SCHOOL WRITING

A COMMON TEXTUAL TYPOLOGY OR A TOTAL TEXTUAL DISCURSIVE GENDER?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2179-3948.2020v11n2p270

Keywords:

school composition; responsiveness; subject-position; school practices; contests, school composition, responsiveness, subject-position, school practices, contests

Abstract

In this essay, of an essayistic nature, we problematize references to school composition as a mere type of text. Our objective is to question why not, without fear, assume it as a full textual genre, even considering the criticisms of this coercive practice in the environment where it circulates. The discussion undertaken here, from the perspective of the applied linguist, highlights some positions of language scholars and researchers of the mother tongue teaching, as well as theoretically dialogues with categories of two discursive strands, the Bakhtinian (responsiveness) and the Pecheutian (subject-position and interdiscurse), observing the boundary of each scope, in order to displace definitions that no longer respond to the functioning of this type of communication, that is, the one mediated by the school composition.

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Author Biographies

Kerlly Karine Pereira Herênio, Instituto Federal do Maranhão (IFMA)

Doutora em Letras pela UFT. Docente no Instituto Federal do Maranhão. 

Janete Silva dos Santos, UFT

Possui mestrado (2001) e doutorado (2010) em Linguística Aplicada pela Unicamp. Licenciada plena em Letras pela UFPA (1996). Docente (adjunto IV) da universidade Federal do Tocantins (UFT) no curso de Letras (graduação) e no PPGL. Membro do Comitê PIBIC da UFT na área de Ciências humanas, sociais aplicadas e Letras. É líder do grupo de pesquisa LES (Linguagem, Educação e Sustentabilidade). Foi bolsista de produtividade em pesquisa da UFT de 2014 a 2015. Tem experiência na área de Letras, Linguística, com ênfase em Letras/Linguística, atuando principalmente nos seguintes temas: gramática e contextualização, escrita, texto, ensino, estratégia de leitura em livro didático, análise do discurso, letramento, discursos de sustentabilidade

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Published

2020-10-11

How to Cite

Herênio, K. K. P., & Silva dos Santos, J. . (2020). SCHOOL WRITING: A COMMON TEXTUAL TYPOLOGY OR A TOTAL TEXTUAL DISCURSIVE GENDER?. EntreLetras, 11(2), 255–271. https://doi.org/10.20873/uft.2179-3948.2020v11n2p270