The use of the Mapchart platform in Geography teaching in the final years of elementary school
DOI:
https://doi.org/10.70860/rtg.v14i33.19633Keywords:
MapChart, Geography, Elementary Education, BNCC, CartographyAbstract
This article investigates the potential use of the MapChart platform as a teaching tool in Geography education for the final years of elementary school, in accordance with BNCC guidelines. The qualitative research analyzed the usability of MapChart in both its web and mobile versions, exploring its ability to create customized maps for the development of students' cartographic and analytical skills. The study found that the tool allows for the creation of interactive maps that facilitate spatial analysis, which can be utilized by teachers in practical activities. Different usage scenarios were tested, both in environments with 4G internet and Wi-Fi, demonstrating that the platform is stable and efficient. MapChart proved to be suitable for working with simple maps on mobile devices and more detailed ones on the web version, standing out as an accessible resource aligned with BNCC competencies.
References
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC, 2017.
ALMEIDA, R. D. Tecnologias no ensino de Geografia: o uso de SIG nas escolas. São Paulo: Editora XYZ, 2020.
MEDEIROS, Ravena Valcácer de; NASCIMENTO NETO, Manuel Pereira do; AZEVEDO, Francisco Fransualdo de; BUENO, Miriam Aparecida. A Cartografia Escolar e os caminhos para a construção do pensamento geográfico. Revista Brasileira de Educação em Geografia, v. 13, n. 23, p. 05-27, 2023. DOI: https://doi.org/10.46789/edugeo.v13i23.1314
MAPCHART. MapChart: create your own custom map. Disponível em: https://www.mapchart.net/. Acesso em: 17 janeiro. 2024.
DAPPER, Vanderson Rafael Muller; HAYAKAWA, Ericson Hideki; LINDINO, Terezinha Correa. O histórico da presença da linguagem cartográfica nos currículos escolares brasileiros dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Revista Signos Geográficos, v. 5, p. 1-19, 2023. DOI: https://doi.org/10.5216/signos.v5.74111
ALVES, Daniel Cardoso. A alfabetização cartográfica na sua relação com o letramento e a cultura digital. Revista de Geografia, v. 37, n. 2, p. 219, 2020. DOI: https://doi.org/10.51359/2238-6211.2020.243968
SILVA, Iolando Castro; PORTELA, Mugiany Oliveira Brito. BNCC: O ensino de Geografia e a linguagem cartográfica. Revista da ANPEGE, v. 16, n. 30, p. 39-54, 2020. DOI: https://doi.org/10.5418/ra2020.v17i30.12706
SILVA, S. & LEÃO, V. A geografia na formação dos professores: tempos e espaços nos cursos de pedagogia. Geousp Espaço E Tempo (Online), São Paulo-SP, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2179-0892.geousp.2021.142029. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2179-0892.geousp.2021.142029
LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. Rio de Janeiro: Ed. 34, 2008. 204 p.
DANTAS, D., CRISTOVAM, F., ARAÚJO, M., BRANDÃO, I., SANTANA, A., e Pê, S. (2020). O descompasso da sala de aula e as tecnologias digitais. Research Society and Development. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v9i11.10416
Nova Escola. BNCC na prática: Tudo que você precisa saber sobre Geografia. Fundação Leman. São Paulo, 2018.
TREVISAN, R. Entenda as cinco unidades temáticas de Geografia. Nova Escola, Cap. 2, 2018, p.05.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Tocantinense Journal of Geography

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Revista Tocantinense de Geografia does not remunerate any author for the publication of their texts. The contents of the texts published in this journal are the responsibility of the authors.