LITERACY IN CHILD EDUCATION
HOW CAN PSYCHOANALYSIS HELP?
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2179-3948.2019v10n2p417Keywords:
letramento, psicanálise, educação infantilAbstract
This article proposes a reflection on the literacy process in children's education, asking how psychoanalysis can contribute so that the student, in reading and writing, can actually learn to do. For that, the theories of the field of literacy and of Freudolacanian psychoanalysis are mobilized. Some conclusions that we have reached are that the educator needs to involve the student in his / her learning, that is, it leads him / her to read and to write, effectively, facing a behavior ruled by the law of the least effort. On the other hand, the student must accept the invitation and place himself in his learning, without the hope that he can learn to read and write only from the teacher's explanations. You will understand that you will learn to do, to do, and, starting from, to embark on the adventure of literacy.
Downloads
References
CAGLIARI, Luiz Calos. Alfabetizando Sem o BÁ-BÉ-BI-BÓ-BU. São Paulo: Scipione, 1998.
FERREIRO, Emília; TEBEROSKY, Ana. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.
FORBES, Jorge. Inconsciente e responsabilidade. São Paulo: Manole, 2012.
FREUD, Sigmund. Análise terminável e interminável. In: FREUD, S. Edição Standard
Brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud. Vol. 23. Rio de Janeiro: Imago, 2019, p. 239-287.
FREUD, Sigmund. Fragmento da Análise de um caso de Histeria. Caso Dora. In: FREUD, Sigmund. Edição Standart Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. Vol. VII. Rio de Janeiro: Imago, 2019, p. 15-108.
LACAN, Jacques. Escritos. Rio de Janeiro: Zahar, 1998.
RIOLFI, C. R. A língua espraiada. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2015.
SOARES, Magda. Alfabetização: a questão dos métodos. São Paulo: Contexto, 2007.
SOARES, Magda. Letramento e escolarização. In: RIBEIRO, Vera Masagão (Org.). Letramento no Brasil. São Paulo: Global, 2003. p. 89-115
SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 1998.
TFOUNI, Leda Verdiani. Letramento e alfabetização. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.