MEMÓRIA SOCIAL E ESQUECIMENTO

O MUNICÍPIO, A ESCOLA E OS DIREITOS HUMANOS

Authors

  • Ana Paula Poll Universidade Federal Fluminense
  • Luiz Ricardo Candido Landim Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft2179-3948.2021v12n1p49-71

Keywords:

memória social; direitos humanos; educação.

Abstract

This paper aims to describe and understand the absence of contemporary references to the history of human rights violations that occurred in the municipality of Barra Mansa, in Rio de Janeiro, during the Brazilian military dictatorship (1964-1985). For this, we use the analytical perspective of Pollak (1989) about the process of framing memory and describe the history of human rights violations in the city. The research was carried out from the collection and analysis of qualitative data obtained with the application of a questionnaire in three schools in the city, covering students graduating from the third year of high school, students in the last module of Education for Young People and Adults. We randomly invited the respondents to the questionnaire applied to participate in a focus group, when we stimulated the discussion about Human Rights and the violations that occurred in the army building of Barra Mansa. Thus, we could verify that the graduates of the public school system in Barra Mansa/RJ aren’t knowing of the past of human rights violations that occurred in this city. In line with the results obtained, we discuss the right to memory and the need for education based on national curriculum guidelines. These ensure that the student understands the importance of the plural character of social memory and the relevance of Human Rights in the formation of citizens.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Paula Poll, Universidade Federal Fluminense

Doutora em Ciências Humanas (Antropologia Cultural), em 2008, pelo PPGSA do Instituto de Filosofia e Ciências Sociais da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Instituição onde também concluiu o mestrado em Sociologia e Antropologia (2001) e o bacharelado em Ciências Sociais (1999). Atualmente é Professora Associada da Universidade Federal Fluminense/ Instituto de Ciências Humanas e Sociais de Volta Redonda (ICHS). É docente do quadro permanente do Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Desenvolvimento/ Mestrado Profissional em Administração Pública e docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Tecnologia Ambiental. Tem experiência na área de pesquisa em Antropologia e Sociologia, com ênfase em Antropologia das Populações Afro-Brasileiras, desenvolveu pesquisas relacionadas aos seguintes temas: Religião, Congo, Identidade étnica e Relações Raciais. E atualmente, no âmbito do ICHS, tem desenvolvido pesquisas relacionadas aos seguintes temas: desenvolvimento e memória social.

References

ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. São Paulo: Editora Perspectiva, 1988.

BEDÊ, E. D. A. T. Relatório Final. Comissão Municipal da Verdade Dom Waldyr Calheiros. Volta Redonda, p. 589. 2015.

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A Reprodução, elementos para uma teoria do sistema de ensino. 3º Edição. Rio de Janeiro: Editora Francisco Alves, 1992.

CARVALHO, J. M. Cidadania no Brasil. O longo Caminho. 3ª ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002.

CENTRO DE MEMÓRIA DO SUL FLUMINENSE. Síntese do Processo Criminal a Que Responde o Ten Cel Gladstone Pernasseti Teixeira. Disponível em: < http://cemesf.vr.uff.br/textos/sintese-processo-criminal-que-responde-o-ten-cel-gladstone-pernasseti-teixeira/ >. Acesso em: 12/01/2020

COUTO, A. L. F. Do Império à República: a vida política no município de Barra Mansa. Tese (Doutorado em História, Política e Bens Culturais) - FGV - Fundação Getúlio Vargas, Rio de Janeiro, 2016.

DECLARAÇÃO UNIVERSAL DOS DIREITOS HUMANOS. Assembleia Geral das Nações Unidas em Paris. 10 dez. 1948. Disponível em: <https://nacoesunidas.org/wp-content/uploads/2018/10/DUDH.pdf> . Acesso em: 15 nov. 2019.

HALBWACHS, M. A Memória Coletiva. Paris: Editora Albin Michel, 1990.

MARTINS, R. B. A Transferência Da Corte Portuguesa Para O Brasil: Impactos Sobre Minas Gerais in , Anais do XIII Seminário sobre a Economia Mineira [Proceedings of the 13th Seminar on the Economy of Minas Gerais], Cedeplar, Universidade Federal de Minas Gerais, 2008.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Atualiza as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Resolução nº. 3, de 21 de novembro de 2018. Diário Oficial da União, Brasília, 22 nov. 2018, Seção 1, p. 21

POLLAK, M. Memória, Esquecimento, Silêncio. In: Estudos Históricos. Rio de Janeiro, v. 2, n. 3, p. 3-15, 1989.

SECCHI, L. Políticas Públicas: conceitos, esquemas de análise, casos práticos. 2° Ed. São Paulo: Cengage Learning, 2014.

SERBIN, K. P. Diálogos na Sombra: Bispos e Militares, Tortura e Justiça Social na Ditadura. Tradução de Carlos Eduardo Lins Silva. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.

TELES, E. Políticas do silêncio: a memória no Brasil pós-ditadura. Disponível em: http://www.academia.edu/640382/Pol%C3%ADticas_do_sil%C3%AAncio_a_mem%C3%B3 ria_no_Brasil_p%C3%B3s-ditadura, 2009.

Published

2021-06-12

How to Cite

Poll, A. P., & Landim, L. R. C. (2021). MEMÓRIA SOCIAL E ESQUECIMENTO: O MUNICÍPIO, A ESCOLA E OS DIREITOS HUMANOS. EntreLetras, 12(1), 49–71. https://doi.org/10.20873/uft2179-3948.2021v12n1p49-71