A REPRESENTATIVIDADE DAS VARIANTES DIATÓPICAS DE CAMBALHOTA NA AMAZÔNIA BRASILEIRA

O PROJETO ALiB E OS DICIONÁRIOS ESCOLARES DE TIPO 3

Authors

  • Khézia Cristina de Souza UFG
  • Sheila de Carvalho Pereira Gonçalves UFG
  • Karylleila dos Santos Andrade Klinger UFT

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2179-3948.2019v10n1p38

Abstract

The present article is situated in the scope of the Sociolinguistic, area of the Linguistic which the objective is to study the linguistic diversity and the Lexicography, understood here as an art, science or the technique of elaborating dictionaries. Our objective is to verify the representation of the diatopic variation of “somersault” in school dictionaries type 3, considering the survey performed in the Brazilian Linguistic Atlas Project, ALiB. The sample of our analysis considered the “kids games and amusements” field of study, chosen randomly and our analysis are focused, especially, in the Brazilian Amazon region.

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Author Biographies

Khézia Cristina de Souza, UFG

Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação Stricto-Sensu Mestrado em Estudos da Linguagem - Universidade Federal de Goiás - Regional Catalão (PPGEL/UFG/RC). Bolsista pela Fundação de amparo à pesquisa do estado de Goiás - FAPEG 

Sheila de Carvalho Pereira Gonçalves, UFG

Doutora em Análise Linguística pela UNESP. Professora permanente do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu Mestrado em Estudos da Linguagem PPGEL da Universidade Federal de Goiás, UFG, Regional Catalão. É coordenadora do projeto de pesquisa Dicionário escolar: reflexões e possibilidades sheilacpgoncalves@outlook.com

Karylleila dos Santos Andrade Klinger, UFT

Doutora em Linguística pela USP, professora do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal do Tocantins, com pós-doutorado pela Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra/Portugal, processo CAPES n°1787/14-4, 2014-2015. Bolsista de produtividade em pesquisa/UFT

Published

2019-05-31

How to Cite

de Souza, K. C., Gonçalves, S. de C. P., & Klinger, K. dos S. A. (2019). A REPRESENTATIVIDADE DAS VARIANTES DIATÓPICAS DE CAMBALHOTA NA AMAZÔNIA BRASILEIRA: O PROJETO ALiB E OS DICIONÁRIOS ESCOLARES DE TIPO 3. EntreLetras, 10(1), 38–58. https://doi.org/10.20873/uft.2179-3948.2019v10n1p38