A IMPORTÂNCIA DE SER PROFESSOR LEITOR: UMA ANÁLISE DO ROMANCE A BIBLIOTECÁRIA DE AUSCHWITZ, DE ANTONIO G. ITURBE

Authors

  • Antonio Adailton Silva UFT - Universidade Federal do Tocantins
  • Antonio Adailton Silva SEDUC-TO

Keywords:

Professor leitor, Ensino de literatura, A bibliotecária de Auschwitz, Formação de leitores

Abstract

The paper talks about the act of reading by the literature teacher as important factor of success in view of the teaching for the readers’ formation. It is analyzed the work The librarian of Auschwitz, where a clandestine library, with exiguous and damaged eight physical books and some teachers who act as people books, is used to educate about 500 children. The case was chosen to exemplify that in the teaching of literature, it is necessary for the teacher not only designate literary works, but knowing details, and be clear about categories of analysis that can catalyze productions by students as a way of incorporating the literary object. If a teacher does not read the book it can turn into a frustrating mediation. The well-developed knowledge on the literary work, combined with the ability to approach it with enthusiasm, is valuable to encourage students, and to create an enabling environment for the enjoyment and readers’ formation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Antonio Adailton Silva, UFT - Universidade Federal do Tocantins

Mestre em Ensino de Língua e Literatura pela UFT. Doutorando em Ensino de Língua e Literatura pela UFT.

References

BARTHES, Roland. O prazer do texto. São Paulo: Perspectiva, 1987.

BAYARD, Pierre. Como falar dos livros que não lemos. Trad. Rejane Janowitzer. Rio de Janeiro: Objetiva, 2007.

BRASIL. Orientações Curriculares para o Ensino Médio. Linguagens, Códigos e suas Tecnologias. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria da Educação Básica, 2006.

CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: CANDIDO, Antonio. Vários escritos. São Paulo: Duas Cidades, 1995, p. 235-263.

CEREJA, William Roberto. Ensino de literatura: uma proposta dialógica para o trabalho de literatura. São Paulo: Atual, 2005.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2006.

_______. Círculos de leitura e letramento literário. São Paulo: Contexto, 2014.

ITURBE, Antonio G. A Bibliotecária de Auschwitz. Tradução Dênia Sad. 1ª ed. Rio de Janeiro: Agir, 2014. 368p.

Jornal Opção. Dita Kraus, a bibliotecária de Auschwitz, fala com exclusividade ao Jornal Opção. Entrevista. Edição 2003 de 24 a 30 de novembro de 2013. Disponível em: <http://www.jornalopcao.com.br/posts/entrevista/dita-kraus-a-bibliotecaria-de-auschwitz-fala-com-exclusividade-ao-jornal-opcao>. Acesso em: 20 abr. 2016.

LAJOLO, Marisa. Carlos Drummond de Andrade: uma história exemplar de leitura. In: SOUZA, Renata Junqueira de (Org.). Caminhos para a formação do leitor. São Paulo: DCL, 2004, p. 12-23.

PERRONE-MOISÉS, Leyla. O ensino da literatura. In: NITINI, Sandra et al (orgs.). Encontro Regional da Abralic. São Paulo: Aderaldo & Rothschild: ABRALIC, 2008, p. 13-22.

SILVA, Luiza Helena Oliveira da; MAGALHÃES, Hilda Gomes Dutra. Do reino da beleza à república do gosto: questões para o letramento literário. In: RAMOS, Dernival Venâncio; ANDRADE, Karylleila dos S.; PINHO, Maria José de (orgs.). Ensino de Língua e literatura: reflexões e perspectivas interdisciplinares. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2011, p. 81-92.

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

_______. A escolarização da literatura infantil e juvenil. In: MARTINS, Aracy Alves; BRANDÃO, Heliana Maria Brina; MACHADO, Maria Zélia Versiani (orgs.). Escolarização da leitura literária. Belo Horizonte: Autêntica, 1999, p. 17-48.

Published

2016-10-04

How to Cite

Silva, A. A., & Silva, A. A. (2016). A IMPORTÂNCIA DE SER PROFESSOR LEITOR: UMA ANÁLISE DO ROMANCE A BIBLIOTECÁRIA DE AUSCHWITZ, DE ANTONIO G. ITURBE. EntreLetras, 6(2), 59–71. Retrieved from https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/2730