EXPERIENCE, AUTHORITY, AND CRITICAL AWARENESS IN TEACHER FORMATION OF UNDERGRADUATE COURSE OF LETTERS/LITERATURE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2179-3948.2019v10n2p481

Keywords:

professor, literatura, experiência, autoridade, consciência crítica

Abstract

Educate is to produce and to stimulate the maturation of the critical awareness of the subject, an act of/in thought. The think is to be able to develop and to make explicit our formal and informal experiences. Currently, the quality of these experiences is poor. There is also the impoverishment of the subject's literary, imagery, cultural and linguistic repertoire. It's necessary to include this experiences as participants in a tradition/betrayal. In the undergraduate courses in Letters, the teachers of literature should show the rupture between what follows in university education and what is placed in the subjects' daily life and in basic education. Thus, it's necessary to think conceptually and relationally three categories: experience, authority, and critical awareness, permeated by the literary text as aesthetic expression.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rosana Cristina Zanelatto Santos, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul

Possui Graduação em Letras/Câmpus de Araraquara pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1989), Mestrado em Letras (Literatura Portuguesa) pela Universidade de São Paulo (1995), Doutorado em Letras (Literatura Portuguesa) pela Universidade de São Paulo (1999) e Estágio Pós-Doutoral na Universidade de Brasília (2017). Professora Titular da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Literatura Portuguesa, atuando principalmente nos seguintes temas: Literatura Brasileira, Teoria da Literatura, Ficção e História, Violência e Horror. Presidente da Associação Brasileira de Professores de Literatura Portuguesa/ABRAPLIP (2012-2013). Conselheira da Fundação de Apoio ao Desenvolvimento do Ensino, Ciência e Tecnologia do Estado de Mato Grosso do Su/FUNDECT (2 mandatos: 2009-2012 e 2013-2016). Atual Vice-Presidente do Conselho Curador da Fundação de Apoio à Pesquisa, ao Ensino e à Cultura (FAPEC). Bolsista de Produtividade em Pesquisa/CNPq (nível 2).

References

ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de Filosofia. Trad. Alfredo Bosi e Ivone Castilho Benedetti. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2012.

ADORNO, Theodor W. Educação – para quê? In: _______. Educação e emancipação. Trad. Wolgang Leo Maar. 4. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2006. p. 139-168.

ARENDT, Hannah. Que é autoridade? In: _______. Entre o passado e o futuro. Trad. Mauro W. Barbosa de Andrade. 3. ed. São Paulo: Perspectiva, 1992. p. 127-187.

BAJOUR, Cecilia. Ouvir nas entrelinhas: o valor da escuta nas práticas de leitura. Trad. Alexandre Morales. São Paulo: Pulo do Gato, 2012.

BENJAMIN, Walter. Experiência e pobreza. In: ________. Magia e técnica, arte política. Trad. Sergio Paulo Rouanet. 2. ed. São Paulo: Brasiliense, 1986. p. 114- 119.

CASTELLO, Luis A.; MÁRSICO, Claudia T. Oculto nas palavras: dicionário etimológico para ensinar e aprender. Trad. Ingrid Müller Xavier. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

EVARISTO, Conceição. Olhos d’água. Rio de Janeiro: Pallas; Fundação Biblioteca Nacional, 2016.

GRANDE DICIONÁRIO. Língua Portuguesa. Acordo Ortográfico. Porto: Porto Ed., 2010.

KAFKA, Franz. A metamorfose. Trad. Modesto Carone. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.

KILOMBA, Grada. Memórias da plantação - Episódios de racismo cotidiano. Trad. Jess Oliveira. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.

MATOS, Ricardo Hage de. Estética. In: FAZENDA, Ivani (Org.). Dicionário em construção: interdisciplinaridade. São Paulo: Cortez, 2001. p. 55-58.

ROCHA LIMA, Carlos Henrique da. Gramática normativa da língua portuguesa. 21. ed. Rio de Janeiro, José Olympio, 1980.

SCHWARCZ, Lilia Moritz. Sobre o autoritarismo brasileiro. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

SOUKI, Nádia. Da crise da autoridade ao mundo invertido. In: MORAES, Eduardo Jardim de; BIGNOTTO, Newton (Orgs.). Hannah Arendt: diálogos, reflexões, memórias. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2001. p. 124-135. (Humanitas).

Published

2019-11-17

How to Cite

Santos, R. C. Z. (2019). EXPERIENCE, AUTHORITY, AND CRITICAL AWARENESS IN TEACHER FORMATION OF UNDERGRADUATE COURSE OF LETTERS/LITERATURE. EntreLetras, 10(2), 481–493. https://doi.org/10.20873/uft.2179-3948.2019v10n2p481