FATHERLESS AND HOMELESS
THE AESTHETICS OF ORPHANHOOD AND DISPLACEMENT IN ROBERTO BOLAÑO'S PUTAS ASESINAS
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft2179-3948.2022v13n2p161-171Keywords:
Roberto Bolaño, displacement, orphanhood, exile, Latin American literatureAbstract
The present work seeks to discuss the poetics constructed by Roberto Bolaño in his book of short stories Putas Asesinas. The recurring notions of displacement and orphanhood are taken as key points for understanding the aesthetics of the work, both of which are also significant for understanding the recurrence of exile throughout the author's narrative production. In order to think about these themes, not only statements made by Boalaño’s criticism are brought to light, but also information and reflections on exile and the Chilean military regime and Didi-Huberman’s thinking about the atlas, as a way of locating Bolaño’s production.
Downloads
References
ALVES, Wanderlan. Orfandade, movimento, presença: Sobre uma ética da literatura em Putas asesinas, de Roberto Bolaño. In: Revista Criação & Crítica, n. 21, p. 127-146, 2018.
BOLAÑO, Roberto. Los detectives salvajes. Barcelona: Anagrama, 1998, edição Kindle.
BOLAÑO, Roberto. Putas Asesinas. Barcelona: Anagrama, 2001, edição Kindle.
BOLOGNESE, Chiara. Viaje por el mundo de los letraheridos. Roberto Bolaño y la salvación por la escritura. In: Anales de literatura hispanoamericana. 2010. p. 465-474.
BOLOGNESE, Chiara. Viajes entre países y páginas en tres novelas de Roberto Bolaño. In: Orillas: rivista d'ispanistica, n. 6, p. 77-84, 2017.
BUTLER, Judith. Relatar a si mesmo. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Atlas, ou, O gaio saber inquieto. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2018.
ROJAS MIRA, Claudia; SANTONI, Alessandro. Geografía política del exilio chileno: los diferentes rostros de la solidaridad. In: Perfiles latinoamericanos, v. 21, n. 41, p. 123-142, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 EntreLetras

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.