THE LANGUAGES THAT LIVE IN THE PEARL OF TAPAJÓS

MAPPING THE SOCIOLINGUISTIC REALITY OF SCHOOLS IN SANTARÉM - PA

Authors

Keywords:

Sociolinguistic Diagnosis; Plurilingualism; State and umnicipal schools; Santarém.

Abstract

This objective article describes the sociolinguistic diagnosis carried out in state and municipal schools in the urban area of ​​Santarém in the period 2019-2022. The methodology consists of bibliographical research on pluri and multilingualism and the application of questionnaires. The sociolinguistic research is based on data collected by members of the Oeste do Pará Linguistic Studies Group (Gelopa). The results highlighted the presence of indigenous and foreign students and their mother tongues: Wai Wai, Warao, Munduruku, Spanish and Castilian, as well as the lack of training for teachers and appropriate pedagogical methodologies to work with non-mother tongue students of Portuguese.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ACNUR – Agência da ONU para Refugiados. Venezuela. Disponível em: https://www.acnur.org/portugues/venezuela/. Acesso em: 10 set. 2023

AGUIAR, Carlos Henrique Xavier de. Uma Escola, Mais de Uma Língua: Diagnóstico Sociolinguístico de Escolas Municipais de Santarém. 2022. 93f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura integrada em Letras – Português) – Universidade Federal do Oeste do Pará, Santarém, 2022.

ALANO, Daniela Figueira; PENA-FERREIRA, Ediene. O plurilinguismo e o caso dos índios Warao em Santarém/Pa. In: COLARES, Anselmo Alencar; RODRIGUES, Gilberto César Lopes; COLARES, Maria Lilia Imbiriba Sousa. (Orgs.). Educação e realidade amazônica – Volume 5. Uberlândia: Navegando Publicações, 2020, p. 307-327.

ALMEIDA, Natália Roberta Araújo. Diagnóstico sociolinguístico de escolas estaduais da área urbana de Santarém, 2022. 69f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura integrada em Letras – Português) – Universidade Federal do Oeste do Pará, Santarém, 2022.

Declaração Universal dos Direitos Linguísticos. Barcelona, jun. 1996. Unesco (org).

FEPIPA – Federação dos Povos Indígenas do Pará. 2016. Disponível em: https://coiab.org.br/para. Acesso em: 10 set. 2023.

GERALDI, João Wanderley. O Texto na Sala de Aula. São Paulo: Ática, 2011.

IBGE – INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Cidades. Santarém: IBGE, 2021.

LIMA, Maria Edinalva Sousa de. Formação Básica Indígena: o impacto no desempenho acadêmico de estudantes ingressantes pelo processo seletivo especial indígena da Ufopa de 2014 a 2018. 2022. 169f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Sociedade) - Universidade Federal Oeste do Pará, Santarém, 2022.

MORELLO, Rosângela. Línguas, fronteiras e perspectivas para o ensino bilíngue e plurilíngue no Brasil. In: MORELLO, Rosângela; MARTINS, Marci Fileti (orgs.). Observatório da Educação na Fronteira: Política Linguística em Contextos Plurilíngues: desafios e perspectivas para a escola. Florianópolis: IPOL: Editora Garapuvu, 2016. p. 17-43.

OBSERVATÓRIO DAS MIGRAÇÕES INTERNACIONAIS (OBMigra). Refúgio em números, 2023. Brasília/DF, Governo Federal. 2023.

OLIVEIRA, Gilvan Muller de. Plurilinguismo no Brasil. Representação da Unesco no Brasil. Ipol. Brasília, 2008.

OLIVEIRA, Shismênia (MEC - Ministério da Educação). Pisa 2018 revela baixo desempenho escolar em Leitura, Matemática e Ciências no Brasil. 03/12/2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/ultimas-noticias/211-218175739/83191-pisa-2018-revela-baixo-desempenho-escolar-em-leitura-matematica-e-ciencias-no-brasil#:~:text=A%20edi%C3%A7%C3%A3o%202018%2C%20divulgada%20mundialmente,e%20em%20Leitura%2C%2050%25. Acesso em: 09 set. 2023.

TRAVAGLIA, Luiz Carlos. Gramática e Interação: uma proposta para o ensino de gramática no 1° e 2° graus. 1. ed. São Paulo. Cortez, 2016.

UFOPA – UNIVERSIDADE FEDERAL DO OESTE DO PARÁ. Anuário Estatístico (Ano base 2022). 2023. Disponível em: https://www.ufopa.edu.br/media/file/site/proplan/documentos/2023/24aeebcf037d23eb4a1b10137015c4fa.pdf. Acesso em: 10 set. 2023.

Published

2024-06-27

How to Cite

Xavier de Aguiar, C. H., Araújo Almeida, N. R., & Pena Ferreira, E. (2024). THE LANGUAGES THAT LIVE IN THE PEARL OF TAPAJÓS: MAPPING THE SOCIOLINGUISTIC REALITY OF SCHOOLS IN SANTARÉM - PA. EntreLetras, 15(1), 30–52. Retrieved from https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/18130

Issue

Section

DOSSIÊ: DIVERSIDADE LINGUÍSTICA NA AMAZÔNIA: DESAFIOS E CONEXÕES, LINGUAGEM, DISCURSO E ENSINO/FORMAÇÃO DE PROFESSORES NAS AMAZÔNIAS - v. 15, n. 1, 2024