IDENTITIES AND BELIEFS OF STUDENTS WHO ARE MAJORING IN THE LETRAS COURSE AT UEG, CAMPUS JUSSARA

Authors

  • Evandro Rosa de Araújo Universidade Estadual de Goiás (UEG)

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft2179-3948.2021v12n1p370-394

Keywords:

teaching, identity, beliefs, English language

Abstract

This article aims to discuss about identity and beliefs of English Language students, in the process of completing the Portuguese / English Letters course at the Universidade Estadual de Goiás (UEG). This is a bibliographic and qualitative research that uses data collected in the classroom context, during 2019. The researcher uses the methodology of observation, questionnaires and interviews to collect data that will be analyzed in the light of the theories of Applied Linguistics of language teaching and learning more specifically theorists who analyze beliefs and identity in language teaching and learning. With this research, it was possible to understand a little about the identity and beliefs of the students of the aforementioned institution. Theorists such as Barcelos (1995), Félix (1999), Lima (2000) and Silva e Figueiredo (2008), among others, served as the basis for the studies and consequently concretize the article.

Downloads

Download data is not yet available.

References

REFERÊNCIAS

ALMEIDA FILHO, J. C. P. Dimensões comunicativas no ensino de línguas. Campinas, SP: Pontes, 1999.

BARCELOS, A. M. F. A cultura de aprender língua estrangeira (inglês) de alunos de Letras. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada), Unicamp/IEL. Campinas, da Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Campinas, SP, 1995.

BARCELOS, A. M. F. Understanding teachers’ and students’ language learning beliefs in experience: A Deweyan Approach. Tese (Applied Linguistics). The University of Alabama, Tuscaloosa, AL, USA, 2000.

BARCELOS, A. M. F. Metodologia de pesquisa das crenças sobre aprendizagem de línguas: estado da arte. Revista Brasileira de Lingüística Aplicada. Viçosa, v. 1, n. 1, p. 71-92, 2001.

BARCELOS, A. M. F. A cultura de aprender língua estrangeira (inglês) de alunos de Letras. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada), Unicamp/IEL. da Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Campinas, SP, 1995.

BENEVIDES, A. S. A leitura e a formação docente: a trajetória da prática da leitura de alunos/as do curso de Letras. Dissertação (Mestrado em Educação). Centro de Ciências Sociais Aplicadas da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Natal, 2005.

BENSON, P.; LOR, W. Conceptions of language and language learning. System, London. 27, n. 4, p. 459-472, 1999.

BREEN, M. P. The social context for language learning – a neglected situation? Studies in Second Language Acquisition. New York, v. 7, p. 135-158, 1999.

BURGEILE, O. Práticas educacionais no ensino de línguas e de literaturas. Florianópolis: Pandion, 2014.

CANDAU, V. M. Pluralismo cultural, cotidiano escolar e formação de professores. In: CANDAU, V. M. (org.). Magistério: construção cotidiana. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008. p. 237-250.

CORACINI, M. J. A celebração do outro: arquivo, memória e identidade: línguas (materna e estrangeira), plurilinguismo e tradução. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2007.

CUNHA, M. I. da. Reflexões e práticas em pedagogia universitária. São Paulo: Edições Loyola, 2007.

DEWEY, J. How we think. Lexington, MA: D.C. Heath, 1933.

FÉLIX, A. Crenças de duas professoras de uma escola pública sobre o processo de aprender língua estrangeira. In: ALMEIDA FILHO, J. C. P. (org.). O professor de língua estrangeira em formação. Campinas, SP: Pontes, 1999. p. 93-110.

HARMER, Jeremy. How to Teach English. Harlow: Pearson Education Limited, 1999.

IANESKO, R. A. Crenças e Estereótipos: O papel do professor nesse contexto. In: BURGAILE, O. Práticas educacionais no ensino de línguas e de literatura. Florianópolis: Pandion, 2013.

JOLY, A.; APARECIDA, A.; SANTOS, A. dos; SISTO, F. S. Questões do cotidiano universitário. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2005.

LIBÂNEO, J. C. Democratização da escola pública. São Paulo: Loyola, 2006.

LIMA, D. C. de. Inglês nas Escolas Públicas não Funciona? Uma questão, múltiplas escolhas. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

MOREIRA, A. F. B; CÂMARA, M. J. Reflexões sobre currículo e identidade: implicações para a prática pedagógica. In: MOREIRA, A. F. B.; CANDAU, V. M. (org.). Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. 2.ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

NÓVOA, A. Relação Escola – Sociedade: novas respostas para um velho problema. In: SERBINO, R. V. et al. (org.) Formação de professores. São Paulo: Fundação Editora da Unesp, 1998. p. 19-39.

NUNAN, D. Learner-centered English Language Education: The Selected Works of David Nunan. London: Routledge, 2000.

PEIXOTO, M. do C. de L. Universidade e Democracia: experiências e alternativas para a ampliação do acesso à universidade pública brasileira. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2004.

RAJAGOPALAN, K. O conceito de identidade em linguística: é chegada a hora de uma reconsideração radical? Tradução de Almiro Pisetta. In: SIGNORINI, I. (org.). Lingua(gem) e Identidade: elementos para uma discussão no campo aplicado. Campinas, SP: Mercado de Letras, 1998.

SILVA, K. A. da. O futuro do professor de língua inglesa no espelho: crenças e aglomerados de crenças na formação inicial. In: BARCELOS, A. M. F.; ABRAHÃO, M. H. V. (org.). Crenças e ensino de línguas: foco no professor, no aluno e na formação de professores. Campinas, SP: Pontes, 1994. p. 105-124.

SILVA, I. M. Percepções do que seja ser um bom professor de inglês para formandos de Letras: Um estudo de caso. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos). Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2005.

SILVA, L. O. Crenças sobre aprendizagem de língua estrangeira de alunos formandos de Letras: um estudo comparativo. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos). Universidade Federal de Belo Horizonte. Belo Horizonte, 2006.

SILVA, S. V.; FIGUEIREDO, F. J. Q. Erro e correção: as crenças de dois professores de escola pública e de alguns de seus alunos. Revista Brasileira de Lingüística Aplicada. Belo Horizonte, v. 6, n. 2, p. 113-141, 2006.

TEIXEIRA DA SILVA, T. Resenha do livro de: VIEIRA-ABRÃO, M. H. Prática de Ensino de Língua Estrangeira: experiências e reflexões. Revista do ISAT, v. 1, n. 3, p.155-157, 2005.

TOTIS, V. P. Língua Inglesa: Leitura. São Paulo: Cortez, 1991.

VEIGA, I. P. A. A Prática pedagógica do professor de didática. São Paulo: Ática, 1989.

WHITE, C. Expectations and emergent beliefs of self-instructed language learners. System, New York v. 27, n. 4, p. 443-457, 1999.

Published

2021-06-13

How to Cite

Rosa de Araújo, E. (2021). IDENTITIES AND BELIEFS OF STUDENTS WHO ARE MAJORING IN THE LETRAS COURSE AT UEG, CAMPUS JUSSARA. EntreLetras, 12(1), 370–394. https://doi.org/10.20873/uft2179-3948.2021v12n1p370-394