GEOGRAPHICAL KNOWLEDGE IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY EDUCATION
FORMATIVE EXPERIENCE IN AN ONLINE LEARNING NETWORK
DOI:
https://doi.org/10.20873/rtg.v13i29.16037Keywords:
Geographical knowledge, Teacher education, Intergenerational dialogue, ReADAbstract
The reflections proposed in this study aimed to analyze how experienced teachers, novice teachers, and education students share their geographical knowledge through intergenerational dialogue in the context of a Learning and Teaching Development Network (ReAD). The methodological procedures of the research involved a qualitative and interventionist approach, incorporating the collaborative model responsible for aggregating actions and analyses in the context of intervention through ReAD and in the research development itself. The data were extracted from two thematic modules offered free of charge in the virtual learning environment (AVA) of UFSCar in the first and second semesters of 2019. The results highlight the importance of online intergenerational dialogue to promote exchanges of experiences, practices, difficulties, and learning for professional development of teachers. They also indicate that in teacher training, there is insufficient deepening of geographical knowledge, hindering the expansion of strategies and proposals for teaching practices. Finally, the impact of ReAD is perceived as a driver of formative actions and reflections to alleviate the difficulties encountered by teachers in their work. Attention to geographical knowledge in the early years of elementary education enables the construction of distinct perspectives and understandings about the relationships between school content and students' contexts.
References
ALVES, A. J. O planejamento de pesquisas qualitativas em educação. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 77, p. 53-61, maio, 1991.
ANDRÉ, M. A pesquisa sobre formação de professores: contribuições à delimitação do campo. In: DALBEN, Ângela I.L.F. et al. Didática: convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 273-283.
CALLAI, H. C. A formação do profissional de geografia: o professor. Ijuí: Ed. Unijuí, 2013.
CALLAI, H. C. Aprendendo a ler o mundo: a geografia nos anos inicias do ensino fundamental. Cad. CEDES [online]. 2005, vol.25, n.66, pp.227-247.
CALLAI, H. C. Estudar o Lugar para compreender o mundo. In: Ensino de Geografia. Práticas e textualizações no cotidiano. Castrogiovanni, A. C. (Org). Porto Alegre: Mediação, 2000.
CALLAI, H. C. Geografia em sala de aula pratica e reflexões. Porto Alegre: Ed da UFRGS, 1998.
CASTELLAR, S. M. V. A geografia no ensino fundamental. In: GIOMETTI. A.B.R. dos; BRAGA, R. (Orgs.). Caderno de Formação: Ensino de Geografia. São Paulo: Unesp, 2004, p. 17-21.
CASTELLAR, S. M. V. O letramento cartográfico e a formação docente: O ensino de Geografia nas séries iniciais, 2013.
CASTROGIOVANNI, A C. et al. (org.) Geografia em sala de aula: práticas e reflexões. 4. ed. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 1999.
LASTÓRIA, A. C.; FERNANDES, S.A.S. de. A Geografia e a linguagem cartográfica: de nada adianta saber ler um mapa se não se sabe aonde quer chegar. Ensino em Revista (UFU. Impresso), v. 19, p. 323-334, 2012.
OLIVEIRA, R. M. M. A.; GAMA, R. P. Desenvolvimento profissional docente e narrativas em diferentes momentos da formação e atuação. Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 23, n. 41, p. 205-219, jan./jun. 2014.
RODGERS, C. Defining reflection: another look at John Dewey and reflective thinking. Teachers College Record, v. 104, n. 4, p. 842-866, 2002a.
SILVA, E. L.; MENEZES, E. M. Metodologia da pesquisa e elaboração de dissertação. Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2000, 118p.
STRAFORINI, R. A totalidade mundo nas primeiras séries do ensino fundamental: um desafio a ser enfrentado. Terra Livre, São Paulo, ano 18, v. 1, n. 18, p. 95-114, jan./jun. 2002
STRAFORINI, R. Ensinar geografia nas séries iniciais: o desafio da totalidade mundo. 155f. Dissertação (Mestrado) – Instituto de Geociências, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2001.
VIEIRA, M. M. F. e ZOUAIN, D. M. Pesquisa qualitativa em administração: teoria e prática. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Tocantinense Journal of Geography
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Revista Tocantinense de Geografia does not remunerate any author for the publication of their texts. The contents of the texts published in this journal are the responsibility of the authors.