LITERACY IN CHILD EDUCATION

HOW CAN PSYCHOANALYSIS HELP?

Authors

  • Francisco Neto Pereira Pinto Universidade Federal do Tocantins - UFT
  • Solene Borges Gonçalves
  • Maria do Espirito Santo L. S. Oliveira

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2179-3948.2019v10n2p417

Keywords:

letramento, psicanálise, educação infantil

Abstract

This article proposes a reflection on the literacy process in children's education, asking how psychoanalysis can contribute so that the student, in reading and writing, can actually learn to do. For that, the theories of the field of literacy and of Freudolacanian psychoanalysis are mobilized. Some conclusions that we have reached are that the educator needs to involve the student in his / her learning, that is, it leads him / her to read and to write, effectively, facing a behavior ruled by the law of the least effort. On the other hand, the student must accept the invitation and place himself in his learning, without the hope that he can learn to read and write only from the teacher's explanations. You will understand that you will learn to do, to do, and, starting from, to embark on the adventure of literacy.

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Author Biography

Francisco Neto Pereira Pinto, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Doutor e Mestre em Ensino de Língua e Literatura pela Universidade Federal do Tocantins, Câmpus de Araguaína. É professor no UNITPAC, câmpus de Araguaína, e faz formação em Psicanálise pelo Instituto da Psicanálise Lacaniana. Ensino de literatura, formação do leitor de literatura, leitura subjetiva de literatura, questões ambientais e temporalidades são recorrentes e analisadas sob os vieses da Semiótica Francesa, Análise de Discurso francesa, Teoria Crítica Pós-Colonial, Ecocrítica e Teorias da Transdisciplinaridade e Complexidade em seus trabalhos. É coordenador da Liga Araguainense de Psicanálise e Educação, que é vinculada ao UNITPAC/Araguaína. Integra o grupo de pesquisa SEDI (Semiótica e Discurso), da UFF, e o GESTO (Grupo de Estudos do Sentido ? Tocantins), na UFT. Em 2018 publicou seu primeiro livro de contos, com o título Sobre a vida e outras coisas.

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Published

2019-11-16

How to Cite

Pinto, F. N. P., Borges Gonçalves, S., & do Espirito Santo L. S. Oliveira, M. (2019). LITERACY IN CHILD EDUCATION: HOW CAN PSYCHOANALYSIS HELP?. EntreLetras, 10(2), 417–427. https://doi.org/10.20873/uft.2179-3948.2019v10n2p417