THE ROLE OF LITERATURE IN UNDERGRADUATE COURSES

Authors

  • Benedito Antunes UNESP, Câmpus de Assis

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2179-3948.2019v10n2p24

Keywords:

ensino de literatura, leitor literário, formação do leitor

Abstract

This paper was carried out to discuss the background development of teachers of literature in undergraduate courses, mainly the foreign languages and literatures courses. Although such courses are meant for preparing teachers to act in different fields which presuppose reading and writing skills as basic qualities, most of those teachers are meant for a teaching role, in which he/she will teach Portuguese language, a discipline which also comprises literature. Such a condition makes indispensable taking into account dealing with literature in classroom as something inherent to the profile of prospective teachers, what not always receives the due attention in such courses.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABUNDANCIA, Rita. Chega o pornô em áudio: esqueça a imagem, pois o som pode ser muito mais excitante. El País, 6 fev. 2019. Disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/ 2019/02/02/tecnologia/1549135690_778047.html. Acesso em: 25.8.2019.

CALVINO, Italo. Por que ler os clássicos. Tradução Nilson Moulin.. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.

CANDIDO, A. A literatura e a formação do homem. Textos de intervenção. São Paulo: Duas Cidades; Editora 34, 2002.

CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: ______. Vários escritos. 3.ed. São Paulo: Duas Cidades, 1995, p. 235-63.

FERREIRA, Lívia. A convivência com os textos. Assis-SP: Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras, 1970.

PENNAC, Daniel. Como um romance. Tradução Leny Werneck. Rio de Janeiro: Rocco, 1995.

POUND, Ezra. Abc da literatura. Tradução Augusto de Campos e José Paulo Paes. São Paulo: Cultrix, 1973.

RIBEIRO, Renato Janine. A pátria educadora em colapso: reflexões de um ex-ministro sobre a derrocada de Dilma Rousseff e o futuro da educação no Brasil. São Paulo: Três Estrelas, 2018.

SALOMÓN, Félix Benjamín Caignet. El derecho de nacer, 1952. Novela para o rádio.

TODOROV, Tzvetan. A literatura em perigo. Trad. Caio Meira. Rio de Janeiro: Difel, 2009.

TWENGE, Jean M. iGen: por que as crianças superconectadas de hoje estão crescendo menos rebeldes, mais tolerantes, menos felizes e completamente despreparadas para a idade adulta. Tradução Thaïs Costa. São Paulo: Editora nVersos, 2018.

Published

2019-11-15

How to Cite

Antunes, B. (2019). THE ROLE OF LITERATURE IN UNDERGRADUATE COURSES. EntreLetras, 10(2), 24–39. https://doi.org/10.20873/uft.2179-3948.2019v10n2p24