CHARACTERIZATION OF UNIVERSITY CITIES IN MINAS GERAIS BASED ON CLUSTERS OF HIGHER EDUCATIONS INSTITUTIONS

CONTRIBUTION TO DISCUSSIONS ON THE STATE’S URBAN NETWORK

Authors

  • Vicente dos Santos Guilherme Júnior Federal Technological University of Paraná https://orcid.org/0000-0001-6463-1424
  • Rayla de Paiva Reis Juiz de Fora Federal University

DOI:

https://doi.org/10.20873/rtg.v13i30.19172

Keywords:

University cities, Urban function, Location index

Abstract

This article seeks to identify the cities in Minas Gerais that characterize clusters of higher education institutions (HEIs), based on the number of jobs linked to the segment. Qualitative-quantitative in nature, applied purpose, exploratory level and deductive method, the work is outlined as bibliographical research, documentary research and case study subsidized by the statistical method. The Location Index (IL) was calculated for the 50 municipalities in Minas Gerais that have more than one HEI. As a result, 28 clusters were identified, corresponding to university cities in the state, from the perspective of the number of jobs linked to higher education. This study suggests that the university cities identified in Minas Gerais form a network of multidimensional flows that overcome the rigidity of the hierarchical-administrative urban network

Author Biographies

Vicente dos Santos Guilherme Júnior, Federal Technological University of Paraná

PhD student in Planning and Public Governance from the Postgraduate Program in Planning and Public Governance at the Federal Technological University of Paraná (UTFPR). Master in Management and Evaluation of Public Education from the Federal University of Juiz de Fora (UFJF). Graduated in Geography from UFJF. Public Servant at UFJF.

Rayla de Paiva Reis, Juiz de Fora Federal University

Bachelor's degree in Tourism from the Federal University of Juiz de Fora (UFJF).

References

ABRUNHOSA, E. C. As cidades universitárias na passagem do século XIX para o XX: Salamnca e Campinas, dois modelos referenciais típicos. 2020. 267f. Tese (Doutorado em Arquitetura e Urbanismo) – Programa de Pós-graduação em Arquitetura e Urbanismo, Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2020.

ARAÚJO, W. De polo da moda e siderúrgico à cidade universitária: um estudo de caso na cidade de Divinópolis. 2019. 188f. Dissertação (Mestrado Profissional em Administração) – Programa de Pós-graduação Profissional em Administração, Fundação Pedro Leopoldo, Pedro Leopoldo, 2019.

BELTRÃO SPOSITO, M. E. Novas redes urbanas: cidades médias e pequenas no processo de globalização. Geografia, Rio Claro, v.35, n.1, p. 51-62, 2010.

BEZERRA, J. A. Rede urbana interiorizada: novas conformações do território no nordeste brasileiro. Sociedade e natureza, Uberlândia, v.32, p.392-403, 2020.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília: DOU, 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm Acesso em 15 mai. 2024.

BRASIL. MINISTÉRIO DO TURISMO. Cidades universitárias aliam conhecimento e turismo. 2022. Diponível em: < https://www.gov.br/turismo/pt-br/assuntos/noticias/cidades-universitarias-aliam-conhecimento-e-turismo#:~:text=O%20estado%20conta%20com%20o,se%20destacam%20como%20polos%20educacionais. > Acesso em 25 fev. 2024.

BUFFA, E.; PINTO, G. A. O território da universidade brasileira. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v.21, n.67, p. 809-831, out./dez. 2016.

CALDARELLI, C. E.; CAMARA, M. R. G.; PERDIGÃO, C. Instituições de ensino superior e desenvolvimento econômico: o caso das universidades estaduais paranaenses. Planejamento e Políticas Públicas, n.44, pp. 85-112, jan./jun. 2015.

CASARIL, C. C. Importância das universidades públicas para a economia local e regional: o caso da Unioeste e UTFPR em Francisco Beltrão, PR. In: Geosul. Florianópolis, v. 34, n. 70, pp. 286-314, jan./abr. 2019.

CHRISTALLER, W. Central places in southern Germany. Englewoods Cliffs: Prentice Hall, 1966.

CORRÊA, R. L. A rede urbana. São Paulo: Ática, 1989.

CORRÊA, R. L. Rede urbana: reflexões, hipóteses e questionamentos sobre um tema negligenciado. Cidades, Chapecó, v.1, n.1, p.65-78, 2004.

CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre: Artmed, 2010.

CUNHA, M. P.; GUARENGHI, M. M. Educação e crescimento econômico: uma análise de insumo-produto. In: SERRA, M.; ROLIM, C.; BASTOS, A. P. Universidades e desenvolvimento regional: as bases para a inovação competitiva. Rio de Janeiro: Ideia D, p. 359-389, 2018.

CURI FILHO, W. R.; WOOD JÚNIOR, T. Avaliação do impacto das universidades em suas comunidades. Cadernos EBAPE. Rio de Janeiro, v. 19, n. 3, pp. 496-509, jul./set. 2021.

DIÁRIO DO RIO DOCE. Criação da universidade federal de Valadares avança na Câmara dos Deputados. 2023. Disponível em: < https://drd.com.br/criacao-da-universidade-federal-de-valadares-avanca-na-camara-dos-deputados/#:~:text=Atualmente%2C%20a%20universidade%20oferece%2010,federal%20Leonardo%20Monteiro%20(PT). > Acesso em 25 fev. 2024.

FERREIRA, R. L. M. Evolução da rede urbana de educação universitária do Rio de Janeiro. 2019. Dissertação (Mestrado em Economia). Faculdade de Economia. Universidade Federal Fluminense. Niterói, 2019.

FIGUEIREDO, R. S. C. A dinâmica de uma cidade média na rede urbana do sul de Minas Gerais a partir de suas centralidades inter e intraurbanas do setor terciário: o caso de Varginha – MG.

FIGUEIREDO, R. S. C.; ANDRADE, A. C.; ALVES, F. D. A universidade e as dinâmicas socioespaciais em uma cidade média: o caso da UNIFAL-MG, em Alfenas, Minas Gerais. GeoAraguaia, Barra do Garças, v.12, n.1, p. 192-210, 2022.

FRANÇA, I. S.; PEREIRA, A. M.; SOARES, B. R.; MEDEIROS, D. L. Cidade média, polarização regional e setor de educação superior: estudo de Montes Claros, no norte de Minas Gerais. Revista Formação, v.2, n.16, p-52-70, 2009.

FRESCA, T. M. Rede urbana e divisão territorial do trabalho. Geografia, Londrina, v.19, n.2, p. 115-128, 2010.

GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. (orgs.). Métodos de Pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2008.

HADDAD, P. R. Universidades e desenvolvimento regional. In: SERRA, M.; ROLIM, C.; BASTOS, A. P. Universidades e desenvolvimento regional: as bases para a inovação competitiva. Rio de Janeiro: Ideia D, p. 17-26, 2018.

HAVENITH, S. R. Fundação Universidade do Vale do Jequitinhonha: o primeiro projeto de universidade na cidade educacional (Diamantina-MG, 1965-1974). 2019. 318f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri, Diamantina, 2019.

IBGE. INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Região de Influência das Cidades 2018. Rio de Janeiro: IBGE, 2020.

IBGE. INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Minas Gerais: panorama. Rio de Janeiro: IBGE, 2024. Disponível em: < https://cidades.ibge.gov.br/brasil/mg/panorama > Acesso em 15 mai. 2024.

INEP. INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISA EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Sinopse Estatística da Educação Superior 2022. Brasília: INEP, 2023. Diponível em: < https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/sinopses-estatisticas/educacao-superior-graduacao > Acesso em 15 mai. 2024.

IPARDES. INSTITUTO PARANAENSE DE DESENVOLVIMENTO ECONÔMICO E SOCIAL. Arranjos produtivos locais do estado do Paraná: identificação, caracterização e construção de tipologia. Curitiba: IPARDES, 2006.

KEMPTON, L. Solução milagrosa ou ouro dos tolos? O papel das universidades nos sistemas regionais de inovação. In: SERRA, M.; ROLIM, C.; BASTOS, A. P. Universidades e desenvolvimento regional: as bases para a inovação competitiva. Rio de Janeiro: Ideia D, p. 53-82, 2018.

MARCORNI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Altas, 2003.

MATTEI, T. F.; MATTEI, T. S. Métodos de análise regional: um estudo de localização e especialização para a Região Sul do Brasil. Revista Paranaense de Desenvolvimento, Curitiba, v.38, n.133, p.227-243, 2017.

PEREIRA, F. T. B. Exporting progress: os norte-americanos e o planejamento do campus no Brasil. 2017. Tese (Doutorado em Arquitetura e Urbanismo). Instituto de Arquitetura e Urbanismo. Universidade de São Paulo. São Carlos, 2017.

PINTO, G. A.; BUFFA, E. Arquitetura e educação: campus universitários brasileiros. São Carlos: EdUFSCar, 2009.

SANTOS, M. A urbanização brasileira. São Paulo: Hucitec, 1993.

SCHERER, C. E. M.; AMARAL, P. V. M. O espaço e o lugar das cidades médias na rede urbana brasileira. Revista Brasileira de Estudos Urbanos e Regionais, Presidente Prudente, v.22, p. 1-25, 2020.

SILVA, B. C. N.; SILVA, S. B. M.; SILVA, M. P. Rede urbana e educação em Roraima. Revista de Desenvolvimento Econômico, Salvador, n.18, p. 5-14, 2008.

SOARES, R. S.; LOBO, C.; MENESES, I. L. Redes de pendularidade estudantil dos polos sub-regionais do interior de Minas Gerais. GeoTextos, Salvador, v.17, n. 1, p. 41-65, 2021.

SUZIGAN, W.; FURTADO, J.; GARCIA, R.; SAMPAIO, S. E. K. Coeficientes de Gini Locacionais – GL: aplicação à indústria de calçados do Estado de São Paulo. Nova Economia, Belo Horizonte, v.13, n.2, p.39-60, 2003.

VINHAIS, H. E. F. Estudo sobre o impacto da expansão das universidades federais no Brasil. 2013. Tese (Doutorado em Economia). Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade. Universidade de São Paulo. São Paulo, 2013.

Published

2024-07-15

How to Cite

GUILHERME JÚNIOR, Vicente dos Santos; REIS, Rayla de Paiva. CHARACTERIZATION OF UNIVERSITY CITIES IN MINAS GERAIS BASED ON CLUSTERS OF HIGHER EDUCATIONS INSTITUTIONS: CONTRIBUTION TO DISCUSSIONS ON THE STATE’S URBAN NETWORK. Tocantinense Journal of Geography, [S. l.], v. 13, n. 30, p. 217–239, 2024. DOI: 10.20873/rtg.v13i30.19172. Disponível em: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/geografia/article/view/19172. Acesso em: 22 nov. 2024.