EDUCAÇÃO INDÍGENA KRAHÔ: MATERIAL DE APOIO PEDAGÓGICO

Authors

  • Francisco Edviges Albuquerque UFT - Universidade Federal do Tocantins
  • Ana Beatriz Sena da Silva Universidade Federal do Tocantins - UFT
  • Francisco Edviges Albuquerque Universidade Federal do Tocantins
  • Ana Beatriz Sena da Silva Universidade Federal do Tocantins

Keywords:

material didático, educação escolar indígena, língua materna, Krahô

Abstract

This work aims to present results of the research project - PIBIC 2014/2016, entitled "Indigenous Education Krahô: A contribution to the production of teaching material" under the guidance of Prof. Dr. Francisco Hedwig Albuquerque. This project aims to describe and analyze the bilingual and intercultural teaching-learning material production process at school Krahô April 19 Village Manoel Alves. The production of these materials occurs both in native language and in Portuguese and covers the following areas of knowledge: Mother Language Krahô, Portuguese Language, History and Geography, Literature, Grammar, Science and Mathematics. All these materials are being used in Krahô schools as teaching materials and integrate the contents taught in the classroom of elementary and high school. The main objectives of these learning materials are records socio-cultural and linguistic aspects of Krahô, they are facing the indigenous education bilingual and intercultural, to revitalize and maintain the native language as well as culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisco Edviges Albuquerque, UFT - Universidade Federal do Tocantins

Orientador do Programa de Iniciação Científica PIBIC/CNPq e Professor do curso de Letras UFT-Araguaína. Professor do Programa de Pós-Graduação em Letras-PPGL, da Universidade Federal do Tocantins, atuando nos cursos de Doutorado e Mestrado. Professor do Curso de Mestrado Profissional em Letras-PROFLETRAS-UFT-campus de Araguaína

Ana Beatriz Sena da Silva, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Graduanda do Curso de Letras- Licenciatura, da Universidade Federal do Tocantins-campus Araguaína e Bolsista do Programa Iniciação Científica/PIBIC (CNPq)

References

ALBUQUERQUE, Francisco Edviges,(Org.), Krahô Jô Ihkàhhôc Xakat na Carõ. Campinas-SP: Pontes,2013. 129p.

__________. (Org). Português. Campinas/SP: Pontes Editores, 166p, 2014.

__________. (Org). Geografia Krahô. Campinas/SP: Pontes Editores, 201p. 2014.

__________.(Org). Krahô Jujarẽn xà kwỳ. Campinas-SP:Pontes, 119p, 2013.

__________.(Org). Krahô Jô Ihkàhhôc Kryjre mẽ Cati. Campinas-SP: Pontes, 2013. 140p.

__________. (Org). Arte e Cultura do Povo Krahô. Belo Horizonte: FALE/UFMG: Núcleo Transdisciplinar de Pesquisa Literaterras. 2012. 247p.

__________. (Org). Texto e Leitura: uma prática pedagógica Apinayé e Krahô. Goiânia: Ed. da PUC de Goiás. 2012, 144p.

__________. (Org). Do Texto ao Texto: leitura e redação. Belo Horizonte: FALE/UFMG: Núcleo Transdisciplinar de Pesquisa Literaterras. 2012. 174p.

__________. (Org). Dicionário Escolar Apinayé. Belo Horizonte: FALE/UFMG: Núcleo Transdisciplinar de Pesquisa Literaterras. 2012. 79p.

__________. (Org). A Educação Escolar Apinayé na perspectiva Bilíngue e Intercultural. Goiânia: Ed. da PUC de Goiás. 2011, 144p.

__________. (Org). Gramática Pedagógica Apinayé. Goiânia: Ed. da PUC de Goiás. 2011, 141p.

__________. (Org). Livro de Alfabetização Apinayé. Goiânia: Ed. da PUC de Goiás, 2011.

__________. (Org). História. Campinas/SP: Pontes Editores, 231p. 2014.

ALBUQUERQUE, Francisco Edviges (Org.) A aquisição da Escrita pelas Crianças Apinayé de São José. In: A educação Escolar indígena Apinayé na Perspectiva

ALBUQUERQUE, Francisco Edviges (Org.); ALMEIDA, Severina Alves de (Org.). Bilíngue e Intercultural. Goiânia: Ed. da PUC Goiás, 2011.Educação Escolar Indígena e Diversidade Cultural. Goiânia: Ed. da PUC de Goiás. 2012, 369p.

AZEREDO, José Carlos de. Fundamentos de Gramática do Português. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2000.

BRAGGIO, S.L.B. Proposta de Formação de Professores Indígenas do Estado do Tocantins. Palmas: SEDUC/CEEI, 1997.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF, Senado, 1998.

GRUPIONI, Luís Donisete Benzi; VIDAL, Lux; FISCHMANN, Roseli (Orgs.). Povos indígenas e tolerância: construindo práticas de respeito e solidariedade. São Paulo: Edusp, 2001.

FREIRE, José R. Bessa. Rio Babel: a história das línguas na Amazônia. Rio de Janeiro: Altântico, 2004.

CARDIM, Fernão. Tratado da terra e gente do Brasil. Belo Horizonte: Itatiaia, 1980.

FUNDAÇÃO NACIONAL DO ÍNDIO. Dados Gerais sobre as missões do Summer Institute of Linguistics. Brasília: Arquivo Histórico Clara Galvão/FUNAI. 1956-1977.

__________. Relatório: Dados Gerais sobre o Summer Institute of Linguistics, Brasília,1956-1977.

__________. Relatório: Educação Indígena, Brasília, 1956-1977.

Published

2016-10-04

How to Cite

Albuquerque, F. E., Silva, A. B. S. da, Albuquerque, F. E., & Silva, A. B. S. da. (2016). EDUCAÇÃO INDÍGENA KRAHÔ: MATERIAL DE APOIO PEDAGÓGICO. EntreLetras, 6(2), 199–210. Retrieved from https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/entreletras/article/view/2747