A CONSTRUÇÃO SOCIAL DA CRIANÇA A PARTIR DA IDADE MÉDIA E SUA INFLUÊNCIA NA FORMA DE TRANSCREVER OS CONTOS MARAVILHOSOS DA ORALIDADE PARA A ESCRITA

Authors

  • Núbia Régia de Almeida UFT - Universidade Federal do Tocantins
  • Andreia Nascimento Carmo Universidade Federal do Tocantins (UFT)
  • Valeria da Silva Medeiros Universidade Federal do Tocantins - UFT
  • Núbia Régia de Almeida Univers idade Federal do Tocantins
  • Andreia Nascimento Carmo Univers idade Federal do Tocantins
  • Valeria da Silva Medeiros Universidade Federal do Tocantins

Keywords:

criança, sentimento da infância, contos maravilhosos

Abstract

This work aims to introduce the social conception about childhood in the Middle ages and the early construction and valorization of the feeling about the period of childhood in contemporary age. The impact that this new feeling for childhood caused in the transcripts of children's stories from orality to writing will also be discussed. This is a of bibliographical study. To accomplish that, it was adopted the theoretical studies by Philippe Aries (2012), Michele Simonsen (1987), Luiz Mott (1991) and Laura de Mello e Souza (1991), among others. It was verified that, as the design in relation to the social feelings of the child has been changing in the course of time, there were also significant changes in the way of presenting the wonderful tales to children. It can be said that such transformations occurred in order to disseminate the values of the surrounding society in regard to the feelings of childhood.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Núbia Régia de Almeida, UFT - Universidade Federal do Tocantins

Mestra em Ensino de Língua e Literatura pela UFT. Doutoranda em Ensino de Língua e Literatura pela UFT. Professora da Educação Básica da Rede Estadual do Estado do Tocantins

Andreia Nascimento Carmo, Universidade Federal do Tocantins (UFT)

Mestranda em Ensino de Língua e Literatura pela UFT. Professora da Educação Básica da Rede Estadual do Estado do Tocantins

Valeria da Silva Medeiros, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Doutora em Letras. Professora Adjunta do Curso de Letras da Universidade Federal do Tocantins UFT, Campus de Araguaína. Docente do Programa de Pós-Graduação: Ensino de Língua e Literatura da Universidade Federal do Tocantins

References

ARIÈS, Philippe, 1914-1984. História Social da Criança e da Família. Trad. Dora Flaksman. 2. ed. [reimpr.]. Rio de Janeiro: LCT, 2012

BRASIL. Constituição Federal da República Federativa do Brasil. Texto promulgado em 05 de outubro de 1988. Senado Federal, 2010.

CARMO, Andréia Nascimento. MELIAN, Valdivina Telia Rosa de. MEDEIROS, Valéria da Silva. Cinderela na Vitrine de Cristal. In: BIEGING, Patrícia; AQUINO, Victor (Orgs). Consumo: imaginário, estratégia e experiência. São Paulo: Pimenta Cultural, 2015, p. 102-117.

FERREIRA, Maria Clotilde Rossetti (Org.). Os fazeres na educação infantil. São Paulo: Cortez, 2000.

GRIMM, Jakob e Wilhelm. Contos dos irmãos Grimm. Trad. Estés, Clarissa Pinkola. 1. Ed. Rio de Janeiro: Rocco, 2005.

MAGALHÃES, Ligia Cademartori. História infantil e pedagogia. In: ZILBERMAN, Regina. MAGALHÃES, Ligia Cademartori. Literatura infantil: autoritarismo e emancipação. 3 ed. São Paulo, Editora Ática, 1987, p. 41-60.

MELLO e SOUZA, Laura. O Senado da Câmera e as Crianças Expostas. In: DEL PRIORE, Mary (org). História da Criança no Brasil. São Paulo: Contexto, 1991.

MOTT, Luiz. Pedofilia e Pederastia no Brasil Antigo. In: DEL PRIORE, Mary (org). História da Criança no Brasil. São Paulo: Contexto, 1991.

SIMONSEN, Michèle, 1984. O conto popular. Trad. Luis Claudio de Castro e Costa. 1. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1987.

Published

2016-10-04

How to Cite

Almeida, N. R. de, Carmo, A. N., Medeiros, V. da S., Almeida, N. R. de, Carmo, A. N., & Medeiros, V. da S. (2016). A CONSTRUÇÃO SOCIAL DA CRIANÇA A PARTIR DA IDADE MÉDIA E SUA INFLUÊNCIA NA FORMA DE TRANSCREVER OS CONTOS MARAVILHOSOS DA ORALIDADE PARA A ESCRITA. EntreLetras, 6(2), 28–37. Retrieved from https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/2727

Most read articles by the same author(s)