GUERRILLA ART AND ITS POETICS OF CONTESTING THE MILITARY DICTATORSHIP
THE CASES OF CILDO MEIRELES AND ARTUR BARRIO
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft2179-3948.2022v13n2p52-62Keywords:
Installations, Art of contestation, Military dictatorshipAbstract
This paper seeks to think about the art of contestation and its critical aesthetics from two productions by Brazilian artists during the Brazilian military dictatorship (1964-1985). We take as case studies the art of Cildo Meireles (1948) and Artur Barrio (1945). Our analysis for this study was qualitative and bibliographic in nature. Authors who helped us to think about art and its contestation poetics were: Agamben (2009), Cayses (2014), Herzog (2006), Melim (2008) and Rodrigues (2012, 2013, 2015, 2017). The results of this writing reveal the critical power of the so-called “guerrilla” airs and the powers of transformative thinking that works of this type of art can provide us, leading to citizen action in the fight against the totalitarian regime.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo? e outros ensaios. Chapecó, SC: Argos, 2009.
CAYSES, Julia Buenaventura Valencia de. Isto não é uma obra: Arte e ditadura. IN: Estudos avançados. São Paulo, volume 28, número 80, pág. 115-128, 2014.
FREIRE, Paulo. Ensinar, aprendendo. IN: O Comunitário. Campinas, v. 6, n. 38, pág. 6-9, mar. de 1994.
HERZOG, Hans-Michael. Conversa com Cildo Meireles, Rio de Janeiro, 14 de abril de 2006. IN: Seduções. Catálogo da exposição Daros. Zurich: Hatje Cantz, 2006.
MELIM, Regina. Performance nas artes visuais. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.
RODRIGUES, Walace. Arte de guerrilha no Brasil ditatorial: O caso das produções de Cildo Meireles e Hélio Oiticica pela via filosófica de Giorgio Agamben. IN: Palíndromo. Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais, Universidade do Estado de Santa Catarina, número 8, pág. 99-114, 2012.
RODRIGUES, Walace. Desconstruindo Discursos de Diferença na Escola. IN: Educação & Realidade. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, número 2, volume 42, pág. 687-706, abr./jun. 2017.
RODRIGUES, Walace. “Seu olhar alimenta meu vício”: Pichação urbana enquanto arte de guerrilha. IN: Fermentário. Instituto de Educación, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad de la República, Uruguai, número 9, volume 2, pág. 1-13, 2015.
RODRIGUES, Walace. Trabalhando com arte de guerrilha no Ensino Superior: Uma experiência do pensar e agir criticamente. Revista Didática Sistêmica. Instituto de Educação da Universidade Federal do Rio Grande, número 1, volume 15, pág. 69-83, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 EntreLetras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.