUAS FILHAS (2002). EntreLetras, 10(1), 288–302. https://doi.org/10.20873/uft.2179-3948.2019v10n1p288

Most read articles by the same author(s)