BRINCANDO, LENDO E CONTANDO HISTÓRIAS NA EDUCAÇÃO INFANTIL

UMA ABORDAGEM CRIATIVA COM O CONTO DE FADA CORDELIZADO, PINÓQUIO

Authors

  • Nadilza Maria de Farias Souza Universidade Federal de Campina Grande - UFCG
  • Naelza de Araújo Wanderley Wanderley Universidade Federal de Campina Grande - UFCG

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2179-3948.2019v10n2p209

Keywords:

literatura de cordel, educação infantil, metodologia, estratégias

Abstract

This study presents Cordel Literature as a possibility to develop literary reading in early childhood education. The texts chosen for analysis were adaptations in string: Pinocchio: or the price of lies (2009), by Manoel Monteiro and Pinocchio (2015), by Sírlia Sousa de Lima. Thus, we bring reflections on methodologies and practices of literary reading that allow a closer proximity of the child with the literary text in a creative and playful way based on the studies of Aguiar and Bordini, (1988) and Girotto e Souza (2010). We believe that the methods presented can contribute to the formation of readers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGUIAR, Vera Teixeira de; BORDINI, Maria da Glória. Literatura, a formação do leitor: alternativas metodológicas. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1988.

BRANDÃO, Ana Carolina Perrusi; ROSA, Ester Calland de Sousa. Ler e escrever na Educação infantil: discutindo praticas pedagógicas. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011.

COELHO, Nelly Novaes. Literatura infantil: teoria, análise, didática. São Paulo: Moderna, 2000.

COLLODI, Carlo. As aventuras de Pinóquio: história de uma marionete. Tradução e notas Leda Beck. São Paulo: Martin Claret, 2013.

GIROTTO, C.G.G.S; SOUZA, Renata Junqueira. Estratégias de leitura: para ensinar alunos a compreender o que leem. IN: SOUZA, Renata Junqueira [et al.]. Ler e compreender: estratégias de leitura. Campinas-SP: Mercado das Letras, 2010.

LIMA, Sírlia Sousa de. Pinóquio. IN: Contos encantados em cordel. Natal-RN: CJA Edições, 2015.

MARINHO, Ana Cristina; PINHEIRO, Hélder. O cordel no cotidiano escolar. São Paulo: Cortez, 2012.

MONTEIRO, Manoel. Pinóquio: histórias do mundo em cordéis. São Paulo: DCL, 2009.

SOLÉ, Isabel. O prazer de ler. Revista Leitura e Vida, n. 3, Newark/EUA. Associação Internacional de Leitura, 1995.

SOLÉ, Isabel. Estratégias de leitura. Porto Alegre: Artmed, 1998.

VELOSO, Geisa Magela. Leitura como produção de sentidos. IN: Fundamentos e Metodologia da Língua Portuguesa I. Universidade Estadual de Montes Claros – UNIMONTES. Montes Claros-MG, 2015.

VIEIRA, Eziel. Carlo Collodi: o criador do Pinóquio. Biografias e Curiosidades. Disponível em: http://biografiaecuriosidade.blogspot.com.br. Acesso em: 11/08/2019.

Published

2019-11-16

How to Cite

Souza, N. M. de F., & Wanderley, N. de A. W. (2019). BRINCANDO, LENDO E CONTANDO HISTÓRIAS NA EDUCAÇÃO INFANTIL: UMA ABORDAGEM CRIATIVA COM O CONTO DE FADA CORDELIZADO, PINÓQUIO. EntreLetras, 10(2), 209–225. https://doi.org/10.20873/uft.2179-3948.2019v10n2p209