ESCREVER É UM ATO SOLITÁRIO?
A ESCRITA COMPARTILHADA COMO PRÁTICA SOCIAL E SOCIALIZANTE NO WATTPAD
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft2179-3948.2020v11n3p335-347Keywords:
Escrita literária. Escrita compartilhada. Wattpad.Abstract
This paper aims to present the characteristics of self-publishing practices on Wattpad, a platform of shared stories and a reading and writing social network. A questionnaire was undertaken, which will be partially used, in order to better comprehend the users’ profile, their motivation for using Wattpad and the relation established with the shared writing literary practice. Based on the answers of the question “Why do you write on social networks?”, five categories of motivation were created and they indicate the interest for the practicality, collectivity, identity and interactivity featured on the platform. It is understood that with the changes that happen over time, like the evolution of the written culture, the electronic world (CHARTIER, 1998; 2002; 2010) and the democratization of computers (MURRAY, 2003), social practices, such as writing, were also modified through the contact with others (GERALDI, 1997), an essential element for the available content, mainly for literary writing, since it inserts a subject who conceives alongside the writer, and who exercises a socio-interactive and dialogical activity. This way of producing collectively and digitally creates several possibilities in a virtual environment, which no longer should be disassociated from the educational setting, and it requires pedagogical strategies in order to comprehend the multiplicity of genres found on the platform, their relations and its dynamism.
Downloads
References
ARRUDA, Anderson M. A.; SILVA, Caroline de Oliveira; ANDRADE, Robéria L. de Vasconcelos. APLICATIVO DE AUTOPUBLICAÇÃO: O Wattpad. Ci. Inf. Rev., Maceió, v. 1, n. 3, p. 3-10, set./dez. 2014.
BRASIL. Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Ensino Médio. Brasília: MEC; SEB, 2017. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/conselho-nacional-de-educacao/base-nacional-comum-curricular-bncc-etapa-ensino-medio>. Acesso em: 20 nov. 2019.
CHARTIER, Roger. A aventura do livro: do leitor ao navegador: conversações com Jean Lebrun/ Roger Chartier; tradução Reginaldo Carmello Corrêa de Moraes — [São Paulo] : Imprensa Oficial do Estado de São Paulo : Editora UNESP, 1998.
________. Os desafios da escrita. Trad. Fúlvia M. L. Moretto. São Paulo: Editora UNESP, 2002.
________. Escutar os mortos com os olhos. Estudos Avançados 24 (69), 2010.
CHIEREGATTI, Amanda. Mídium e gestão dos espaços canônico e associado nas plataformas colaborativas Wattpad e Widbook. 2018. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Centro de Educação e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos, 2018.
GERALDI, João Wanderley. Portos de passagem. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. Trad. Carlos Irineu da Costa. São Paulo, Editora 34, 1999.
MURRAY, Janet H. Hamlet no holodeck: o futuro da narrativa no ciberespaço. Trad. Elissa Khoury Daher, Marcelo Fernandez Cuzziol. São Paulo: Itaú Cultural: Editora Unesp, 2003.
SANTOS, Luiza Carolina do. Quando a leitura encontra a escrita: uma análise das relações estabelecidas na comunidade de ficção científica da plataforma Wattpad. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) – Faculdade de Comunicação Social, PUCRS, Porto Alegra, 2015.
WATTPAD. Disponível em: . Acesso em: 05 mai. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.