Método Bertazzo e educação física

trato pedagógico da ginástica em contexto de trabalho não escolar

Authors

  • Carlos Afonso Ferreira dos Santos Universidade Federal do Pará
  • Tuane Vitoria Coelho Furtado Universidade Federal do Pará
  • Walber Martins Brito Universidade Federal do Pará
  • Wellington da Costa Pinheiro Faculdade de Educação Física, Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.20873/10.20873/abef.2595-0096.v1n2p83.2018

Keywords:

Método Bertazzo., Educação Física, Ginástica

Abstract

This study discusses the Bertazzo Method of Reeducation of the Movement and proposes to evidence its relation with the field of Physical Education. Supported by the assumption that every teaching act, depending on the field of intervention, is configured as a pedagogical act, the research aimed to analyze how the didactic-pedagogical treatment with the method in question is presented in gymnastics classes in non-school space. For that, the article was anchored in the qualitative approach and proceeded to the application of semi-structured interview and systematic observation of the classes of a teacher who teaches classes with the Bertazzo Method. The results confirm the existence of a teaching plan combined with the materialization of pedagogical and educational components in the treatment of the Reeducation Movement method in classes held in a non - school intervention area. Therefore, it concludes by pointing to the signaling of the said method in Physical Education in relation to the educational processes with the body, evidencing work proposals conditioned by oriented learning, manifested in the didactic-pedagogical systematization with Reeducation of Movement.

Author Biographies

Carlos Afonso Ferreira dos Santos, Universidade Federal do Pará

Graduando do curso de licenciatura em Educação Física da Universidade Federal do Pará. Membro do Grupo de Pesquisa em Práticas Pedagógicas para o Ensino na Educação Básica (GPRAPE).

Tuane Vitoria Coelho Furtado, Universidade Federal do Pará

Graduanda do curso de licenciatura em Educação Física da Universidade Federal do Pará.

Walber Martins Brito, Universidade Federal do Pará

Graduando do curso de licenciatura em Educação Física da Universidade Federal do Pará.

Wellington da Costa Pinheiro, Faculdade de Educação Física, Universidade Federal do Pará

Professor Adjunto I da Faculdade de Educação Física, da Universidade Federal do Pará - FEF/Belém. Possui graduação em Licenciatura em Educação Física pela Universidade do Estado do Pará e Licenciatura em Letras pela Universidade Federal do Pará (2009). É mestre em Educação pela Universidade Federal do Pará (2013) e doutor em Educação pela Universidade Federal do Pará (2017).

Published

2019-02-07

How to Cite

Santos, C. A. F. dos, Furtado, T. V. C., Brito, W. M., & Pinheiro, W. da C. (2019). Método Bertazzo e educação física: trato pedagógico da ginástica em contexto de trabalho não escolar. Brazilian Archives of Physical Education, 1(2), 83–93. https://doi.org/10.20873/10.20873/abef.2595-0096.v1n2p83.2018

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.