THE MATIC CONTENT AT WORK WITH READING MEMES IN THE 9TH YEAR OF ELEMENTARY SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.entreletras.e18116

Keywords:

Thematic content, Reading, Meme, Elementary School

Abstract

This article analyzes how thematic content from a dialogic perspective was used in reading proposal using the meme genre at public school in Tocantins. The study, located in the field of Applied Linguistics, defined as a case study, is theoretically and methodologically based on discussions about thematic content presented by Bakhtin. The elaboration and implementation, focused on the social dimension of the meme, highlighted the development of practices that deal with the link between the content of the genre and its chronotope, in addition to awakening in students the notion that it is ideological and evaluative.

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Author Biographies

Ruth Aires Dias Teles, Universidade Federal do Tocantins

Possui graduação em Licenciatura em Letras Português/Inglês pela Universidade Federal do Tocantins (UFT) e mestrado em Mestrado em Letras também pela UFT. Atualmente é Técnica de Currículo, Avaliação e Fortalecimento da Aprendizagem - Superintendência Regional de Ensino de Dianópolis-TO.

Ângela Francine Fuza, Universidade Federal do Tocantins

Possui mestrado em Letras pela Universidade Estadual de Maringá (UEM), doutorado em Linguística Aplicada, pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), pós-doutorado em Linguística, pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), e pós-doutorado em Letras, pela UEM. Atualmente, é professora Associada da Universidade Federal do Tocantins (UFT), docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGLetras/UFT) e do Programa de Pós-Graduação em Linguística e Literatura (PPGLLIT/UFNT). É membro dos Grupos de Pesquisa: Escrita: ensino, práticas, representações e concepções (Unicamp) e Interação e Escrita (www.escrita.uem.br). É bolsista de produtividade do CNPq (PQ-2). Membro do GT - Gêneros Textuais/Discursivos da ANPOLL.

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Published

2025-11-09

How to Cite

Teles, R. A. D., & Francine Fuza, Ângela. (2025). THE MATIC CONTENT AT WORK WITH READING MEMES IN THE 9TH YEAR OF ELEMENTARY SCHOOL. EntreLetras, 16(2), 4–24. https://doi.org/10.70860/ufnt.entreletras.e18116