NORMATIVIDADE E NORMALIDADE: CONCEITOS PRESENTES NA GRAMÁTICA PEDAGÓGICA DE MARCOS BAGNO
Keywords:
normatividade, normalidade, gramática pedagógicaAbstract
Pedagogical grammars began to be published from the 2000s, the result of research in linguistics aimed at understanding and presentation of the Brazilian Portuguese language uses. By presenting a work that works in a comparative way the Brazilian General Vernacular with Grammatical Tradition, author Marcos Bagno, consequently have in his work of grammatical description, examples and explanations of the use of the Portuguese language who follow both the perspective of normativity as the normal tongue. The study presented here is an excerpt of an essay that is in progress, in which we are doing a comparative analysis of the use of demonstrative pronouns this and that the normative and pedagogical grammars in order to contributions in the mother tongue education. Authors such as: Neves (2012, 2014), Bagno (2012), Bechara (2014), Antunes (2007, 2014) and theorists who deal on normativity and normality will be the theoretical basis for this discussion.
Downloads
References
ANTUNES, Irandé. Gramática contextualizada: limpando o pó das ideias simples. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.
ANTUNES, Irandé. Muito além da gramática: por um ensino de línguas sem pedras no caminho. São Paulo: Parábola Editorial, 2007.
BAGNO, Marcos. Gramática Pedagógica do Português Brasileiro. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.
MARIANTE, Maria Alvina Pereira. A Ordem da Língua: um estudo sobre a gramática e o ensino da língua [manuscrito]. 2008. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2008.
NEVES, Maria Helena de Moura. A gramática passada a limpo: conceitos, análise e parâmetros. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.
NEVES, Maria Helena de Moura; GALVÃO, Vânia Cristina Casseb (orgs.). Gramáticas contemporâneas do português: com a palavras os autores BECHARA, Evanildo ...[et. al,.]. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.
TRAVAGLIA, Luiz Carlos. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática. 10ª ed. São Paulo: Cortez, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.