HUMOUR AND METALINGUISTICS IN CEBOLINHA’S COMIC STRIPS
AN ECOLINGUISTICS ANALYSIS
DOI:
https://doi.org/10.70860/ufnt.entreletras.e19431Keywords:
comic strips, metalinguistics, humor, comicsAbstract
This article analyzes the construction of humor in Cebolinha's comic strips, focusing on metalinguistic features. The research employs the ecolinguistic approach (Haugen, 1972) to examine 18 strips from the book As Melhores Tiras do Cebolinha (Sousa, 2008), organized into three categories of metalinguistics: panel structure, characters' self-awareness, and genre-specific elements. The study investigates how metalinguistics activates cognitive processes and contributes to the creation of humor. By manipulating the boundaries between setting and action, the strips generate humor in a complex and creative manner, while straightforward humor strips are more accessible to a broader audience.
Downloads
References
ALBUQUERQUE, Davi Borges de; SCHMALTZ NETO, Genis Frederico. As contribuições das ciências cognitivas para ecolinguística. Ecolinguística: Revista Brasileira de Ecologia e Linguagem (ECO-REBEL), [S. l.], v. 2, n. 1, p. 95-110, 2016. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/erbel/article/view/9901. Acesso em: 03 set. 2024.
BRUNER, Jerome Seymour. The process of education. Cambridge: Harvard University Press. 1960.
CALDEIRA, Brízzida Anastácia Souza Lobo de Magalhães. Histórias em quadrinhos no ensino-aprendizagem do português como língua de herança. 2021. 301 f. Tese (Doutorado em Letras) – Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2021.
CLARK, David Millar. Panic disorder and social phobia. In: CLARK, David Millar; FAIRBURN, Christopher James Alfred Granville (Eds.). Science and practice of cognitive behaviour therapy. New York: Oxford University Press, 1997, p. 119–153.
CHOMSKY, Noam. Syntactic Structures. Berlin: Mouton de Gruyter, 1957.
CIRNE, Moacy. A explosão criativa dos quadrinhos. Petrópolis: Vozes, 1970.
DUQUE, Paulo Henrique. A Integração Conceptual em Charges. In: XVIII Semana de Humanidades, Natal, 2010.
DUQUE, Paulo Henrique. De perceptos a frames: cognição ecológica e linguagem. Scripta, Belo Horizonte, v. 21, n. 41, p. 21-45, 2017. DOI: https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2017v21n41p21 Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/scripta/article/view/P.2358-3428.2017v21n41p21. Acesso em: 07 jun. 2025.
DUQUE, Paulo Henrique. Discurso e cognição: uma abordagem baseada em frames. Revista da Anpoll [S. l.], v. 1, n. 39, p. 25-48, 2015. DOI: https://doi.org/10.18309/anp.v1i39.902 Disponível em: https://anpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/902. Acesso em: 29 out. 2024.
DUQUE, Paulo Henrique. Percepção, Linguagem e Construção de Sentidos: por uma abordagem ecológica da cognição. In: TENUTA, Adriana Maria; COELHO, Sueli Maria (Orgs.). Uma Abordagem Cognitiva da Linguagem: perspectivas teóricas e descritivas. Belo Horizonte: FALE/UFMG, 2018. p. 31-46. Disponível em: http://www.letras.ufmg.br/site/e-livros/abordagem-cognitiva-linguagem_Adriana_Tenuta_Sueli_Coelho.pdf. Acesso em: 03 set. 2024.
DUQUE, Paulo Henrique; COSTA, Marco Antonio. A Análise Construcional do Discurso: uma alternativa cognitiva para o estudo dos gêneros discursivos. In: VI Simpósio Internacional de Estudos de Gêneros Textuais, Natal, 2011a.
DUQUE, Paulo Henrique; COSTA, Marco Antonio. As relações entre linguagem, cognição e corporalidade: novas fronteiras nos estudos da linguagem. Círculo Fluminense de Estudos Filológicos e Linguísticos. Cadernos do CNLF, v. 15, n. 03, 2011b.
EISNER, Will. Narrativas gráficas. São Paulo: Devir, 1996.
FAUCONNIER, Gilles; TURNER, Mark. The way we think: conceptual blending and the mind`s hidden complexities. New York: Basics Books, 1997.
FERRARI, Lilian. Introdução à linguística cognitiva. São Paulo: Contexto, 2011.
FILLMORE, Charles J. Frame semantics. In: The linguistic society of Korea: linguistics in the morning calm, p. 111-137, 1982.
GIBSON, James Jerome. The ecological approach to visual perception. London: Erlbaum, 1979.
HAUGEN, Einar. The Ecology of language. Stanford: Stanford University Press, 1972.
HINTON, Andrew. Understanding Context: Environment, Language, and Information Architecture. 1. ed. Sebastopol, CA: O’Reilly Media, 2014.
JOHNSON, Mark. The body in the mind: the bodily basis of meaning, imagination and reason. Chicago: Chicago University Press, 1987.
KENDEOU, Panayiota; VAN DEN BROEK, Paul; HELDER, Anne; KARLSSON, Josefine. A Cognitive View of Reading Comprehension: Implications for Reading Difficulties. Learning Disabilities Research & Practice, v. 29, n. 1, p. 10–16, 2014. DOI: https://doi.org/10.1111/ldrp.12025 Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/ldrp.12025. Acesso em: 16 set. 2024.
KÖVECSES, Zoltàn. Extended Conceptual Metaphor Theory. Cambridge University Press, 2020.
LAKOFF, George. Women, fire and dangerous things. What categories reveal about the mind. Chicago: Chicago University Press, 1987. Disponível em: https://lecturayescrituraunrn.wordpress.com/wp-content/uploads/2017/03/unidad-5-lakoff-women-fire-and-danger.pdf. Acesso em: 16 set. 2024.
LAKOFF, George; JOHNSON, Mark. Concepts we live by. In: Metaphors We Live By, Chicago: University of Chicago Press, 1980. p. 3-7.
MAINGUENEAU, Dominique. Discurso literário. Tradução: Adail Sobral. São Paulo: Contexto, 2006.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONÍSIO, Angela Paiva ; MACHADO, Anna Rachel ; BEZERRA, Maria Auxiliadora. (Org.) Gêneros textuais e ensino. 2 a. ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2002. p. 19-36.
MILLER, George Armitage. The magical number seven, plus or minus two: Some limits on our capacity for processing information. Psychological Review, v. 63 n. 2, p. 81-97, 1956. DOI: https://doi.org/10.1037/h0043158. Disponível em: https://psycnet.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2Fh0043158 Acesso em: 07 jun. 2025.
RAMOS, Paulo. A leitura dos quadrinhos. São Paulo: Contexto, 2009.
RAMOS, Paulo. Faces do humor: uma aproximação entre piadas e metatiras. Campinas: Zarabatana Books, 2011a.
RAMOS, Paulo. Metatira - A Linguagem dos Quadrinhos como Estratégia para Produção do Humor. In: I Jornadas Internacionais de Histórias em Quadrinhos, 2011b, São Paulo. Anais Eletrônicos - I Jornadas Internacionais de Histórias em Quadrinhos. Campinas: Zarabatana Books, 2011b. v. 1. Disponível em: https://jornadas.eca.usp.br/anais/1asjornadas/q_linguagem/paulo_ramos.pdf. Acesso: 02 set. 2024.
RAMOS, Paulo. Tiras no ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2017.
SOUSA, Maurício de. Coleção as melhores metatiras: As melhores metatiras do Cebolinha – Volume 1. São Paulo: Mauricio de Sousa Editora/Panini Books, 2008.
SOUZA, Ewerton William; DUQUE, Paulo Henrique. O processo cognitivo-discursivo de construção de sentido em notícias e piadas: uma abordagem baseada em frames. DLCV, João Pessoa, v. 14, n. 2, p. 377-401, 2018. DOI: https://doi.org/10.22478/ufpb.2237-0900.2018v14n2.40582 Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/dclv/article/view/40582. Acesso: 05 abr. 2025.
SOUZA, Fabiana Silva de. Tiras em quadrinhos na compreensão leitora de alunos da rede pública à luz da Linguística Cognitiva: o caso da Prova Caxias. 2013. 151 f. Dissertação (Mestrado em Literaturas de Língua Inglesa; Literatura Brasileira; Literatura Portuguesa; Língua Portuguesa; Ling) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013. Disponível em: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6619 Acesso em: 03 set. 2024.
STEFFENSEN, Sune Vork. Care and conversing in dialogical systems. Language Sciences, v. 34, n.5, p. 513–531, 2012. DOI: https://doi.org/10.1016/j.langsci.2012.03.008 Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0388000112000289. Acesso: 20 mai. 2025.
TURNER, Mark. The origin of ideas: blending, creativity, and the human spark. New York: Oxford University Press, 2014.
VYGOTSKY, Lev Semyonovich. Mind in society: The development of higher psychological processes. Massachusetts: Harvard University Press, 1978.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 EntreLetras

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.