THE WATER THEME IN PHYSICAL-NATURAL THEMES IN THE GEOGRAPHY CURRICULUM OF THE STATE OF GOIÁS
DOI:
https://doi.org/10.20873/rtg.v10n21p12-32Keywords:
Teaching, natural resources, citizen education, guidance on school content.Abstract
Water is an important natural element for thinking and doing Geography at school, this idea coupled with the need for training in teacher training in physical-geographic themes is the incentive and proposal of this article. The main objective of the research is to contribute to the Geography teacher training course in the perspective that future teachers have a training that enables them to work with such content in Basic Education. The specific objectives are: 1). Identify water themes in the geography curriculum of the State of Goiás; two). Analyze the themes on water in the curriculum of the State of Goiás and how this theme can be developed by the teacher and 3). Inferring about the importance of the water theme in the curriculum of the State of Goiás. To achieve the specific objectives, the methodology of documentary analysis is necessary, in this way the analysis of the geography teaching curriculum for the State of Goiás was carried out. The research is a result partial completion of the course completion work and has the year 2018 as its time frame. In this sense, the article aims to elucidate the need to expand the geographic look in the institutions that train teachers in Geography, using the documents that govern basic education on the scale of the State of Goiás and the lack of systematizing the theme of water in a geographic way, in the face of emerging political and social contexts in society.
References
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: geografia / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/ SEF, 1998. 156 p.
CALLAI, H. C. Estudar o lugar para compreender o mundo. In: CASTROGIOVANNI, A. C. (Org). Ensino de Geografia: práticas e textualizações no cotidiano. Porto Alegre: Mediação, 2000. p. 83-131.
CAVALCANTI, Lana S. A Geografia escolar e a cidade: ensaios sobre o ensino de Geografia para a vida urbana cotidiana. Campinas, SP: Papirus, 2012.
CAVALCANTI, Lana S. Geografia e práticas de ensino. Goiânia: Alternativa, 2005.
CAVALCANTI, Lana S. (Org.) Temas da Geografia na escola básica. Campinas: Papirus, 2013
CAVALCANTI, Lana S. A cidadania, o direito a cidade e a geografia escolar: elementos de geografia para o estudo do espaço urbano. Geousp, N° 5, p. 41-55, 1999.
CUNHA, D. F. da. BORGES, E. de. M. MELO, L. Estratégia para a eliminação do risco de desabastecimento de água na Região Metropolitana de Goiânia: O desafio do sistema produtor João Leite. In: COSTA, M. A. PANTOJA, I. MARGUTI, B. O (Org.). Relatos e Estudos de Caso da Gestão Metropolitana no Brasil. Rio de Janeiro: IPEA, 2014, p. 362
COLL, C. Aprendizagem escolar e construção do conhecimento. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.
BRASIL. Governo de Goiás. Secretária de Educação do Estado de Goiás (org.). Currículo Referência da Rede Estadual de Educação do Estado de Goiás. 2012. Disponível em: http://www.seduc.go.gov.br/imprensa/documentos/arquivos/Curr%C3%ADculo%20Refer%C3%AAncia/Curr%C3%ADculo%20Refer%C3%AAncia%20da%20Rede%20Estadual%20de%20Educa%C3%A7%C3%A3o%20de%20Goi%C3%A1s!.pdf. Acesso em: 07 maio 2021.
PESSOA, Romualdo. Enquanto a chuva cai a água se esvai - escassez e estresse hídrico. 2017. Disponível em: https://gramaticadomundo.blogspot.com/2017/11/enquanto-chuva-cai-agua-se-esvai.html. Acesso em: 07 maio 2021.
MARTÍN, María. Parabéns, senhor Alckmin! Prêmio Lúcio Costa, que o governador paulista vai receber por sua gestão sobre a crise hídrica, é bastante questionável. El País, [S. l.], p. B1, 24 set. 2015. Disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/2015/09/24/politica/1443105363_430119.html. Acesso em: 9 abr. 2019.
MORAIS, Eliana Marta Barbosa de. As temáticas físico-naturais nos livros didáticos e no ensino de Geografia. Revista Brasileira de Educação em Geografia. v. 4, p. 175-194. 2014.
MORAIS, Eliana Marta Barbosa de. O ensino das temáticas físico-naturais na Geografia escolar. Tese (Doutorado). Departamento de Geografia, Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo (USP). São Paulo, 2011.
NEAD UESC. Currículo: um grande desafio para o professor. Disponível em: http://nead.uesc.br/arquivos/biologia/modulo_6_bloco_3/3_o_curriculo_escolar/material_apoio/texto_curriculo_um_grande_desafio_para_o_professor.pdf. Acesso em 15 novembro de 2017.
ONU. Water, a Shared Responsibility. Report, EUA, 2006. Disponível em: http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/SC/temp/wwap_pdf/WWAP%20WWDR2%20Facts%20and%20Figures.pdf. Acesso em: 9 abr. 2019
SANTOS, M. A natureza do espaço. Técnica e tempo. Razão e emoção. Hucitec: São Paulo, 1997.
SAVIANI, Nereide. Elaboração e implementação do currículo: Alguns enfoques e problemas atuais. Revista do SIMPEEM, N. 3, São Paulo, fevereiro de 1996.
TRINDADE, A. A Cançado. Direitos humanos e meio ambiente: Paralelo dos Sistemas de Proteção Internacional. Porto Alegre: Sergio Antonio Fabris, 1993.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Revista Tocantinense de Geografia does not remunerate any author for the publication of their texts. The contents of the texts published in this journal are the responsibility of the authors.