THE DEVELOPMENT OF READING SKILLS FROM THE MULTIMODAL GENRE COMIC STRIP

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2179-3948.2018v9n2p61

Abstract

Becoming proficient in multimodal language is essential for students to understand the various genres that circulate socially. Thus, working with the comic strip can be considered a path to the development of reading skills. The study is based on Koch and Elias (2013) and Solé (1998), about reading; Dionísio (2011), about multimodality and literacy; Vergueiro (2014) and Ramos (2016) about comic. It is an action research of an interventionist nature, in which reading workshops were held. As a result, students have consolidated acquired reading skills and advanced in others, such as inferring implicit information and interpreting text with the help of diverse graphic material.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Laurênia Souto Sales, Universidade Federal da Paraíba

Possui Mestrado em Letras (2004) e Doutorado em Linguística (2009), ambos pela Universidade Federal da Paraíba. Atualmente é professora Adjunta II da Universidade Federal da Paraíba - Campus IV do Curso de Letras e atua como professora do Programa de Mestrado Profissional em Letras (PROFLETRAS). É também professora, na modalidade Educação a Distância, no âmbito do Sistema Universidade Aberta do Brasil - UAB/UFPB Virtual. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Portuguesa e Linguística, atuando, principalmente, com os seguintes temas: ensino (leitura e escrita), autoria, discurso, prática de ensino e formação do professor. Tem atuado em cursos de formação de professores de Língua Portuguesa da rede pública de ensino. Possui artigos publicados em livros e periódicos da área. É membro do grupo de pesquisa "Práticas sociais e culturais de leitura e escrita", sob a coordenação da Profa. Dra. Maria Ester Vieira de Sousa (PROLING/UFPB) e vice-coordenadora do Projeto de Extensão Probex "Leitura: entre práticas e construção de novos saberes". 

Published

2018-10-28

How to Cite

Santos de Souza, M. G., & Souto Sales, L. (2018). THE DEVELOPMENT OF READING SKILLS FROM THE MULTIMODAL GENRE COMIC STRIP. EntreLetras, 9(2), 61–85. https://doi.org/10.20873/uft.2179-3948.2018v9n2p61