REVISITED COLUMBUS
FROM UNIVERSAL SUBJECT TO FRAGMENTED SUBJECT
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft2179-3948.2021v12n3p250-263Keywords:
Historiographic Metafiction, Novel’s Theory, The Memoirs of Christopher Columbus.Abstract
This research studies the resignification of Christopher Columbus' historical figure in the novel The Memories of Christopher Columbus (1987), by Stephen Marlowe, in order to verify the approaches and distances of the discoverer, the hero consecrated by historiography and traditional historical novels. Thus, the objective was to understand the recreation of the character from the perspective of a post-modern American, comparing the navigator's vision in his letters, based on Western certainties reason and truth. The result of Marlowe's efabulation brings Columbus closer to the modern subject fragmented in the eagerness to signify himself and discover the world.
Downloads
References
AÍNSA, Fernando. El processo de la nueva narrativa latino-americana de la historia y la parodia. El Nacional. n. 17, p. 7-8, 1988.
AÍNSA, Fernando. La nueva novela historica latino-americana. Plural, n. 240, p. 82-85, 1991.
ASSIS, Machado de. Memórias Póstumas de Brás Cubas. São Paulo: Melhoramentos, 1963.
BAKTHIN, Mikhail. Epos e romance: sobre a metodologia do estudo do romance. In: BAKTHIN, Mikhail. Questões de literatura e estética: a teoria do romance. São Paulo: UNESP-HUCITEC, 1998, p. 397- 428.
BOYER, Alain-Michel. A paraliteratura. Porto: Rés-Editora, 1997.
COLÓN, Cristóbal. Diario de a bordo. Notas de Luis Arranz. Madrid: EDAF, 2006.
ESTEVES, Antônio. O romance histórico brasileiro contemporâneo. São Paulo: EDUNESP, 2010.
FLECK, Gilmei Francisco. O romance contemporâneo de mediação: entre a tradição e o desconstrucionismo – releituras críticas da história pela ficção. Curitiba: CRV, 2017.
HUTCHEON, Linda. Poética do pós-Modernismo. Rio de Janeiro: Imago, 1991.
HUTCHEON, Linda. Uma teoria da paródia: ensinamentos das formas de arte do século XX. Lisboa: Edições 70, 1985.
HEGEL, Georg Wilhelm Friedrich. Princípios da filosofia do direito. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
JAMESON, Fredric. A virada cultural: reflexões sobre o pós-moderno. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2006.
LUKÁCS, György. A Teoria do Romance: um ensaio histórico-filosófico sobre as formas da grande épica. São Paulo: Duas Cidades; Ed, 2000.
MÁRQUEZ, Rodríguez Alexis. Historia y ficción en la novela venezoelana. Caracas: Talleres de Anauco Ediciones, 1995.
MARLOWE, Stephen. The Memoirs of Christopher Columbus. London: Bloomsbury, 1987.
MENTON, Seymour. La nueva novela histórica de la América Latina: 1979-1992. México D. F: Fondo de Cultura Económica, 1993.
PASCUAL, Mônica Calvo. Pushing the Boundaries of Historiographic Metafiction: Temporal Instability, ‘Authority’ and Authorship in The Memoirs of Christopher Columbus; with Stephen Marlowe. Odisea. nº 7. p. 23-31. jun., 2006.
PRIETO, Célia Fernandes. Historia y novela: poética de la novela histórica. Barañáin: EUNSA. 2003.
STAVANS, Ilan. Imagining Columbus: The Literary Voyage. Michigan: Twayne Publishers, 1993.
TROUCHE, André Luiz Gonçalves. Boom e pós-boom. IPOTESI. v. 12, nº 1, p. 119 - 133, jan./jul., 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.