SPONTANEOUS AND SCIENTIFIC CONCEPTS IN INITIAL TEACHING TRAINING THROUGH PIBID, ENGLISH LANGUAGE SUBPROJECT

Authors

  • OLANDINA DELLA JUSTINA Universidade do Estado de Mato Grosso

Keywords:

applied linguistics, English language, Initial teaching training, PIBID, sociocultural theory

Abstract

This study discusses evidence of spontaneous and scientific concepts presented in Vygotski's sociocultural theory through data generated during the development of PIBID actions, an English-language subproject. Student-teachers and area supervisors were interviewed about how they built their learning/development experiences and how these concepts were present. The course of the research was anchored in the molds of the qualitative research of ethnographic basis carried out through qualitative interviews analyzed by the interpretative bias. The data indicated that participation in the program promotes the development of scientific concepts, but also spontaneous ones. Both are important for the student-teacher in initial training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

OLANDINA DELLA JUSTINA, Universidade do Estado de Mato Grosso

Doutora em Estudos Linguísticos (UNESP/IBILCE), Mestre em Estudos de Linguagem (UFMT), Especialista em Língua Inglesa (PUC-MG) e Graduada em Letras (FAFIPA/UNESPAR). Professora na graduação do curso de Letras e no Programa de Pós-Graduação em Letras da UNEMAT/Câmpus Universitário de Sinop. E-mail: olandina.dellajustina@unemat.br e olandina2016@gmail.com

References

ALMEIDA FILHO, José Carlos Paes de. Quatro Estações no Ensino de Línguas. São Paulo: Pontes Editores, 2012.

ALMEIDA FILHO, José Carlos Paes de (Org.). Competências de Aprendizes e Professores de Línguas. São Paulo: Pontes Editores, 2014

ASSIS-PETERSON, Ana Antônia de. Como ser feliz no meio de anglicismos: processos transglóssicos e transculturais. Trabalhos de Linguística Aplicada, Campinas, v. 47, n. 2, p. 223-340, 2008a. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-18132008000200004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tla/a/4kKQHJV7vz6P8Bp89XR6XPL/?lang=pt. Acesso em: 24 jun. 2024.

ASSIS-PETERSON, Ana Antônia de; COX, Maria Inês Pagliarini. O drama do ensino de inglês na escola pública brasileira. In: ASSIS-PETERSON, Ana Antônia (org.) Línguas Estrangeiras: para além do método. Vol. 01. São Carlos: Pedro & João Editores/Cuiabá: EdUFMT, 2008b. 19-54.

CONSOLO, Douglas Altamiro; SILVA, Vera Lucia Teixeira da (orgs.). Olhares sobre Competências do Professor de Língua Estrangeira: da formação ao desempenho profissional. São José do Rio Preto-SP, Editora HN, 2007.

COX, Maria Inês Pagliarini; ASSIS-PETERSON, Ana Antônia de. A palavra: uma história de dissonâncias entre professores e aprendizes da escrita. In: COX, Maria Inês Pagliarini; ASSIS-PETERSON, Ana Antônia de. Cenas de sala de aula. Campinas-SP: Mercado de Letras, 2001. p.51-80.

JOHNSON, Karen. Second language teacher education: a sociocultural perspective. New York: Routledge, 2009.

KRASHEN, Stephen David. Principles and practice in second language acquisition. Prentice-Hall International. Internet Edition, 2009.

http://www.sdkrashen.com/content/books/principles_and_practice.pdf.

LANTOLF, James. Sociocultural Theory and Second Language Development. USA: Oxford University Press, 2000.

LANTOLF, James; THORNE, Steven. Sociocultural Theory and the Genesis of Second Language Development. USA: Oxford University Press, 2006.

NUNAN, David; BAILEY, Katheleen. Exploring Second Language Classroom Research – a comprehensive guide. Boston (USA): Heinle Cengage Learning, 2009.

ORTIZ, Renato. Mundialização e Cultura. São Paulo: Ed. Brasiliense, 2003.

PAIVA, Vera Lucia de Menezes e. Manual de Pesquisa em Estudos Linguísticos. 1ª ed. São Paulo: Parábola, 2019. 160p.

RAJAGOPALAN, Kanavillil. A geopolítica da língua inglesa e seus reflexos no Brasil. In: Lacoste, Yves; Rajagopalan, Kanavillil. (Org.). A Geopolítica do Inglês. São Paulo: Editora Parábola, 2005. p. 136-159.

RUBIN. Herbert Jones RUBIN, Irene Sharp. Qualitative Interviewing – the art of hearing data. London: Sage Publications, 1995.

SIQUEIRA, Sávio. o Ensino de inglês na escola pública: do professor postiço ao professor mudo, chegando ao professor crítico-reflexivo. In: LIMA, Diógenes Cândido de. (Org.). Inglês em escolas públicas não funciona: uma questão, múltiplos olhares. São Paulo: Parábola, 2011. p. 93-110.

SMAGORINSKY, Peter; COOK, Leslie Susan; JOHNSON, Tara Star. The Twisting Path of Concept Development in Learning to Teach. Teachers College Record, v. 105, n. 8, p. 1399–1436, October 2003. DOI: https://doi.org/10.1111/1467-9620.00296. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1111/1467-9620.00296. Acesso em: 24 jun. 2024.

SPRADLEY, James Phillip. Participant Observation. London: Holt, Rinehart and Winston, 1980.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. A Construção do Pensamento e da Linguagem. Trad. Paulo Bezerra. 2ª ed. São Paulo: Ed. Martins Fontes, 2010.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. A Formação Social da Mente. 7ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

VIGOTSKI, Lev Semenovich, Pensamento e Linguagem. 2ª Ed. São Paulo: Ed. Martins Fontes, 1999.

Published

2024-06-27

How to Cite

DELLA JUSTINA, O. (2024). SPONTANEOUS AND SCIENTIFIC CONCEPTS IN INITIAL TEACHING TRAINING THROUGH PIBID, ENGLISH LANGUAGE SUBPROJECT. EntreLetras, 15(1), 80–105. Retrieved from https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/18138

Issue

Section

DOSSIÊ: DIVERSIDADE LINGUÍSTICA NA AMAZÔNIA: DESAFIOS E CONEXÕES, LINGUAGEM, DISCURSO E ENSINO/FORMAÇÃO DE PROFESSORES NAS AMAZÔNIAS - v. 15, n. 1, 2024