ORALITY, ARGUMENTATION AND DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE PRO-JECT POLÊMICAS EM DEBATE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft2179-3948.2023v14n1p111-131

Keywords:

orality, digital technologies, High School

Abstract

The Polêmicas em Debate aims to remedy the difficulty of high school students in arguing based on situations related to the world of work and the exercise of citizenship. In this work, we present results of the editions carried out in the years 2021 and 2022. Based on the concept of literacy (BARTON, 2007), the project consists of six stages, after which it is expected that students will have an increase in argumentative capacity, comprehension social and ethical development. The results demonstrate that the project promotes the integration of students with current debates and generates an improvement in their self-perception as citizens with a voice and protagonism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Ribamar Lopes Batista Júnior, UESPI

Doutor em Linguística pela Universidade de Brasília, professor de ensino básico, técnico e tecnológico na Universidade Federal do Piauí, coordenador do Laboratório de Leitura e Produção Textual (LPT/CNPq). E-mail: ribas@ribas.ninja. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4777-3305.

Gercivaldo Vale Peixoto, Rede Municipal de Rosário e Itapecuru (MA)

Especialista em Língua Portuguesa e Literatura. Professor de Língua Portuguesa da Rede Municipal de Rosário/MA e Itapecuru/MA, colaborador do Laboratório de Leitura e Produção Textual (LPT/CNPq). E-mail: waldo.peixoto@hotmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1298-5452 .

References

BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Trad. Paulo Bezerra. 4 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003. p. 261-306.

BARTON, David. Literacy: an introduction to the ecology of written language. 2. ed. Ox-ford, Cambridge: Blackwell Publishers, 2007.

BATISTA JR, José Ribamar Lopes; SATO, Denise Tamaê Borges; MELO, Iran Ferreira de. Análise de discurso crítica para linguistas e não linguistas. São Paulo: Parábola Editorial, 2018.

CARVALHO, Robson Santos de; FERRAREZI JR, Celso. Oralidade na educação básica: o que saber, como ensinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2018.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 29. Ed. São Paulo: Cortez, 1994.

STREET, Brian. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.

Published

2023-05-18

How to Cite

Batista Júnior, J. R. L., & Peixoto, G. V. (2023). ORALITY, ARGUMENTATION AND DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE PRO-JECT POLÊMICAS EM DEBATE. EntreLetras, 14(1), 111–131. https://doi.org/10.20873/uft2179-3948.2023v14n1p111-131