THROUGH LITERARY YARNS

A TEACHING PROPOSAL ALLYING PROJECT BASED LEARNING, TECHNOLOGY AND LITERATURE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2179-3948.2020v11n1p592

Keywords:

literatura, aprendizagem baseada em projetos, tecnologia

Abstract

This experience report presents a set of activities performed with 7th grade students whose starting point was a contemporary literary work. The methodology includes Google Classroom, with students working in groups taking into account not only the book but also topics of their own interest related to the narrative, culminating in the creation of videos. The activities were based on Project Based Learning, on the humanizing potential of literature and on literary literacy, aiming to develop competences of the Common National Curricular Base.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BENDER, William. Aprendizagem baseada em projetos: educação diferenciada para o século XXI. 1. ed. Porto Alegre: Penso, 2014.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/02/bncc-20dez-site.pdf. Acesso em 11/10/2018.

CAMARGOS, Marcia. CARUSO, Carla. Diálogos de Samira: por dentro da guerra síria. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2015.

CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: Vários escritos. São Paulo: Duas Cidades, 1995. p. 235-263.

COELHO, Nelly N. A Literatura: um “fio de Ariadne” no labirinto do ensino neste limiar de milênio? In: Literatura: arte, conhecimento e vida. Ed. Fundação Peirópolis. 2000. p. 13-31.

COLOMER, Teresa. Andar entre livros: a leitura literária na escola. Tradução de Laura Sandroni. São Paulo: Global, 2007.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2016.

COSTA, Maria C. C. A leitura das imagens. In: ZILBERMAN, Regina; ROSING, Tania. M. K. Escola e leitura: velha crise, novas alternativas. São Paulo: Global, 2009. p.81-98.

MARTINS, Ivanda. A literatura no ensino médio: quais os desafios do professor? In: BUNZEN, Clécio; MENDONÇA. Márcia. (org.). Português no Ensino Médio e formação do professor. São Paulo: Parábola Editorial, 2006. p. 83-102.

ROJO, Roxane. Letramento(s): práticas de letramento em diferentes contextos. In: Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. 1ª edição. São Paulo: Parábola editorial, 2009. p.95-121.

ROJO, Roxane. Letramento e capacidades de leitura para a cidadania. Disponível em: http://arquivos.info.ufrn.br/arquivos/2013121153a8f1155045828c12733b68e/Letramento_e_capacidade_de_leitura_pra_cidadania_2004.pdf. Acesso em 10/09/2018.

ROUXEL, Annie. Aspectos metodológicos do ensino da literatura. In: DAVI, Maria A.; REZENDE, Neide L.; JOVER-FALEIROS, Rita. (org.) Leitura de literatura na escola. São Paulo, SP: Parábola, 2013. p. 17-33.

Published

2020-05-02

How to Cite

Machado, A. C. L. (2020). THROUGH LITERARY YARNS: A TEACHING PROPOSAL ALLYING PROJECT BASED LEARNING, TECHNOLOGY AND LITERATURE. EntreLetras, 11(1), 592–610. https://doi.org/10.20873/uft.2179-3948.2020v11n1p592